Hvem napper i min søstjernes arme

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Hvem napper i min søstjernes arme

Indlæg af Lasse »

I forgårs lagde jeg mærke til at min søstjerne manglede spidsen af den ene arm og havde en rift på en anden arm, og her idag er der forsvundet en luns mere, så den nu mangler ca. 1/4 af den ene arm :crybaby: (kender ikke arten, men spidserne er hudfarvet, og "kroppen" går over og bliver brun, med hudfarvede pletter. Den sidder oftest på sten eller glasset)

Kommer den sig igen eller er skaderne permanente?

Jeg har 2 hitchhikers i akvariet jeg kender til, begge er ca. 2 cm over skjoldet, den ene er en eller anden form for pelskrabbe, den anden, en Paractaea monodi, fandt jeg for mindre end en uge siden(har for flere måneder siden fisket en magen til op af akvariet, så jeg var sku noget overrasket da jeg fandt en mere)

Desuden har jeg min hoved mistænkte, en lilla rev hummer. Tidligere gemte den sig i en lille hule hvor jeg kunne fodre den med blæksprutte, musling og reje, men efter ny sten opsætning kan jeg ikke komme til dens gemmested med foder, så måske går den selv på rov i min søstjerne :angry:

Er der nogle der har et godt råd til at fange en rev hummer????
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvem napper i min søstjernes arme

Indlæg af nielsk »

Den er højst sandsynlig syg eller ved at være død af sult. Søstjerner dør tit i "små bidder". Det er ligesom de bliver modtagelige for infektioner når de er ved at være udsultet efter en tid i akvariet.

Højst sandsynlig dør den. Har du et andet akvarie/refugie så prøv at flytte den til et sted med mere foder.

Revhummer fanges lettest med en form for ruse el fælde med lidt rejekød el. andet natten over. Fx. en plasticflaske
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Er du sikker paa at der er aabne saar?
Hvilken type stjerne? Hvor stor?

Asterina stjerner deler kroppen i to for at formere sig. Men de er ca. 1cm i diameter.
Billede
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

Denne er 8-9 cm fra spids til spids. Det er det yderste af et par af armene der er forsvundet, og den ene har lidt "hængende" fra den ene spids, som om den er flosset.
112L display, 54L sump

Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

Et par billeder
Vedhæftede filer
Her kan man se hvordan armen "flosser"
Her kan man se hvordan armen "flosser"
HPIM3248a.JPG (53.28 KiB) Vist 1686 gange
Her er det tydeligt
Her er det tydeligt
HPIM3246a.JPG (61.06 KiB) Vist 1686 gange
Det er primært den øverste højre arm der mangler en del af, men det er lidt svært at se fra denne vinkel
Det er primært den øverste højre arm der mangler en del af, men det er lidt svært at se fra denne vinkel
HPIM3244a.JPG (83.64 KiB) Vist 1686 gange
112L display, 54L sump

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg har en lille rød søstjerne som jeg betegner som nr 2 af mine fejlkøb (et var en mandarin fisk, den her købte jeg uden at have læst om søstjerner først (var lille og billig :OO )).. Den har også mistet ben 1½ på samme måde. Det jeg har kunnet læse mig frem til er at det ofte er et tegn på at de er ved at dø af sult :-( og når først man kan se det er det for sent..
Den mistede det første for snart 4 måneder siden.
Derudover kan manglende akklimation eller dårlige vandparametre få benene til at gå i opløsning.

Mht maden så har jeg læst at det er et problem med mange søstjerner. Man ved ikke rigtig hvad deres kost skal bestå af og at de er meget meget meget længe om at dø når der ikke er mad nok. Derfor er mange heller ikke klar over at det er mad der er problemet.. Levetiden for mange søstjerner overstiger langt de 2-3 år som der kan gå inden de endelig dør, men hvem tænker lige umiddelbart at det er føden der er problemer når et dyr i et akvarie dør efter 2-3 år?
Jeg har ikke kunnet finde ret meget let tilgængeligt matriale om søstjerner og det spænder også vidt hvad de spiser, nogle er helt klart rov stjerner og er nok nemmere at fodre.
Din ved jeg ikke hvad lever af.

Jeg har svært ved at finde noget om søstjerner som er troværdigt, eneste jeg fandt var:
http://reefkeeping.com/issues/2004-06/a ... /index.php

Er der nogle som har andre anbefalinger (bøger/links)?
De bliver ellers diskuteret heftigt, her er lidt tråde fra forskellige forums, men kilderne til de informationer der kommer er ikke givet:
http://www.saltwaterfish.com/vb/showthr ... ?p=2616117
http://www.nano-reef.com/forums/lofiver ... 08-50.html
http://www.reefland.com/forum/reef-aqua ... -star.html

En forhandler, men self vil de skrive at de kan fodres/leve af hvad de kan finde:
http://www.liveaquaria.com/product/aqua ... ?c=497+528
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

Jeg har fra start af været i tvivl om der var nok føde i mit akvarie til min søstjerne, men er alle enige om at det ikke er resultatet af et sultent skaldyr??
112L display, 54L sump

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

@Lasse - Jeg vil da også helst tro at min søstjerne er skadet pga en krabbe, men det er svært at blive 100 på hvad der er årsagen.. Ved ikke om din krabbe eller hummer kunne være synderen... Prøv evt at poste billederne på reefcentral...
mvh
Henrik
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Kunne ligne bakterie infektion.
Kan vaere saa meget :)
Billede
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Der var lige en tanke der slog mig. Man høre hele tiden noget om krabber og nogen gange er det os dem. Men er det ikk hele tiden. Så snart der sker noget i akvariet vi ikke kan forklare og vi ved der er en krabbe for den skylden :D Det er som om man ikke vil indrømme at den er ved at dø af sult. Siger ikke det sker her men anyways. Vil ikke prøve og hænge nogen ud her. Men hvor mange krabber spiser enlig lige søstjerner? :D
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg har observeret, at især fosfat kan få deres arme til at gå i opløsning. Har du målt for det?

Jeg tror umiddelbart ikke det er en krabbe, der har forårsaget skaderne. Dog kan eremitkrebs og krabber sandsynligvis godt finde på at pille, når først der er kommet åbne sår, hvilket selvfølgelig ikke gør situationen bedre,
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Det ligner umiddelbart en søstjerne af Nardoa-slægten. De er ellers meget gode at have, da de spiser Asterina søstjerner, men lader koraller o.l. være. Jeg har selv haft to stk. Selvom jeg fandt en Asterina i ny og næ, blev disse aldrig til en plage.

http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... allery.htm
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

Jeg måler ikke phosfat hver uge da jeg aldrig har kunne måle nogen, men vil da lige prøve igen imorgen!
112L display, 54L sump

Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

Så har jeg målt phosfat et par gange, den ligger mellem 0 og 0.03 ifølge mit salifert kit.

Den havde i en uges tid været utrolig sløv, og ligget på bunden uden at røre så meget på sig. En morgen fandt jeg den hvor yderligere 2 arme var forsvundet. Så jeg besluttede at aflive den. Så jeg tror ikke jeg skal have flere søstjerner før jeg finder en art andre har haft sucessfuldt i flere år :(
112L display, 54L sump

Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"