Hej alle Saltvands-nørder..
Jeg har nu haft mit 60L akvarie til at køre i 1½ ugen..
Der er ved at være lidt brun-alger deri, men her på det sidste syntes jeg lidt de er på vej væk igen.. (det er vel meget normalt??)
Ang. mine vandværdier..
Jeg har målt dem idag, og de siger flg:
Calcium: 600 ppm
Alkalinitet: Norm/Høj - Lys Blå iflg. Red sea testsæt
Saltindhold: 1.026
pH: 8.2
Nitrat: 8 ppm
Nitrit: 0,1 ppm
Magnesium: 1200 ppm
Ammonium: 0 ppm
Fosfat: 0,2 ppm
Silikat: 0,25 ppm
Temp: 25,2
Ser det udmærket ud?? Eller hvordan??
Vandværdier..:)
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Re: Vandværdier..:)
1½ uge er jo ingen tid, ville mene man først skal forsøge at få sine værdier på plads efter ca. 1 mdr. dog hvis du får nitrat og fosfat kan du gøre ting forud dvs. nitrat filter / fosfat medie. for nitrat fjermer man ikke fra den ene dag til den anden.
Efter 14 dage til 1 mdr. begynd så af smide lidt nytte dyr i ( snegle / eremit ( blå ben ) / rejer.
Pt. er dine værdier nogenlunde, men bare vent det skal nok gå den anden vej, for det har det gjort for alle andre /de fleste, laver du så samme fejl som mange andre, står du med håret i postkassen om 1 til 2 mdr. og ikke ved hvad du skal gøre og har muligvis mistet en del.
Så vent vent vent vent og så VENTER du igen. så er du på rette vej.
Hold øje med nitrat og silikat og fosfat. lad de andre værdier være ( ville jeg gøre, men sikkert andre som ikke er enig )
Foeks. måler jeg aldrig nogen sinde Nitrit eller ammoniom, ejer ikke de test sæt. spild af penge efter min menning, for har du det ene har du ikke det andet. og de ting hænger også sammen med nitrat, så det er den jeg måler efter
Efter 14 dage til 1 mdr. begynd så af smide lidt nytte dyr i ( snegle / eremit ( blå ben ) / rejer.
Pt. er dine værdier nogenlunde, men bare vent det skal nok gå den anden vej, for det har det gjort for alle andre /de fleste, laver du så samme fejl som mange andre, står du med håret i postkassen om 1 til 2 mdr. og ikke ved hvad du skal gøre og har muligvis mistet en del.
Så vent vent vent vent og så VENTER du igen. så er du på rette vej.
Hold øje med nitrat og silikat og fosfat. lad de andre værdier være ( ville jeg gøre, men sikkert andre som ikke er enig )
Foeks. måler jeg aldrig nogen sinde Nitrit eller ammoniom, ejer ikke de test sæt. spild af penge efter min menning, for har du det ene har du ikke det andet. og de ting hænger også sammen med nitrat, så det er den jeg måler efter
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Re: Vandværdier..:)
Venter du så ikke og har alt for travlt så ender du sådan her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=19738 og det er en kendsgerning