Miniflotor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
jesperkp
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nørresundby
Kontakt:

Miniflotor

Indlæg af jesperkp »

Jeg har lige købt en miniflotor fra Aqua Medic. Jeg syntes manualen er noget mangelfuld. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad koppens placering skal være i forhold til vandoverfladen, for at få den bedste skumning. Jeg har sat min så bunden af koppen er lige over vandoverfladen. Så vil jeg gerne vide hvor skummet skal stå til i koppen når den kører, så jeg kan få stillet luften på det rette niveau.

Er der nogen med erfaring for denne skummer, så mangler jeg lidt input.

Jesper
Brugeravatar
Mikael R
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Århus

Re: Miniflotor

Indlæg af Mikael R »

Du har ret - manualen ER mangelfuld.
Har selv rodet en del med præcist samme problem.
Jeg gør det, at flotor'en placeres, så vandstanden står ca. 1-2 cm over det inderste rør i flotor'en.
Min erfaring er dog, at du skal holde indersiden på den koniske plasticglas-del i opsamlingskoppen ren - det vil sige hyppig rensning. Er den beskidt, er det som om skummeren ikke yder optimalt.
Jeg renser min ca. hver dag - men det tager kun 1 minut.

Håber det kan hjælpe.
Billede
Brugeravatar
jesperkp
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af jesperkp »

ok, jeg har sat min med det inderste rør så det er ca 2 cm OVER vandoverfladen - det må jeg lige fedte lidt med. Hvad med skummet - hvor langt har du det til at stå op i røret/koppen? Nit står med toppen af skummet så det flugter med bunden af koppen. Sommetider går den helt amok og overskummer, så den smider masser af vand i koppen. Jeg har endnu ikke haft held til at den kun skummer det brune "snask" af...

Så jeg har stadig lidt brug for hjælp, hvis der er nogen der ved noget??

Jesper
Brugeravatar
Mikael R
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af Mikael R »

Jeg vil næsten lægge hovedet på blokken på, at vandoverfladen skal stå OVER det inderste rør. Det inderste rør skal altså være under vandet.
Ca. 2 cm passer på min miniflotor, og jeg syntes den skummer godt, og aflejrer rimeligt pænt med møg i koppen.
Det der med, at skummeren 'går-amok', det kan du ikke rigtigt undgå - men det forsvinder igen.
Det kan den altså finde på i starten.
Det gjorde min også nogle gange.
Tøm bare koppen ud i akvariet et par gange, hvis du syntes indholdet er for rent.
Skummeren holder op med at gå grassat efter et par gange eller 3.
Men det er klart at i starten kommer der virkeligt meget møg i koppen.
Iøvrigt: Jeg pumper 200 liter luft i timen igennem.
Billede
Brugeravatar
Mikael R
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af Mikael R »

Jeg glemte at sige, at luft-stenen, (som er af træ :dizzy: ) sidder lige så langt nede i det inderste rør som jeg kan få den, og at skummet står midt i reaktor-rummet - altså det rum der er i det tykke rør OVER det lille inderste rør og vandoverfladen, men under koppen.
Men skummet kommer jo også ofte ovenud at 'tragten', og ud i koppen - det er jo meningen med det.
Så skummet står forskelligt.

Ideen er, at du får det til at skumme rigtigt godt og grundigt i 'reaktor-rummet'.
Så bare tøm koppen indtil den holder op med at 'gå-amok'.

Håber du kan bruge min sø-forklaring :GO
Billede
Brugeravatar
jesperkp
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af jesperkp »

Jeg har moslet med den hele weekenden, og var ved at give op. Jeg gjorde min balje ren på ruden, og rodede lidt op i bundlaget - det hjalp! Indenfor 2 minutter begyndte bæstet at afskumme det fineste tykke mørke skum som min gamle skummer :rolleyes:

Gad vide om vandet bare var for rent, så den ikke havde noget at arbejde med, og det var derfor den ikke skummede som den skulle??

Nå, men nu lader det til at den virker efter hensigten - tak for hjælpen!

Jesper
Brugeravatar
Mikael R
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af Mikael R »

Nu er jeg så nødt til at spørge: Det tykke, mørke skum, som din skummer afgiver nu, gør skummeren det, i den position som du fortalte om i første indlæg - altså med det inderste rør over vandoverfladen?

vh Mikael
Billede
Brugeravatar
jesperkp
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af jesperkp »

Jeg har sat skummeren som du sagde, men jeg tror ikke det betyder så meget. Vandet bliver jo stadig presset ind i røret og ud på den anden side. Der var ingen forskel på udseendet ved de to positioner. Det var først da jeg gjorde rent i baljen det gjorde en forskel. Som udgangspunkt må det vel være en fordel med så meget skum som muligt i røret = lig med længere rør...

Jeg ved det ikke - nu er jeg bare glad for at den afskummer. Så har jeg tænkt mig at eksperimentere lidt med det på sigt.

Jesper
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"