Fjernelse af glasroser?
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
Fjernelse af glasroser?
Hej
står med et par glasroser jeg bare ikke kan komme til at stikke med kogende vand eller saltsyre! fordi de trækker sig for langt ind.
jeg sad i går aftes og tænke over hvad dælenman kunne gøre så kom i tanke om man kan vel tage det der epoxi til at sætte koraller fast med og komme i de huller hvor de sidder i? ellers ville det være en helt åndssvag løsning?
hilsen Kenneth
ps lige et billede af en af de små sataner der var nemmere at fange helt:
står med et par glasroser jeg bare ikke kan komme til at stikke med kogende vand eller saltsyre! fordi de trækker sig for langt ind.
jeg sad i går aftes og tænke over hvad dælenman kunne gøre så kom i tanke om man kan vel tage det der epoxi til at sætte koraller fast med og komme i de huller hvor de sidder i? ellers ville det være en helt åndssvag løsning?
hilsen Kenneth
ps lige et billede af en af de små sataner der var nemmere at fange helt:
Senest rettet af DDT2 man 28. jul 2008 16:08, rettet i alt 1 gang.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Re: Fjernelse af glasroser?
Jeg bruger 35 % brintoilte hvis jeg finder nogen, dog længe siden
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
okay er det noget flydende som man så sprøjter dem med eller?
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Geografisk sted: Frederiksberg
Brintoverilte er flydende. Det er det man bruger til at blege sit hår med (hvis man er til det).
Jeg er ikke sikker på, at det vil være en success at klæbe hullet til, da glasrosen formentlig vil finde en anden vej ud i lyset. De levende sten er jo fyldt med huller. Har du kommet en nål på kanylen? Det gør i hvert fald, at man kan komme ind i de fleste kringelkroge (og målrette saltsyren mest muligt).
Alternativt tror jeg nok at DecOcean har tilbud på wurdemani rejer, som med lidt held gnasker løs af glasroser.
Mvh. Morten
Jeg er ikke sikker på, at det vil være en success at klæbe hullet til, da glasrosen formentlig vil finde en anden vej ud i lyset. De levende sten er jo fyldt med huller. Har du kommet en nål på kanylen? Det gør i hvert fald, at man kan komme ind i de fleste kringelkroge (og målrette saltsyren mest muligt).
Alternativt tror jeg nok at DecOcean har tilbud på wurdemani rejer, som med lidt held gnasker løs af glasroser.
Mvh. Morten
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
okay men ja der er nål på men det er ligesom det buer i bunden så jeg ikke kan nå den
har prøvet flere gange nu så håbede lidt på man kunne lukke hullet. Mest fordi det er i et stykke hvor der er død koral så troede ikke der måske ville være flere huller andet end det hvor den sidder i.
men i værreste tilfælde at det begynder at blive værre må jeg jo invistere i sådan en reje så
men tak for rådet 

men i værreste tilfælde at det begynder at blive værre må jeg jo invistere i sådan en reje så

- Caminero
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Søborg - Kbh.
Wurdemanni-rejerne er super effektive og en fornuftig, permanent løsning.
Sidst jeg havde problemer med glasroser købte jeg 2 rejer, og de ordnede glasroserne meget hurtigt.
Sidst jeg havde problemer med glasroser købte jeg 2 rejer, og de ordnede glasroserne meget hurtigt.
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
okay så må jeg vidst hellere få invisteret i sådan et par stykker
er bare ikke så meget for alt det kemikalie-halløj

- foxtrot
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: esbjerg
jeg købte sådan en fætter og alle er væk
http://www.reeflex.dk/dk/8/91/Chelmon/rostratus.htm
http://www.reeflex.dk/dk/8/91/Chelmon/rostratus.htm
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
okay men nu har jeg kun 325liters er den ikke for krævende til det da?
- Caminero
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Søborg - Kbh.
Jeg tror sagtens, at en rostratus kan gå i et 325 liters, men de er vanskelige at få til at spise (min erfaring)...
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Brintoilte brugte vi til at neautralisere vandet efter brugen af malekit grøn til mit malawi akvarium, malekit grøn brugte jeg til bugvattesot ( gør folk der har koi'er også, så det kommer derfra ).
1 til 2 dråber af brinoilte 35 % opløser fuldstændig en glas rose, i løbet af 3 sek. ligner glasrosen vandet i en skummer, flyder derefter til overfladen ( slipper helt i stene )
Det er super godt. bare pas på med mængden, du skal nok ikke bruge 20 ml. på en gang eller samme dag.
1 til 2 dråber af brinoilte 35 % opløser fuldstændig en glas rose, i løbet af 3 sek. ligner glasrosen vandet i en skummer, flyder derefter til overfladen ( slipper helt i stene )
Det er super godt. bare pas på med mængden, du skal nok ikke bruge 20 ml. på en gang eller samme dag.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
Er grøn i det her og passer min kæreste akvarie mens han er i udlandet (7 mdr)..
Jeg mener helt bestemt at jeg har sådan nogle der magen til i mit akvarie..
De sidder fast på stenene..og de trækker sig sammen hvis man kommer tæt på..
Er de skadelige?? Hvad gør de?? Er det nødvendigt at fjerne dem?
Jeg har mange små "gevækster" der er vokset frem af de levende sten.. Også sådan nogle transparente gennemsigtigt "blomster"..
Er de skadelige alle de der små "planter"??
Er som sagt bare "barnepige" i et halvt års tid.
Jeg mener helt bestemt at jeg har sådan nogle der magen til i mit akvarie..
De sidder fast på stenene..og de trækker sig sammen hvis man kommer tæt på..
Er de skadelige?? Hvad gør de?? Er det nødvendigt at fjerne dem?
Jeg har mange små "gevækster" der er vokset frem af de levende sten.. Også sådan nogle transparente gennemsigtigt "blomster"..
Er de skadelige alle de der små "planter"??
Er som sagt bare "barnepige" i et halvt års tid.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ja, de er skadelige. De brænder alt hvad der kommer i berøring med dem, og for akvariet udseendes skyld skal de fjernes.
De kan nemlig vokse explosivt.
"Jeg har mange små "gevækster" der er vokset frem af de levende sten.. Også sådan nogle transparente gennemsigtigt "blomster".." Det er lidt vanskeligt lige at gennemskue hvad du mener lige her, men noget kunne tyde på
glasroser.
Den billigste måde at få den fjernet på er saltsyre i en sprøjte med kanyle på. en 2-3 dråber i centrum af glasrosen, og så pirre lidt rundt med kanylen til den løsner sig. De stumper som svæver rundt bagefter skal fiskes op ellers daner de blot nye roser.
Der findes også noget der hedder Joe's Juice som også tager dem, og som er effektivt, men jeg kender ikke noget til produktet.
Sidste løsning er wurdemanni rejer. De er meget effektive men også nataktive, så man ser dem ikke. Rejerne kan være meget sarte, og skal opblandes meget forsigtgit og langsomt.
De kan nemlig vokse explosivt.
"Jeg har mange små "gevækster" der er vokset frem af de levende sten.. Også sådan nogle transparente gennemsigtigt "blomster".." Det er lidt vanskeligt lige at gennemskue hvad du mener lige her, men noget kunne tyde på
glasroser.
Den billigste måde at få den fjernet på er saltsyre i en sprøjte med kanyle på. en 2-3 dråber i centrum af glasrosen, og så pirre lidt rundt med kanylen til den løsner sig. De stumper som svæver rundt bagefter skal fiskes op ellers daner de blot nye roser.
Der findes også noget der hedder Joe's Juice som også tager dem, og som er effektivt, men jeg kender ikke noget til produktet.
Sidste løsning er wurdemanni rejer. De er meget effektive men også nataktive, så man ser dem ikke. Rejerne kan være meget sarte, og skal opblandes meget forsigtgit og langsomt.