Computerstyring af nitratfilter?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Computerstyring af nitratfilter?

Indlæg af sejeulki »

Har læst at det er muligt at få sin redox-computer til at styrer sit nitratfilter... Noget med at udløbsvandet skal være -170mV. Er der nogen der kan forklarer mig både hvordan det styres (magnetventil?) og forklarer mig princippet i det. Hvor skal proben fx placeres? Jeg har et nitratfilter model Jens Jørgen.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg

Re: Computerstyring af nitratfilter?

Indlæg af sejeulki »

bump
snib
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Kontakt:

Indlæg af snib »

Skal starte med at sige, at jeg gik væk fra computerstyringen da jeg ikke syntes at det fungerede godt nok - men det skyldes formentlig at min SP3000-pumpe er elendig.

Princippet er følgende:
Jeg har et NR1000 nitratfilter fra Aqua Medic - i det er der mulighed for at sætte en PG13,5 probe med gevind - så det sluttes tæt. Proben sidder i toppen af nitratfilteret. Formoder at der skal bores i JJs model, for at isætte redox-probe.

Selve proben er sat til en mV-computer, som starter en føde-pumpe (førnævnte SP3000), når redox er lidt under -170mV. Det tænder/slukker pumpen ligesom et tænd/sluk-ur. Når fødepumpen har kørt lidt, så vil redox langsomt stige indtil det igen er lidt over -170mV. De -170mV er blot en god middelværdi. Ideen er, at såfremt redox-niveauet i nitratfilteret er mellem -50 og -250mV, så bliver der nedbrudt nitrat til nitrogen, som blot fiser ud i luften. Det svarer til, at du ikke måler hverken nitrat eller nitrit i udløbsvandet fra nitratfilteret. Er du over -50mV så vil du formentlig kunne måle både nitrat og nitrit i vandet. Er du under -300mV så dannes hydrogensulfid (lugter af svovl).

Jeg droppede princippet, da der kom luft i filteret formentlig pga. SP3000-pumpen. I dag bruger jeg blot redox-proben som indikator istedet for hele tiden at checke nitrat/nitrit i udløbsvandet.
Mvh. Ryan
650L, 120L sump, 2x250 HQI, Aqua Medic Turboflotor 5000 baby, Streams 6060 og 6100
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Jeg vil mene at -170 mv er for lavt (risiko for nitrit) - selv slår jeg magnetventilen til ved -300 mv. Den smule hydrogensulfid der dannes ved - 300 mv skader ikke akvariet - det udluftes meget hurtigt.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"