Erfaringer med Tunze nano reefpack 200

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kennethb
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: 4100 Ringsted

Erfaringer med Tunze nano reefpack 200

Indlæg af kennethb »

Hej,

Jeg er ny i saltvands verden og er ved at planlægge et 128l akvarie, jeg vil lave "indvending" sump(prøve at holde det "lidt" simpelt, men stadigt effektivt) og faldt over dette produkt som har filter og skummer i en, der er overløb direkte ind i filteret/skummeren så der skal ikke laves kammer i akvariet!

Link til produktet: http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DK ... oxunter048

Er det en holdbar løsning, eller skal jeg hellere ta' 15 cm i den ene ende af akvariet og lave overløb, skummerkammer og retur pumpe kammer?

Mvh
Kenneth
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Re: Erfaringer med Tunze nano reefpack 200

Indlæg af Chris2500DK »

Reefpack'en er fin nok til et lille akvarie. Problemet er at både overløbskassen og skummeren kræver at vandniveauet er stabilt før de virker så med mindre du har en osmolator på får du et stort arbejde med at hælde vand på hele tiden. Jeg ville lave et egentligt overløb istedet, så kan du også gemme varmeelement og andet af vejen.

Tunze DOC 9002 skummeren er helt fin, jeg har været godt tilfreds med den jeg havde.
kennethb
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af kennethb »

Ok, så et kammer i den ene ende af akvariet med nano skummeren i og så styre vandstanden i skummer-kammeret med højden på glaspladen(den mellem skummer og retur kammeret)?

Er det en ide' at lave skummer kammeret lille og retur kammeret stort så der er så meget "buffer" med hensyn til vandstand som muligt?

Mvh
Kenneth
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Jeps, skummerkammeren bør kun være stort nok til at skummeren og varmeelementet kan sidde der, og så resten som returkammer.

Det vil være bedst hvis du bruger 2 glasplader til at adskille kamrene, hvor den første går fra toppen til ca 3 cm over bunden og den anden går fra bunden til den ønskede vandhøjde, så får du alt vandet i skummerkammeret udskiftet istedet for at det bliver mest overfladevand der ryger over til returen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"