Aqua Medic artemia klækkeri

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 4320 Lejre

Aqua Medic artemia klækkeri

Indlæg af LarsD »

Jeg er total n00b hvad sådan et Aqua Medic artemia klækkeri angår. Håber jeg kan få lidt hjælp her...

Hvad bruges det helt konkret til, bør jeg anskaffe mig et osv?

Er der forskel på artemia og anden plankton eller hvordan? Ja, jeg er på bar bund her :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aqua Medic artemia klækkeri

Indlæg af Carsten »

Lad os tage det bagfra. Artemia lever af plankton, og fisk lever så igen af artemia. Artemia er vel det man kalder macroplankton. Når man klækker artemia, er det nauplierne man bruger, første larve stadie på vej til en rigtig artemia.

Der er bestemt ingen grund til at købe sådan en artemia klækker som koster en formue.
Et par 1½- 2 liter sodavandflasker er rigeligt. Ud over flaskerne skal der bruges en luftpumpe med slange.

Saltvand fra akvariet fyldes på flaskerne, ½ ske fuld æg hældes i flaskerne, luften sættes til. der skal være godt gang i boblerne. Temperaturen 23-25 grader. efter 24-36 timer begynder nauplierne at klække. De ny klækkede nauplier søger mod lyset. Fjern luftslangen, lad vandet falde helt til ro. Sug derefter de små hoppende nauplier op af flasken.
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af LarsD »

Super, tak for den forklaring! Det blev jeg en del klogere af. Grunden til at jeg kom til at tænke på sådan en 'klækker' er, at jeg er blevet opmærksom på at mine anemoner muligvis også skal fodres.

Kan det passe?

I så fald kan jeg næsten læse mellem linierne, at det er plankton og ikke artemia jeg har behov for?

Er der forskel på fodring af fisk og anemoner o.a.?
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Langt de fleste anemoner klare sig udelukkende af næringen fra lyset og har ikke behov for fodring

det er dog rigtigt at nok langt de fleste fodre deres anemoner, nok mest for at se det,

tror det mest almindelige er at fodre med endten en reje, musling eller lignende, en gang om ugen,

det er dog tvivlsomt om den får ret meget næring ud af det, da bruger mindst ligeså meget energi ved at fordøje rejen

hvis du derimod alligevel fodre med fx. frosne artemiaer så vil der ikk ske lidt ved at give anemonen lidt, ellers vil du sikkert også kunne opleve at klovnfiskene "fodre" den
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af LarsD »

Tak for svar :)
Mathias_C skrev:hvis du derimod alligevel fodre med fx. frosne artemiaer så vil der ikk ske lidt ved at give anemonen lidt, ellers vil du sikkert også kunne opleve at klovnfiskene "fodre" den
Jeg har nogle frosne Myssis (tror jeg det hedder) - er det det samme?

Mine klovne er enten dumme eller meget kræsne, for de end ikke ænser de to fine anemoner jeg har skaffet til dem. Gad vide om det er fordi begge anemoner allerede var beboet af klovne i afsenderbaljen :dizzy:

Who knows, de er ikke til at blive kloge på de :f1: :f2: :f3:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Som sagt snart mange gange. Hvis en klovnfisk skal gå i en anemone, så skal det være en af dem som de opfattter som værtsanemone. Hvis det ikke er den rigtige art, kan du have 100 anemoner og ingen klovnfisk i dem.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

og ellers kan der også gå langtid i nogle tilfælde før de forelsker sig :love: :love2:

Mysis er ikke det samme, men sikkert ligeså godt som artemia
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af LarsD »

Carsten skrev:Som sagt snart mange gange...
Ja, sorry... nu har jeg jo ikke læst alle dine indlæg her på forummet...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det er ikke kun mig der har skrevet det. En del andre har også
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af LarsD »

Ja, men det er vel muligt at stille spørgsmål etc. uden at have læst alt og alle herinde? Jeg er med på, at man med fordel bør og skal bruge søgefunktionen inden man stiller et spørgsmål. Men når der er tale om et tillægsspørgsmål/kommentar i eksisterende tråd er det vel ok?
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

LarsD skrev:Ja, men det er vel muligt at stille spørgsmål etc. uden at have læst alt og alle herinde? Jeg er med på, at man med fordel bør og skal bruge søgefunktionen inden man stiller et spørgsmål. Men når der er tale om et tillægsspørgsmål/kommentar i eksisterende tråd er det vel ok?
Hvis man ikke måtte stille spørgsmål som før er stillet ville der blive meeeeeeget stille herinde da der sjældent er noget nyt under solen hvis man har fulgt med på forum et års tid :hehe:
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"