Varmelegmet kan man ikke regne med. Mange modeller skal man lige rette til når man har set hvornår det slår til.
Har du ikke et "akvarie"termometer du også kan prøve at putte i vandet og se hvad det viser?? Altså, sådan et der også måler saltindholdet.
christiantt skrev:Varmelegmet kan man ikke regne med. Mange modeller skal man lige rette til når man har set hvornår det slår til.
Har du ikke et "akvarie"termometer du også kan prøve at putte i vandet og se hvad det viser?? Altså, sådan et der også måler saltindholdet.
Desværre ikke er der nogle som du kan anbefale dvs som man kan regne med 100%?
Du kan aldrig regne 100 % med nogle termometere. Men du kan måle hvor langt ved siden af de er ved at "kalibrere" dem i et isbad, hvor termometeret burde vise 0 grader C og i kogende vand hvor det gerne skulle vise 100 grader C. På denne måde kan du finde ud af hvilket af dem der er mest præcis, men de kan stadig svinge lidt. Nogle er sikkert bedre end andre, men der vil altid være en usikkerhed forbundet med dem...
MVh Anette
Jeg har 3 termometre i mit system og de varierer 1,5 grad - så jeg regner med en gylden middelværdi på 26 grader - så burde det ikke være for varmt. Man skal aldrig stole på 1 og slet ikke et digitalt - der er mange flere ting som kan blive upræcise i elektronik. Desværre har vi en blind tro på digitale taloplysninger, især jo mere detaljerede de bliver. ( spørg din kone ). jeg tror mere på de analoge i akvariet. Fx i saltmåleren. MVH
Niels
Vores profesionelle termofølere, PT-100, har en usikkerhed på 0,1°C, men bliver vist med 0,01 eller 0,001. Så kan man jo godt spørger sig selv om det giver mening.
Vi får dem kalibreret 1 gang pr år, og der er meget sjældent at de ikke passer inden for 0,3°C. Vi acceptere usikkerher på ca 0,7°C. Ved 1.0 skal der oprette en masse afvigeler og papir ting.
Det er vigtigt med de digital at man finder et der er beregnet til det område man vil måle. Et stege termometer kan vel måle fra 20-400°C. Et udendørs termometer kan måle fra -30 til 80°C eller noget i den stil.
Vi har brug for at måle fra 20 til 30°C.
De elektroniske man bruger til at måle sig selv har faktist en usikkerhed på helt op til 0,5°C.
De gamle kviksølv kunne måle indenfor ca 0,2°C. Her spiller tid og aflæsning en vigtig rolle, da det ikke er så nemt at dokumenter aflæsningen.
Øre termometre er helt ude i skoven...
Find et med et snævet omrøde der ligger omkring de 25°C så skulle der være en chance.