VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Anemone

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvalsø

Anemone

Indlæg af Raasdal »

Hej alle,

Har lige fået en fin hvid anemone med lilla spidse i baljen. Havde dog svært ved at placere den, har ikke haft en anemone før, og synes den var underlig at have med at gøre.

Men ved jo at den har en tendens til selv at flytte sig ved at hoppe ud i strømmen og flyde rundt..

Tror jeg har fået sat den et sted hvor der nok er for lidt strøm. Men betyder det at jeg bare skal lade den sidde og selv lade den bestemme om den vil blive eller ej? Eller skal jeg selv prøve at give den en plads som måske er mere optimal?
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 4320 Lejre

Re: Anemone

Indlæg af LarsD »

Som én herinde skrev til mit indlæg om samme så er det eneste man med sikkerhed kan sige om en anemone, at man ikke med sikkerhed kan sige noget om den...

Lidt kryptisk, men det betyder vel egentligt bare, at du skal undlade (som jeg og konen har gjort) at insistere på at få den til at makke ret. Brug i stedet krafterne på at tilsikre, at dit vandmiljø er i orden - vandværdier etc.

Min anemone er nu endt med at sidde inde bag en stor sten jeg ikke kan flytte på, hvor den gemmer sig. Et par timer om dagen kravler den frem og viser sig i fuld flor. Sådan er den bare - det må jeg så leve med :)
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Kravler den rent faktisk rundt?..

Troede kun den bevægede sig i store ryk, hvor den kunne give slip og lade sig tage af strømmen..
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

De kan også kravle lige så stille rundt. Vores har to store sten den flytter sig frem og tilbage på ved at kravle. Heldigvis er det kun her den flyter sig frem og tilbage så vi ved hvor vi har den (ind til videre :wink:), det er dog lidt svært at stille koraller omkring den, da den gerne vil kravle henover dem. :BA
Mvh Anette..
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Det lyder som en Heteractis crispa du har.
Den foretrækker at sidde i sandet -gerne op ad en sten.. Sluk pumperne og lad den få en time eller to til at komme på plads.
Fra naturen er den ikke hvid- den er afbleget- ved at man har holdt uden lys indtil den har mistet zooxanthellerne-den er brunlig med lilla spidser naturligt..
Det er ikke en anemone der anbefales til akvarier- ifølge saltvandslitteraturen..
jeg har selv forsøgt mig med en for nogle år siden og den overlevede lidt over et år... den var også helt hvid i starten, men fik sin naturlige brune farve igen efter et halvt års tid...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeps den bliver brun, har selv en som dog er ved at vokse mig oven ud selv i mit akvarie....
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Har godt hørt det med at den bliver brun - desværre..

Men vil i så anbefale mig bare at lade den siddde der hvor jeg satte den, og så selv lade den flytte sig? Eller skal jeg flytte den hen til et andet område med mere cirkulation? Der hvor den står nu, virker det som om den sidder lidt i læ - der er stort set intet bevægelse i den..
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Jeg er ret sikker på den nok selv skal flytte sig... Det er ikke altid lige nemt at få den til at slippe igen, hvis den først har sat sig fast, ikke uden at ødelægge foden...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"