Skal der være noget under de LS.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Ruflo
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby

Skal der være noget under de LS.

Indlæg af Ruflo »

Hej.

Tænkte på om der skal være noget mellem bunden af akv.. og de LS, for at skåne glasset og hvad kan jeg bruge?

Og er denne rækkefølge måden jeg skal fylde akv. på.
1. vand
2. LS
3. Sand.

Tak på forhånd :happy:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Re: Skal der være noget under de LS.

Indlæg af Lord Mike »

Det er lidt forskelligt om folk ligger bumdlag i med det samme eller om de venter til senere. Men de LS skal stå direkte på glasset ikke noget med at ligge sand mellem de LS og glasset.
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

Ruflo skrev:Og er denne rækkefølge måden jeg skal fylde akv. på.
1. vand
2. LS
3. Sand.
Hvis du har mulighed for det så bland saltvand i en anden beholder, og hæld det i akvariet EFTER at du har lavet din stenopsætning. Det vil gøre det nemmere at flytte rundt på stenene og lege med flere muligheder.

Mvh. Morten.
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Hmm noget uenig med Morten i rækkefølgen. Synes klart det er nemmere at arbejde med når det er vand i. Men det er en smagssag.
Men når du har LS og vand i og så ønsker sand i. Så hæld sand ned uden om stenene. Der behøver ikke noget ind under. 1. Det skal nok komme lidt derind alligevel. 2 Der bør være cirkulation bag stenen til at fjerne skidt.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Breuner »

Jeg vil osse blande vand og salt i nogle tønder eller noget, inden det kommmer over i akvariet, da det ellers godt kan give nogle hvide afsmitninger.. Og så vil jeg osse komme vandet i før jeg laver min stenopsætning, da stenene jo ikke er så tunge at flytte rundt med under vand. Du kan jo evt. bare fylde det halvt med vand inden du laver stenopsætningen, så er det lidt nemmere at komme ned til bunden. Med hensyn til sandet, så afhænger tidspunket man kommer det i, vel osse lidt af hvilken type sand man kommer i..

Hvis du bruger "levende sand", altså sand som er blevet pakket imens det var fugtigt, og stadig er fugtigt når man køber det, så skal det i lige efter man har lavet sin stenopsætning, fordi det levende sand indeholder en masse bakterier og næring, som vil ha betydning for algefasen, og give algeopblomstring. Bruger du der imod almindelig "dødt" koralsand, som er tørret når man køber det, så vil det typisk være smart at vente med at komme det i baljen, til efter algefasen er overstået, da det vil være noget nemmere at holde glasset rent i algefasen, uden at skulle bekymre sig om, om der kommer sand imellem glasset og rensemagneten når man renser glasset nede ved bunden.

Hvis du bruger "dødt" sand, så husk iøvrigt altid osse at skylle det rigtig grundigt for skidt og gammel næring, inden du kommer det i baljen, da det ellers kan give grobund for en masse nye alger, selvom algefasen ellers er overstået..

Håber det kan bruges.. :GO
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Fyld vandet i.
Lav din stensætning.
Fyld sandet i, rundt om stensætningen.
Lad baljen køre med cirkulation og skummer.
Glem alt om akvariet i en måneds tid- lad det passe sig selv og køre ind i fred... En masse alger vil blomstre op og forsvinde igen...
Efter en måned kan du begynde at tjekke værdier: nitrat, fosfat, silikat til at starte med- de skal alle ned på 0 før du kan komme videre...

Ikke mindst: tålmodighed... tålmodighed og atter TÅLMODIGHED...

Som B.S skriver: det er vigtigt der er cirkulation bag din stensætning- jeg har bygget min op omkring og på en gammel mælkekasse, og har en Tunze 6100 til at køre igennem kassen for fuld skrue... på den måde undgår jeg ophobninger af slam...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"