død naso liniatus
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Geografisk sted: Hadsund
død naso liniatus
øv os har lige fisket min flotte naso kirug op af akvariet. for to dage siden var den en meget velfungerende fisk. har altid været stille og rolig, spist alt hvad der blev serveret. kom endda så snart den så jeg tog fodder bøtten. de sidste par dage blev den sky og gemte sig. den blev mørk grå med stress pletter. går og overvejer om der har været slagsmål ,men de andre fisk tøffer lystigt videre. træls når det var en af de første kiruger jeg fik. nu ved jeg ikke om der kan komme en anden kirug i. der går i forvejen en xl gul kirug, blå palet og en sort kirug jeg ikke kan huske navnet på. en foxface, to tomat klovn,bispinosa dværg kejser, en ild gobi samt 7 chromis og en lille damsel. 

-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Re: død naso liniatus
jeg har kun 325liter pt. men der har ikke været nogen problemer før. jo med en japaner men den er solgt for længe siden. de sidst tilkomne er den gule og sorte kirug. der var ingen slagsmål overhovedet da de kom i. ville gerne ha et par gule mere,men er ikke sikker på om den store vil acceptere det? har hørt man skal sætte to i og ikke kun en da den vil få klø så.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Du har måske nået stressgrænsen for antal fisk, du har så vidt jeg kan tælle 16 i 325l det er nok i overkanten. Hvis du skal prøve igen skal du nok prøve at ændre på dine sten så der bliver nye territoier.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- boner
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8950 Ørsted
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: 8950 Ørsted
hvor længe har du haft den Naso lituratus hvis du kun har haft den i 2-3 uger så er det meget normalt at den pludselig dør de er rimelig svære at holde liv i hvis ikke du får den til at spise tørfoder så er det min erfaring at så dør de efter kort tid
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
- anhdu
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8464 Galten
- Kontakt:
Skulle tørfoder være et godt foder siden at det er det som kan holde liv i fiskene? Jeg har 3 kirurg fisk som jeg aldrig fodrer med tørfoder men kun frost og nori tang.

- boner
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
Hepatus,Zebrasoma og andre "lette" kiruger kan sagtens overleve på frostfoder osv. men jeg holder på at hvis man vil have de svære Acanthurus arter er tørfoder et must for at overleve
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
jeg har haft den i 5måneder snart. det er den "beste" fisk jeg har haft med hensyn til fodring og adfærd. der har aldrig været noget med den. den har heller ikke jagtet nye fisk. nu må jeg trøste mig med min store flotte gule kirug og min velfungerende blå palet. havde 0,03 i po4 så har lige puttet lidt mere rowaphos i og så easy life flydende filter. tror ikke jeg vil ha flere fisk i før jeg opgraderer akvariet.de 325 liter er ved at være fyldt godt ud 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Har du noget at have dit udsagn i?? Eller er det blot din egen formodning??boner skrev:Hepatus,Zebrasoma og andre "lette" kiruger kan sagtens overleve på frostfoder osv. men jeg holder på at hvis man vil have de svære Acanthurus arter er tørfoder et must for at overleve
Og hvad er en svær Acanthurus??
- boner
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
i mine øjne er en svær acanthurus en Lineatus,achilles,Leucosternon og så ud over dem også naso lituratus
kig her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=15210
kig her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=15210
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg tror man skal anskue det på en lidt anden måde. Vi kan ikke på nogen måde være uenige om at de 3 Acanthurus er problemfyldte. Men hvorfor er de så problemfyldte?? Kan på ingen måde genkende at foderet skulle være årsagen til problemerne. Snarere at deres psyske ikke egner sig til at være i et akvarie. De er alle kendt som nogle stridbare børster, som nok skal bestemme, hvis de kan komme af sted med det. Jeg kunne meget vel forestille mig at stress kan være en væsenlig årsag til da de ikke holder.
Bortset fra det så synes jeg det er underligt at blive ved med at købe fisk som du ved chancen for at de dør i løbet af kort tid er meget stor.
Bortset fra det så synes jeg det er underligt at blive ved med at købe fisk som du ved chancen for at de dør i løbet af kort tid er meget stor.
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Dragør
Stress af bla. ALT for lidt plads, sørgeligt!
- boner
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
tjaaa vi har vel alle vores særheder men har i øjeblikket både en hvidbrystet og en naso til at gå på tørfoder og har haft lineatus i op til 1½ år hvor længe skal de gå for at det ikke er underligt at man køber dem da ?
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Du er en af de heldige der har kunnet holde Lineatus, men rigtig mange har oplevet at de dør ret hurtigt, jeg selv incl. Min holdt kun i 14 dage selvom den lagde ud med at spise med det samme og egentlig trivedes, så var den død en dag. Det er ikke en fisk jeg køber igen, på baggrund af egne og andres erfaringer, det er ikke et økonomisk synspunkt, men simpelthen fordi jeg ikke mener der er nogen grund til at hive en fisk op af havet, som åbenbart har så dårlige chancer.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.