Bruger du RISLEFILTER - Vil jeg meget gerne hører om det

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Bruger du RISLEFILTER - Vil jeg meget gerne hører om det

Indlæg af Hvam »

Der har den seneste tid værer lidt debat om rislefilter hvor der er bleven rakket ned. Tilfældes for trådene er det nogle som ikke benytter rislefilter der har lavet indlæg.

Til min nye supm har jeg valgt at indbygge et rislefilter men er kommet lidt i trivl da der ikke er sagl noget positivt om det.
Men jeg er lidt skeptis med trådene da men kan se på Deltec, Aquamedic sumpsystemer de er med rislefilter. der ud over er der mange butikker som benytter rislefilter.

Derfor vil det værer rigtig fedt at hører fra nogle af dem der benytter rislefilter også dem med det i overløbet, Hvad er jeres erfaringer?

(For tråden ikke kører af sporet beder jeg kun dem som benytter rislefilter skrive i tråden)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
spdiving
Reactions:

Re: Bruger du RISLEFILTER - Vil jeg meget gerne hører om det

Indlæg af spdiving »

Jeg haft en Schuran acrul sump med indbygget mekaniskfiltrring (rislefilter) og prisen taget i betraktning så var det bestemt ikke noget hit.
Den blev dog købt brugt for 4000kr ink skummer Shuran jetskim 200 sumpen solte jeg for 200kr her inde da den blev droppet.

Jeg havde konstant problemmer med at propellen stoppede også selv efter den lige var blevet skilt helt af og renset .skulle give proppelen et nyt skub efter bare 1 time efter rens.
Problemmet var på ingen måde skit i hullerne da jeg havde filter vat enden vandet nåde propellen. men det var nok mere dreje ledet som bare ikke var godt nok for når propellen stopede kom der satdig den samme mængde vand ud af hullerne.
Jeg prøvede også og fjerne vatet for at se om det var pga. at der ikke var tryk nok på vandet men dette hjalp heller ikke så hvordan du får det til at virke med propel ved jeg ikke.
Men ide er nok at du skifter propellen ud med en plade hvor der er en masse huller i så vandet kan dryppe igenem.

Du kan se billeder af min Schuran acrul sump nederst på siden her. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... a&start=45

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I mit første saltvandsakvarie i denne omgang, lavede jeg et rislefilter.
Det var et akvarie som jeg satte oven på sumpen, hvor bunden var åben, og lidt skrå så vandet kunne rende væk. Indholdet var bioballs.
Oven på bioballsene lagde jeg en plexiglas plade, som var hullet som en si,jeg hvade boret mange hundrede huller i den. Hullerne blev gradvist større jo længere væk fra udløbet de var.
Under pladen lå der en plade filtervat for at tage snavs.
Filteret kørte i ca 1½ år og fungerede helt fint. Hvor effektivt det var har jeg ingen ide om, men tingene trives da fint nok.

Eneste "problem" med det var at det støjede når vandet rislede ned i sumpen, trods af at jeg havde sat net på nedløbet.
Brugeravatar
pbsfisk
Copepod
Copepod
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vanløse

Indlæg af pbsfisk »

Hej,
Jeg havde et risle filter i sumpen på mit første saltvandsakvarium (330 liter + Deltec APF600 skummer+ 50 kg levende sten) - i lat cirka 8 liter bio-bolde med vand direkte fra overløb/skummer. jeg havde problemer med lidt højt nitrat + mange trådalger. Efter råd fra carsten/decocean - fjernede jeg riselfilteret filteret - og nitrat/alger derefter inden for kort tid (1-2 mrd)! Jeg kan ikke sige om set-up'et have været mere optimalt hvis riselfilteret kun have fået vand fra skummeren eller have været mindre - men jeg kan ihvertfald konstatere at riselfilteret ikke var nødvendigt.

hilsen peter
Brugeravatar
pbsfisk
Copepod
Copepod
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vanløse

Indlæg af pbsfisk »

Jeg ville naturligvis ha' skrevet at nitra + alger forsvandt inden for kort tid efter at jeg fjernet ridselfilteret.

hilsen peter
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

det larmer! (:
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Jeg startede op med risle filter men blev hurtigt traet af filtervat som hurtigt roeg ud.

Risle filtre er utroligt effektive, det er der ingen debat om. Problemet opstaar fordi de er saa effektive som de er og nitrat opbygges meget hurtigt. Hvis du er klar til extra vandskift kan det vaere en god loesning.
Desuden saelges de jo nok stadig fordi dem der har brugt penge paa at udvikle dem gerne vil have deres penge tjent ind igen. Da de blev udviklet var det ikke saa ligetil at holde koraller, men filtrene er alle tiders til "fish only" akvarier.

Hvis du i stedet for en sump med risle filter saetter et refugium op med dyb sandbund vil jeg vaere af den overbevisning at risle filtrets vaerdi er "matched" plus nitrat bliver omdannet.

Risle filtre er gode filtre men tiden er loebet fra dem da vi har en bedre forstaaelse for hvordan vi kan skabe sunde miljoer. Plus at da vi holder koraller nu er de ikke ideelle pga. nitrat produktion.
Billede
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

@UrbanSage:

:R

Det er ikke ofte jeg oplever folk, der er fuldstændigt enige med mig i denne forbindelse :Peace:

/Kim
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »