Nyt Akvarie (Cylinderformet)

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Nyt Akvarie (Cylinderformet)

Indlæg af DDT2 »

Hej folkens
jeg har lige lidt på hjertet da jeg har anskaffet mig et akryl cylinderformet akvarie men nu står jeg sådan lidt med hvordan får man det til at blive bedst sådan praktisk set med skummer osv?
lige pt er det bare en beholder faktisk og akrylglasset er 10mm hvis det skulle have noget betydning?! selve akvariet er 50cm i udvendig Ø og ca 47cm højt. Ved sgu ikke lige hvor mange liter det er for har jeg ikke lige regnet ud :P så hvis der skulle være en der lige kan den formel og kna regne den ud ville det være kanon ;)
jeg tænke lidt på et rundt bord med sump under og så have rørføringen i midten af akvariet og så have alt teknik der men ved ikke rigtig om der er andre løsninger? har i forvejen 45liters med hængefilter og det køre sgu egentlig helt fint efter min mening. Ved bare ikke lige hvor kønt det ville være med hængefilter på sådan et hvis det overhovedet kunne hænge der :P ej tænke bare på om der var nogen af jer der havde nogle gode idéer.
har nogle ridser i kan man gøre noget ved dem? slibe dem ned eller lign?
spændt på at høre fra jer...

mvh. Kenneth
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: Nyt Akvarie (Cylinderformet)

Indlæg af bio »

Akvariet er på ca. 92 liter...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

hey

hvis jeg selv skulle lave det, så ville jeg lave et rør i midten, måske et af de breddeste nedløbsrør el lign. savtakke det foroven til overløb.
så nogle levendesten og en hammer , og slå stenene i passende stykker og lime dem på så det blir en let kegleformet "levende søjle". (ell andet "beklædning")
2 huller i bunden til vand ind og ud, hul i bordpladen på hjemmelavet (rundt) bord, derunder sump.
hqi lampe at foretrække .

og så skulle det stå så man kunne nyde det fra alle vinkler. :K
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

gedemeisterdk: sjovt nok det var faktisk det jeg var kommet frem til os :D men hvordan får jeg det til at være sikker med hvis returpumpem slukkes eller der sker strømsvigt?
men kan godt lide det du skriver for det var lidt det jeg er kommet frem til i løbet af aftenen for synes virkelig det er synd at have teknisk foroven i akvariet når man kan slippe for det ved at sætte den ned i et skab.
du har ikke et forslag til hvis jeg det i syrefast metal hvordan det kan beklædes billigt. Lige meget med det er dyrt med syrefast det er sgu ikke det der skal tænke på da jeg har noget liggende på mit arbejde. ang HQI så ja for ved sgu ikke lige med T5 det er lidt svært når det er så lille i Ø.
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18

du hæver evt. bare vandspejlet inden i overløbsrøret med nogle andre rør. se billede

tror nu jeg jeg ville skaffe noget i plast i stedet, det er jo ikke dyrt, og så er der jo det med at få noget til at sidde på stål. har ikke forstand på keramik/pu osv. tror også rigtige sten ville være pænest, døde sten iblandet evt.
(men en andet idee jeg havde var også ang en syrefast stålplade, valset til en cylinder (med træ skelet i) som bord, hvis du forstår.)
Vedhæftede filer
24.JPG
24.JPG (10.86 KiB) Vist 4849 gange
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

lige den sidste del fangede jeg ikke?
ang din tegning tænker jeg os lidt om det er nødvendigt med en inderrør men bare have en rør med en karm for oven og så et returrør op men det er bare med hvodan det ville virke bedst hvis der kommer noget strømsvigt. bare fordi jeg ville få den smule mere plads i og når det ikke er andet end 48 i indvendig Ø så er det jo ikke så meget igen til sten osv hvis du forstår
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

92,28L (udvendige mål)

V = pi *r² * h

dvs. 2,5² = 6,25 * pi (3,1415) = 19,63 * 4,7 = 92,28L

Så ved I det til en anden gang :)

Jeg ville bygge et underskab i bøjelig MDF op i 1 meters højde, hvor lågen fx var en del af det runde.

Et overløb i midten hvor man evt. fik bygget noget reefkeramik til som skjulte det hele (med pumpe holdere)
Overløbet skulle bare være rør for at lave det så smalt som muligt.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

tak for den fine formel :D

okay det der MDF plade er det noget der kan bøje så meget rundet med den diameter som er på det rør her?
plus hvad gør man ang med at skal have en låge i så man kan komme ind i det?! nogen ide?

jeps det er egentlig en meget god ide med det reefkeramik og så med pumper i. men får så stadigvæk min retur fra sumpen som jeg har et lille problem med hvad jeg skal gøre for at slippe for hævdet?!
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af TorbenC »

Lige et par hurtige tegninger:

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af TorbenC »

Du kan evt. lade den gå op over overflade, og så ned igen med lidt vinkler. Så laver en hævertstop.
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af TorbenC »

Hvis du bedre kan lide Rustfri stål, og har adgang til et værksted med en valse, så kunne man også lave underskabet sådan istedet.
Et stel i træ, beklædt med valset rustfri plade el. børstet alu
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Eller også frydsfiner, men kan få noget som er beregnet til at skulle bøjes, der er nogle udfræsninger på den ene siden - den side som skal være inderst.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

boris fandme fine tegninger lige 1. spørgsmål hvad tegner du det i?
det vil sige der er 3 rør et som overløb efter med returvandet og det sidste gør hvad og går fra hvad til hvor?

vi har valse maskine til blik med ved sgu ikke om den kan taget syrefast men kommer vel bare an på det ikke er for fast eller kunne det være man skulle prøve med børstetstål kunne faktisk komme til at se fedt ud tror jeg. gode ideer i kommer med :D

Lars S: okay kan man købe det i de fleste bygge markeder? limer man så bare det fast eller?
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Boris skrev:Hvis du bedre kan lide Rustfri stål, og har adgang til et værksted med en valse, så kunne man også lave underskabet sådan istedet.
Et stel i træ, beklædt med valset rustfri plade el. børstet alu
hey det var det jeg skrev :naughty: :)
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

lige det sidste afsnit fangede jeg ikke gedemeisterDK

GedemeisterDK skrev:du hæver evt. bare vandspejlet inden i overløbsrøret med nogle andre rør. se billede

tror nu jeg jeg ville skaffe noget i plast i stedet, det er jo ikke dyrt, og så er der jo det med at få noget til at sidde på stål. har ikke forstand på keramik/pu osv. tror også rigtige sten ville være pænest, døde sten iblandet evt.
(men en andet idee jeg havde var også ang en syrefast stålplade, valset til en cylinder (med træ skelet i) som bord, hvis du forstår.)
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af TorbenC »

Et rør til vand i sumpen, et sikkerhedsrør og et retur.
De 100,- det koster at lave et sikkerhedsrør er godt givet ud - spørg flere herinde :)

Jeg ville stadigt bruge MDF frem for krydsfiner, det er meget lettere at gøre flot IMO.
Men fælles for begge typer træ, er at det skal bukkes rundt, og skrues fast.. og lidt lim gør også altid underværker.

Jeg tegner i Sketchup - et dejligt billigt program!

GedemeinsterDK: Så jeg ikke lige - sorry :)

Regner med at tage et 308L cylinder akvarium hjem inden så længe, og modde det til Saltvand som udstilling.
De er lækre! I samme serie fåes et der er 100Bx180H til ca. 17-18.000 incl. lys og pumper.. 730L ca.
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18

ddt2 nevermind , tror jeg misforstod dit spørgsmål.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

okay den der sikkerhedsledning hvordan skulle den virke? kan ikke lige se det for mig lige nu! det er sgu lige meget hvad det koster hvis det er i PVC rør det skal laves da jeg får det til billige penge.

okay hvor trykt er sådan noget siden man kan bue sådan i det?

er det det der google sketchup?

opkay lyder spændende det du har i planerne :D glæder jeg mig da til at se mere til så ;)
Boris skrev:Et rør til vand i sumpen, et sikkerhedsrør og et retur.
De 100,- det koster at lave et sikkerhedsrør er godt givet ud - spørg flere herinde :)

Jeg ville stadigt bruge MDF frem for krydsfiner, det er meget lettere at gøre flot IMO.
Men fælles for begge typer træ, er at det skal bukkes rundt, og skrues fast.. og lidt lim gør også altid underværker.

Jeg tegner i Sketchup - et dejligt billigt program!

GedemeinsterDK: Så jeg ikke lige - sorry :)

Regner med at tage et 308L cylinder akvarium hjem inden så længe, og modde det til Saltvand som udstilling.
De er lækre! I samme serie fåes et der er 100Bx180H til ca. 17-18.000 incl. lys og pumper.. 730L ca.
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af TorbenC »

Hvis det ene rør stopper, så kan vandet passere i det andet.
Ellers pumper du hele dit returkammer op i akvariet, det er der typisk aldrig plads til = vand på gulvet.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

ahhh på den måde med til sige returpumpen pumper vandet op i 2 rør egentlig eller?!
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Nej, din returpumpe pumper vandet op i et rør. Du får i stedet to "nedløbsrør". Hvis du kun har et rør, og dette stopper til, vil din returpumpe pumpe alt vandet fra sumpen op i akvariet uden at der kommer noget tilbage i sumpen, alt det vand kan, sandsynligvis, ikke være i akvariet så det løber over og ud på gulvet. Hvis du i stedet for har to "nedløbsrør", og det ene stopper, vil vandet løbe ned i det andet og du kan nå at rense det første rør uden at det går galt. De to rør skal ha´ to forskellige højder. Det primære rør skal være lidt lavere end dit sikkerhedsrør, der vil altså ikke løbe vand i sikkerhedsrøret, medmindre det primære rør stopper til.
Det er lidt svært at forklare, men jeg håber du forstod :hehe:
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Boris skrev:Lige et par hurtige tegninger:

Billede

Billede

Billede

her er et standard japansk overløb..
ville passe godt ind......
Billede
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... k%26sa%3DN
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Der er ikke noget sikkerhedsrør på det der ole, eller hvad...? Jeg vil godt nok meget nødigt undværre det, så sent som natten mellem søndag og mandag var jeg MEGET glad for mit. Jeg havde en koralvogter der hoppede over overløbskammen og blev suget med ned i nedløbsrøret, den sad fast i en 90 grader bøjning og stoppede røret, vandet løb så heldigvis ned i sikkerhedsrøret i stedet for, men det var gået galt hvis det ikke havde været der...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

næh ,det er det nu ikke,
men tilgengæld er røret ret tykt,uden reduktioner
man kan også sætte låg på og bore huller idet som på linket
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

bio skrev:Nej, din returpumpe pumper vandet op i et rør. Du får i stedet to "nedløbsrør". Hvis du kun har et rør, og dette stopper til, vil din returpumpe pumpe alt vandet fra sumpen op i akvariet uden at der kommer noget tilbage i sumpen, alt det vand kan, sandsynligvis, ikke være i akvariet så det løber over og ud på gulvet. Hvis du i stedet for har to "nedløbsrør", og det ene stopper, vil vandet løbe ned i det andet og du kan nå at rense det første rør uden at det går galt. De to rør skal ha´ to forskellige højder. Det primære rør skal være lidt lavere end dit sikkerhedsrør, der vil altså ikke løbe vand i sikkerhedsrøret, medmindre det primære rør stopper til.
Det er lidt svært at forklare, men jeg håber du forstod :hehe:
det gav sgu mening tak for den fine forklaring :D men har i hvert fald besluttet mig for der skal være sikkerhedsledning på mit akvarie tør sgu ikke andet nu er jeg vvs'er til daglig så ved udemærket godt hvor meget skade vand kan lave.
eneste er bare jeg undre mig lidt med returrøret det nu slukkes ved pumpe og den vil jo løbe ned i returrøret igen ved hjælp af en hævdert? for havde forstillet mig lidt en swcd på for at gøre lidt forskellig bevægelse i vandet. men bare ikke fedt hvis min retur pumpe stopper og vandet løber tilbage i returrøret. håber det kan forståes hvad jeg mener?!

Ole: jeg kan godt se pointen i dit billede på nær jeg ikke kan lide det returvand kommer over vandspejlet. Tilgengæld er sikkerhedsledning unødvendig.
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Problemet ved strømsvigt kan du klare ved, enten at returrøret slutte lige under overfladen. På den måde vil hæverteffekten stoppe så snart der kommer luft i røret. Du kan også, hvis du gerne vil ha´ returvandet lidt længere ned i akvariet, først føre returrøret op over overfladen og så ned igen. Du skal så bore et par små huller i røret lige omkring vandoverfladen, hæverteffekten vil her stoppe når vandstanden kommer under hullerne og disse trækker luft ind i røret.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

okay tror bare det bliver et rør på til overfladen med nogle vinkler på som peger sådan vandret ud så den ikke kommer vandet direkte op kun men mere vandret ud i overfladen. så må jeg have en pumpe inde ved de 3 rør og så swcd derinde os så må det os være fint! tror jeg
nicolai_
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
18
Geografisk sted: fyn

Indlæg af nicolai_ »

ang: strømsvigt kan du købe en kontra ventil til røret så er du sikker på den ikke laver hæveret
og mdf er 6 mm jeg har selv brugt den til mit akvarium
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af TorbenC »

nicolai_ skrev:ang: strømsvigt kan du købe en kontra ventil til røret så er du sikker på den ikke laver hæveret
og mdf er 6 mm jeg har selv brugt den til mit akvarium
De fleste holder bare ikke i saltvand - efter et par uger er de "saltet" til.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"