Jeg havde igennem længere bøvlet med støj fra min durso, jeg kunne ikke rigtig få den justeret ind. Måske skyldes det, at der er en lodret faldhøjde på 2,5m ned til min sump, der står lige nedenunder i kælderen, jeg ved det ikke.
Jeg begyndte at lede på nettet efter andre alternativer og det endte med jeg til sidst faldt over en Hofer Gurgle Buster (HGB).

Efter jeg har ”kørt” med HGB’en i over 5 måneder er jeg forundret over, at den ikke er mere populær.
Den er meget let at indregulere, optager så at sige ingen plads i overløbskassen, simpel og dermed også billig at lave og til sidst men ikke mindst er den hel lydløs.
Den totale længde på mit standrør er ca. 550mm fra tankgennemføringe til overkant rør, mit akvarium er 600mm højt. Jeg valgt at dele røret på midten så det nederste stykke består af en stump rør og en muffe, det gør det lettere at tage den øverste del op hvis det skal renses, tilpasses eller lignende.

Selve enheden består af ganske få komponenter som det fremgår af ovenstående billede.
- Et PVC rør, i mit tilfælde et ø40 rør på 220mm i længden.
- En ø40 slutmuffe.
- En 40x50/63mm lang overgang.
- En stump 6mm luftslange. Slangen skal være så lang så den ender under hullerne inde i røret.
- En 6mm ventil eller klemme til luftslangen.

Sådan ser enheden ud i samlet stand.

1. Ca. på midten af røret har jeg boret 7 stk. ø13 huller. Hullerne skal placeres rimeligt præcist i forhold til længderetningen af røret.

2. Den indvendige stopkant i overgangen skal slibes væk. Evt. med en Dremmel eller lignende.

Pas på ikke at slibe for meget, overgangen skal gerne gå stramt uden på røret.

Jeg har valgt at skære gevind og montere en spændeskrue, men det er ikke strengt nødvendigt hvis overgangen går stramt på røret.

Her er overgangen monteret på røret.

3. Til sidst har jeg boret et 6mm hul i midten af endebunden til luftslangen, hullet skal passe præcist da der ellers suges falsk luft ind.
Til sidst er der selve indreguleringen.
Jeg starter med at lukker for hullerne så meget det er muligt med overgangen, derefter justerer jeg selve ventilen/klemmen for lufttilførelsen, jeg forsøger at lukke så meget det er muligt.

Som det fremgår af billedet er ventilen næsten helt lukket.
I denne stilling kommer der så at sige ingen luft i sumpen.
Som sagt har jeg kørt med denne opsætning helt problemfrit i mere end 5 måneder og jeg kan kun anbefale andre at prøve den.
Morten