Vandskift
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9520 Skørping
- Geografisk sted: Rebild
Kommer an på hvad du har af skummer og div. Mange bøger siger hver 14 dag men er værdierne ok kan jeg ikke se noget i vejen for at skifte 25-35% med 3-4 ugers mellemrum. Der er nogen der ikke skifter, det er vist noget med at de mener at der ryger en masse gode alger mm. ud i et vandskifte
VH dekoin alias Claus
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Nu vil du få rigtig mange svar. Mange helt forskellige.
Nogen skifter 25% hver 14 dag. Andre skifter slet ikke. og nogen noget helt andet.
Nogen skifter 25% hver 14 dag. Andre skifter slet ikke. og nogen noget helt andet.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Hvad ønsker du at fjerne ved at skifte vand? Jeg er en af dem, der aldrig skifter vand. Min skummer fjerner proteinerne fra vandet, mine caulerpaalger fjerner evt. forekomster af fosfat og nitrat, og sporestofferne tilsætter jeg ved hjælp af Saliferts blandinger. Alt i alt ser jeg ingen grund til at fjerne vand og salt for at putte det i igen et par timer efter. Når det så er sagt, er det klart en fordel at skifte vand, hvis ikke ens system er selvkørende, så der optræder store mængder affaldsstoffer i vandet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Herhjemme giver det ligesom sig selv.
Man ser der ligger noget møg og samler sig, eksembelvis under en sten eller i et hjørne, eller bare ved den ugentlige "støvsugning"
Dette fjerne jeg med en slange op i en spand og så hælder jeg noget nyt vand på i samme mængde som det jeg har fjernet....... vandskifte....tja kun som sidegevinst.
Man ser der ligger noget møg og samler sig, eksembelvis under en sten eller i et hjørne, eller bare ved den ugentlige "støvsugning"
Dette fjerne jeg med en slange op i en spand og så hælder jeg noget nyt vand på i samme mængde som det jeg har fjernet....... vandskifte....tja kun som sidegevinst.
Senest rettet af Per A fre 14. mar 2008 05:43, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: esbjerg
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
grunden til dette vandskifte er ikke at exportere næring,men at tilføre en balanceret blanding af elementer som koraller har brug for.....
et let eller normal besat koralrevs akvarie kan man nøjes med 5-6 procent hver 14 dag og et proppet system 10 procent om ugen....
hvis man bruger noget ok salt er det også nok at skifte 5 procent om ugen i et proppet akvarie......
man skal bare være forsigtig saliniteten ikke skyder...
efter jeg bruger reefers best salt er det en leg at holde disse parameter bare ved et lille skift,og jeg kan se tydelig forbedring på farver....
Minimum - Maximum
Ca 410 - 430 mg
Mg 1250 - 1300 mg
KH 6.5 - 7.5
K+ 380 - 400 mg
Salinity 33 - 35 ppt
her er også lidt guf om kemi
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... t+omregner
et let eller normal besat koralrevs akvarie kan man nøjes med 5-6 procent hver 14 dag og et proppet system 10 procent om ugen....
hvis man bruger noget ok salt er det også nok at skifte 5 procent om ugen i et proppet akvarie......
efter jeg bruger reefers best salt er det en leg at holde disse parameter bare ved et lille skift,og jeg kan se tydelig forbedring på farver....
Minimum - Maximum
Ca 410 - 430 mg
Mg 1250 - 1300 mg
KH 6.5 - 7.5
K+ 380 - 400 mg
Salinity 33 - 35 ppt
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Men hvilke elementer kan man tilføre gennem saltet, som ikke kan tilføres på anden vis? Jeg tror man får langt mere for pengene ved at købe de koncentrerede sporelementer i forhold til at købe en saltblanding, hvor man har meget svært ved at tjekke indholdet af sporeelementer.ole. skrev:grunden til dette vandskifte er ikke at exportere næring,men at tilføre en balanceret blanding af elementer som koraller har brug for.....
Minimum - Maximum
Ca 410 - 430 mg
Mg 1250 - 1300 mg
KH 6.5 - 7.5
K+ 380 - 400 mg
Salinity 33 - 35 ppt
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Der er en enorm maengde spore elementer i saltvand som vi slet ikke har nogen maade at maale indenfor hobby rammer.
Jeg er stor tilhaenger af algae til at optage nitrat/fosfat/etc. men jeg skifter samtidig ca. 150 liter om ugen hvilken er ca. 10% af total volume.
Jeg har skummer der er "rated" til over 30% mere end hvad jeg har.
Af de ca. 1600 liter er de 350 refugie med alger.
Jeg tilsaetter ikke spore elementer. Kun vandskifte, calcium og "baking soda" for alkalinity. Hvis magnesium er lav faar den ogsaa en tur op. Men saltblandingen jeg bruger er hoej i magnesium.
Akvarier KAN koeres uden vandskifte. Men min holdning er at jeg KAN ogsaa vinde lotto ved at koebe en kupon
Det har ikke saa meget med hvad jeg faar for mine penge men hvad der er bedst for akariets beboere.
Jeg er stor tilhaenger af algae til at optage nitrat/fosfat/etc. men jeg skifter samtidig ca. 150 liter om ugen hvilken er ca. 10% af total volume.
Jeg har skummer der er "rated" til over 30% mere end hvad jeg har.
Jeg tilsaetter ikke spore elementer. Kun vandskifte, calcium og "baking soda" for alkalinity. Hvis magnesium er lav faar den ogsaa en tur op. Men saltblandingen jeg bruger er hoej i magnesium.
Akvarier KAN koeres uden vandskifte. Men min holdning er at jeg KAN ogsaa vinde lotto ved at koebe en kupon

Det har ikke saa meget med hvad jeg faar for mine penge men hvad der er bedst for akariets beboere.
Senest rettet af UrbanSage ons 19. mar 2008 22:17, rettet i alt 1 gang.

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Vil det så sige, at du mener, der er sporestoffer, der tilsættes gennem salt, som ikke kan tilsættes på andre måder?UrbanSage skrev:Der er en enorm maengde spore elementer i saltvand som vi slet ikke har nogen maade at maale indenfor hobby rammer.
Jeg har skuffer der er "rated" til over 30% mere end hvad jeg har.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Hehe... Den store konspirationsteori = Vandskift er noget de amerikanske saltproducenterne har opfundet
:shock::shock::shock::shock:
Hvis man f.eks. kigger på Tropic Marin Bio-Calcium så indeholder den stort set de samme elementer som deres salt gør, så hvorfor skulle det ikke være lige så "godt" at tilsætte det som at skifte vand, hvis det nu udelukkende handler om tilsætning?
Urban: Hvilke "spore elementer" er det som dine koraller behøver og kan du bakke det op med nogen form for dokumentation af behovet ?

Hvis man f.eks. kigger på Tropic Marin Bio-Calcium så indeholder den stort set de samme elementer som deres salt gør, så hvorfor skulle det ikke være lige så "godt" at tilsætte det som at skifte vand, hvis det nu udelukkende handler om tilsætning?
Urban: Hvilke "spore elementer" er det som dine koraller behøver og kan du bakke det op med nogen form for dokumentation af behovet ?
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Den eneste store forskel på vandskift vs sporeelementer er at ved vandskifte får du fjernet stoffer fra vandet der ellers vil ophobe sig. Det være sig rester af tungmetaller i frostfoder eller ting der måske kommer ind i vandet via luften (skummeren sender ret meget luft igennem så noget vil der komme i vandet).
For mit vedkommende er det meget nemmere at skifte 10 liter vand om ugen end at stå og fedte med sporestoffer, men hvis man har 1500 liter er det jo nok noget andet
Begge metoder har vel vist at de kan fungere da vi jo allesammen har levende fisk og koraller endnu.
For mit vedkommende er det meget nemmere at skifte 10 liter vand om ugen end at stå og fedte med sporestoffer, men hvis man har 1500 liter er det jo nok noget andet

Begge metoder har vel vist at de kan fungere da vi jo allesammen har levende fisk og koraller endnu.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Jeg er på ingen måde god til at få skiftet vand, men har da skiftet 10% et par gange siden jeg startede mit akvarie i august. Og min oplevelse er at selvom alle værdier jeg kan måle ligger perfekt, så ser koraller og fisk altså ud til at nyde godt af frisk vand.. Polypperne strækker sig lige en ekstra gang og fiskene er lige en tand mere livlige efter et vandskift..
Ellers er jeg er enig med chris.. Største fordel ved vandskift må være at du får fjernet de stoffer som ellers vil hobe sig op i akvariet..
Ellers er jeg er enig med chris.. Største fordel ved vandskift må være at du får fjernet de stoffer som ellers vil hobe sig op i akvariet..
Senest rettet af Musiker fre 14. mar 2008 13:52, rettet i alt 1 gang.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Hvilke stoffer skulle det være, der kan ophobe sig? Tungmetaller binder sig lynhurtigt til calcium (levende sten), så dem får du altså ikke fjernet ved et vandskift.Chris2500DK skrev:Den eneste store forskel på vandskift vs sporeelementer er at ved vandskifte får du fjernet stoffer fra vandet der ellers vil ophobe sig. Det være sig rester af tungmetaller i frostfoder eller ting der måske kommer ind i vandet via luften (skummeren sender ret meget luft igennem så noget vil der komme i vandet).
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Har jeg skrevet det ?Musiker skrev:...
Ellers er jeg er enig med Nolan.. Største fordel ved vandskift må være at du får fjernet de stoffer som ellers vil hobe sig op i akvariet..

Så må det være taget ud af en sammenhæng

Jeg skifter aldrig vand med mindre jeg har nogle værdier, der skal rettes op. Jeg havde rigeligt fosfat for nogen tid siden og dér skiftede jeg 2x25% vand men det hører godt nok til sjældenhederne.
/Kim
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det kunne i princippet være hvad som helst, jeg har ikke nogle konkrete eksempler, cigaretrøg, diverse ting i luften når du har et vindue åbent osv osv. Jeg siger ikke at det bliver et problem, kun at jeg godt kunne forestille mig at det kunne være det.mads-fisk skrev: Hvilke stoffer skulle det være, der kan ophobe sig? Tungmetaller binder sig lynhurtigt til calcium (levende sten), så dem får du altså ikke fjernet ved et vandskift.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg er for såvidt ikke uenig i at et akvarie kan køre fint uden at man skifter vand, sålænge man blot tilsætter hvad der mangler og fjerner det der er for meget af.
Det kan være alle mulige kemiske stoffer og partikler som vandet optager fra luften og som overtid bliver mere og mere koncenteret i vandet fordi de ikke fordamper med vandet. En del ryger helt sikkert ud igen, men det kan da umuligt være alt..
Well. Som sagt så gør det ganske sikkert ikke nogen kæmpe forskel hvordan man holder værdierne på plads. Jeg vil bare lige dele min oplevelse af hvordan koraller og fisk ligner naturen lige efter et regnvejr ovenpå en lang tørke. Når jeg har skiftet lidt vand
Det kan være alle mulige kemiske stoffer og partikler som vandet optager fra luften og som overtid bliver mere og mere koncenteret i vandet fordi de ikke fordamper med vandet. En del ryger helt sikkert ud igen, men det kan da umuligt være alt..
Well. Som sagt så gør det ganske sikkert ikke nogen kæmpe forskel hvordan man holder værdierne på plads. Jeg vil bare lige dele min oplevelse af hvordan koraller og fisk ligner naturen lige efter et regnvejr ovenpå en lang tørke. Når jeg har skiftet lidt vand
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Re: Vandskift
jeg høre til dem der kun skiftervand, hvis der er noget galt et sted. Syntes ikke det giver mening, at skifte vand ellers.. spild af penge!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
he,he
god forklaring urbansage!!!!
jeg har tidlige været på den ,,,hvorfor fixe noget der ikke er istykker.....
men den med lotteriet......

god forklaring urbansage!!!!
jeg har tidlige været på den ,,,hvorfor fixe noget der ikke er istykker.....
men den med lotteriet......

- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Tidligere skiftede jeg vand ca. 1 gang om måneden. Men efterhånden er jeg blevet doven og får ikke rigtig skiftet og tingene står flot. Jeg tilsætter dog balling + sporeelementer så regner med at der bliver tilført det der skal.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421