hjælp til nitratfilter
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
hjælp til nitratfilter
Hej,
Jeg har lige købt mig et brugt JJ nitratfilter af den gamle model. Dvs den uden udvendig rørføring. Der sidder påmonteret en pumpe i bunden af den som kører 1000L. Mig bekendt skal der kun en 3-4 liter igennem pr. time i et nitratfilter!? Nogen der har erfaring med sådan en, som kan give et par gode råd? Vil også gerne høre om filteret får betydning for andet som jeg skal tage hensyn til?
Henrik
Jeg har lige købt mig et brugt JJ nitratfilter af den gamle model. Dvs den uden udvendig rørføring. Der sidder påmonteret en pumpe i bunden af den som kører 1000L. Mig bekendt skal der kun en 3-4 liter igennem pr. time i et nitratfilter!? Nogen der har erfaring med sådan en, som kan give et par gode råd? Vil også gerne høre om filteret får betydning for andet som jeg skal tage hensyn til?
Henrik
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: kbh
det er et super godt filter du har fået dig der . du skal sidde en lille åbne lukke hane på dit udgangs vand fra filtret det skal passe så der ca kommer et til tre dryp i sekundet. der er ikke andet du skal tage hensyn til så vidt jeg ved. har selv den nye model.
mvh morten
mvh morten
GUL KIRURG. PALET KIRURG. 2 STK KLOVNE. 4 STK DANNEBROGS REJER OG 1 EREMIT KRABBE
- K.E
- Dragefisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Pumpen kan sagtens holde, den opbygger somså heller ikke et tryk inde i filteret, men cirkulere kun vandet.
En pumpe kan/skal altid drosles ned på tryksiden, og aldrig på sugesiden (så kan du se dig om efter en ny pumpe).
Ved ikke om det kan placeres direkte i sumpen??, tror det bedste vil være at koble det på dit rørsystem (via returpumpen)
En pumpe kan/skal altid drosles ned på tryksiden, og aldrig på sugesiden (så kan du se dig om efter en ny pumpe).
Ved ikke om det kan placeres direkte i sumpen??, tror det bedste vil være at koble det på dit rørsystem (via returpumpen)
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
ok, nu tabte jeg lige tråden. Det skal vel ikke kobles på rørsystemet også? Er det ikke tanken at det kan monteres med slangerne direkte, så vandet både tages fra og leveres tilbage til sumpen? Det var med det i tankerne jeg købte dette, da jeg nødigt vil til at bore i rørene, da akvariet kører. Må indrømme jeg er lidt nervøs ved at sætte det til. Der er nye svovlkugler i, men de kan vel ikke "afgive" noget. Har læst at det skulle sænke PH værdien at bruge nitratfilter - er det korrekt?
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: kbh
har heller ikke oplevet noget med min ph
der sidder jo en pumpe på nitrat filtret der sidder du din slange i og så sidder der et udtag i toppen af filtret der montere du også en slange hvor du placere din lille åbne lukke hane begge slanger føres over i sumpen
der sidder jo en pumpe på nitrat filtret der sidder du din slange i og så sidder der et udtag i toppen af filtret der montere du også en slange hvor du placere din lille åbne lukke hane begge slanger føres over i sumpen
GUL KIRURG. PALET KIRURG. 2 STK KLOVNE. 4 STK DANNEBROGS REJER OG 1 EREMIT KRABBE
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Jeg havde et sådant filter som på billedet jeg også har fået af vide var af JJ typen. Så det kender jeg særdeles godt.
Suverænt filter du har fået fingre i.
Den måde jeg brugte mit på var at jeg havde en lille føde pumpe AB300 da pumpen i bunden ikke selv kunne suge vandet op ( hos mig ihvertfald) Til gengæld var pumpen på filtret slukket.
Jeg havde så en tynd gummi slange med en gardena kugleventil på til at regulere flowet. Under indkøring kom den med 1 dråbe pr sec. Indkøringen kan tage op til et par uger. Det er færdig indkørt når du ikke kan måle nitrat eller nitrit i udgangs vandet.
NÅR det er indkørt havde jeg et flow der var lige inden det blev en rigtig stråle. Svært at forklare. Men så mange dråber at det næsten laver en tynd stråle uden at det egentlig gør det. Håber det giver mening.
Held og lykke med det.
PS. Har solgt mit da jeg satser på refugium med caulerpa.
Suverænt filter du har fået fingre i.
Den måde jeg brugte mit på var at jeg havde en lille føde pumpe AB300 da pumpen i bunden ikke selv kunne suge vandet op ( hos mig ihvertfald) Til gengæld var pumpen på filtret slukket.
Jeg havde så en tynd gummi slange med en gardena kugleventil på til at regulere flowet. Under indkøring kom den med 1 dråbe pr sec. Indkøringen kan tage op til et par uger. Det er færdig indkørt når du ikke kan måle nitrat eller nitrit i udgangs vandet.
NÅR det er indkørt havde jeg et flow der var lige inden det blev en rigtig stråle. Svært at forklare. Men så mange dråber at det næsten laver en tynd stråle uden at det egentlig gør det. Håber det giver mening.
Held og lykke med det.
PS. Har solgt mit da jeg satser på refugium med caulerpa.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg