For høj KH og for lav PH

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

For høj KH og for lav PH

Indlæg af dekoin »

Hey..Jeg er rendt ind i lidt problemer som jeg ikke forstår..Min PH er 7,7-8,0 og min KH er 15. Jeg forstår det ikke da jeg tapper mit vand gennem et "omvendt osmose anlæg", og sådan som jeg har forstået det er der en sammenhæng mellem de to værdier (ligesom alt andet i akvariet). så mit spørgsmål må være, hvordan hæver jeg PH og samtidigt sænker KH?
Er blevet anbefalet at bage lidt natron og komme det i, det regner jeg med at prøve, men vil lige høre her inden
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Hvor længe er det at dit akvarie har kørt?
/martin
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Det er rigtigt at Kh er forbundet med en anden værdi, men denne er Calcium værdien. Jeg ville måle på min Ca, den er garanteret ret lav.
Kh og Ca bufrer hinanden, dvs. at der hører en lav Kh til en Høj Ca og visa versa.
Der er dog en 3. medspiller, idet det er svært at fastholde en stabil Ca, hvis Mg magnesium er lav. Lav er mindre end 1300.

Så du skal altså måle på din Ca og din Mg, hvis du vil vide dig helt sikker.
Mit umiddelbare gæt er at både din Ca og Mg er lave.

Ph er et udtryk for forholdet mellem syreioner og baseioner.
Hvis du tilsætter natron, vil du forøge antallet af syreioner, og din Ph vil falde, så tøv lige en kende med det, til du har målt de andre. De biologiske processer i akvariet trækker det langsomt mod flere syreioner, altså sænker Ph. For at modarbejde det, kan man tilsætte Calsiumhydroxyd, som købes i bøtter og blandes med osmosevand. Det tilsættes så meget langsomt til akvariet.

Men dette emne er meget stort og omfangsrigt, så prøv at søge på enten google eller forum her, for at blive klogere.

Der findes en tråd her der hedder den store kemitråd, men den kræver at du er ret godt inde i såvel engelsk, som grundlæggende kemi.
Mvh.

Lars Mogensen
spectrum
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af spectrum »

Natron NaHCO3 spaltes i NaOH + CO2 ved opvarmning.
NaOH vil helt sikkert hæve din Ph og CO2 er normalt ikke ønskeligt at tilsætte til et saltvandsakvarie. Derfor er det en god ide at bage natron inden det tilsættes akvariet, ellers vil CO2 frigives ved fugt.
KH er et udtryk for vandets hårdhed og er mængden af Ca og Mg så jo mere den samlede mængde af calsium og magnesium er des højere KH.
Sammenhængen mellem KH og Ph er tillige også at med en tilpas høj KH bliver vandet mere stabilt og Ph kan nemmere styres. KH er ca 8 i naturligt saltvand. KH op til 12 anbefales ofte for at stabilisere Ph. Normalt vil din KH falde helt af sig selv, da Ca2+ og Mg2+ forbruges af akvariets indbyggere. En Ph på 7,7 - 8,0 ville jeg ikke synes er vildt lav - har du noget meget nøjagtigt at måle med ellers kan alm. testsæt godt være svære at aflæse. Jeg ville nok se om indbyggerne ellers ser fine ud og passe på med ikke at reagere for hurtigt med for meget kemi.

Tom
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af dekoin »

tak for det hurtige og præcise svar.
Min Ca er 390 og Mg er 1350. Jeg må hellere droppe den planlagte Natron fest :mrgreen: . Tak for linket det vil jeg lige prøve kræfter med, selvom jeg godt nok ikke er en ørn i kemi. Jeg tilsatte Calsiumhydroxyd for ca. en uge siden men det fik min Kh til at stige fra 12,2 til 15 og min Ca steg fra 365 til 390. Jeg har også tilført lidt Bio - magnesium for at får den værdi op på de 1350. Tricky buisness men tak for hjælpen anyway
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af dekoin »

Taget til efterretning tom..jeg slår koldt vand i blodet.
overvejer at købe lidt Ls, kan det evt afhjælpe?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Har du slet ikke levende sten i?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af dekoin »

jojo da en 4-5 kg
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

I hvor stort/lille et akvarie?

Hvis du ikke har stenkoraller, så er din KH ligegyldig. Fisk og blødkoraller er ikke følsomme overfor høj eller lav KH.

Din PH er også ok, til den lave side, men ikke noget alarmerende.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af dekoin »

jeg har 58 liter og ingen stenkoraller (ikke engang tæt på at ha lys nok :G ) men det lyder da godt det du skriver herzberg
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Ja så længe du kun har blødkoraller og fisk så kan du ignorere KH. KH er kun til optagelse af kalk i stenkoraller skellet.

Det kan ha en betydning for dine kalkalger muligvis, men det er jo som sådan ikke medvirkende til dit akvaries velbefindende.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"