Hej.
Jeg har nøjagtigt samme problem med algevækst, hver gang jeg har brugt vandhanevand, så kommer algerne.
Jeg har nu målt det, og fundet at der er for højt indhold af Silikat i (3 mg).
Jeg bøvler også med, at for 3 dage siden, målte jeg ca. 100 mg Nitrat! i min balje, fordi jeg kunne se på mine 2 Sarcophyton at de ikke havde det godt, og målte derfor vandet, og fandt denne kedelige vildt høje værdi i Nitrat, og var klar over, at der skulle et stort vandskifte til, som jeg har gjort over et par gange nu over nogle dage, det har også bragt den ned på ca. 25 mg, hvilket jo også er væsentligt bedre, men vil godt have det længere ned. Helst på 0 som man jo skal.
Før vandskiftet tilsatte jeg noget A+B balance hver dag i ca. en uge, for at ville tilføre lidt godt til koraller og fisk, samt noget Purple Up til at fremme lidt flere af de lilla alger, og det virker lidt som om det hele startede ud derfra.
Men kan disse to jeg har brugt, også påvirke Nitrat indholdet, så det derfor er ekploderet?
Jeg vil nu gerne vide, hvordan jeg kommer mit høje Nitrat og Silikat problem til livs.? Jeg er klar over vandskift skal til for Nitraten, og vil nu også anskaffe et osmoseanlæg, med silikatfilter, for at fjerne Silikaten fremover.
Men kan man gøre noget, inden jeg får anskaffet disse ting.?
Mvh Kim.