Varmeproblemer!!

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
ThomasRødovre
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rødovre

Varmeproblemer!!

Indlæg af ThomasRødovre »

Har et problem med varmen i mit nyopstartede 250l
Mit system er helt lukket og derfor ikk mulighed for at komme til at blæse direkte på vandet..
Når mit lys har været tændt i 12 timer er temp steget fta 25 til 27 grader!!

Syntes en køler er lidt for dyr, så hvis der er nogle der har en god DIY løsning, ville det være super lækkert..:)
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

har du sump så blæs hen over vandet der...
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

men nu er 27grader jo ingen skandale men bliver det til sommer
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Skrot lampen og få lavet en lyskasse med ventilation i.
Ellers ofrer den formue på at købe og drive en køler.
Brugeravatar
hanxa
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Indlæg af hanxa »

Jeg lavede en ramme med plads til et par blæsere til at blæse ned over vandoverfladen og et par blæsere til at suge luften ud. Den var ca. 15-20cm høj og passede præcis oven på akvariet. Jeg malede den i samme farve som underskabet. Det så fint ud, men var lidt besværligt når man skulle rode i akvariet.

Ellers byg en lyskasse, så er du også klar til at montere hqi :)
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Han må da have en sump, ellers er der ingen skummer på? Så blæser der blæser ned over vandet i sumpen. Men der skal også være hul i skabet hvor fugten kan komme ud.

Men jeg tror også som andre har nævnt, at du bliver presset til sommer med det setup.

Skal fandeme ellers love for, at dit bord ligner mit til forveksling bortset fra farven - så :GO herfra :)
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Indlæg af da_nizzel »

der var en gut der i sommers lage køleelementer i sumpen for at køle akvariet.
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Enig med Carsten.

Ellers sæt HQI over og køb en "ramme" med fire computerblæsere i.
Hertil kan du få en controller med temperatur føler. Så starter og slukker skidtet automatisk, når vandet bliver for varmt. Derudover får du dig altså også noget lækkert lys med HQI. Jeg havde lysstofrør før og skiftede så til HQI. Skal aldrig tilbage til rør igen.....
Jeg har denne løsning og det virker fortræffeligt. :-)
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

blæser

Indlæg af palamo123 »

hermed et par billeder
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
M.R.Rasmussen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Geografisk sted: Lolland

Indlæg af M.R.Rasmussen »

jeg ved ikke om man kun bruge nogle af de her radiator til at køle vand med
http://coolerkit.dk/group.asp?group=3&sub=3

køre vandet igennem sådan en raditor med en blæser på

bruger det godt nok kun på min com tænkte bare jeg ville smide den ind
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Clauslh »

Hej er selv ved at starte et 128 L op.
Har også selv tænkt på en radiator, men det var dog nogle ting der bekymrede mig:
1. Saltvand er meget korroderende
2. De fleste computer radiatorer er lavet af en eller anden kobberlegering, derfor må man antage at der vil smutte en smule kobber med ud i arkvariet hvilket jeg har kunne forstå er meget uønskeligt.

Men har dog selv luret på om det var muligt at tage en radiator til com. i rent aluminium (dog kan der også være til legeret tungmetaller i aluen) og sætte en zink anode på (ligesom på de "normale" radiatorer).

Som sagt er det kun nogle tanker jeg har gjort mig om det, og har derfor ingen praktisk erfaring.
:HM
Men hvis du prøver må du meget gerne melde tilbage.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

M.R.Rasmussen skrev:jeg ved ikke om man kun bruge nogle af de her radiator til at køle vand med
http://coolerkit.dk/group.asp?group=3&sub=3

køre vandet igennem sådan en raditor med en blæser på

bruger det godt nok kun på min com tænkte bare jeg ville smide den ind
Det vil ikke holde i længden, saltvand er utroligt aggresivt og vil simpelt hen ruste væk.
/martin
Brugeravatar
AndersBaun
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

Indlæg af AndersBaun »

du SKAL have en maritim køler... så enkelt er det, og de koster desværre kassen, medmindre du vil luftkøle det istedet
Billede
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Desuden er der den lille mente at du kan ikke køle til under rum temperatur ved at benytte en radiator til køling. Det vil nok give problemer til sommer hvor rumtemperaturen kan komme op i nærheden af 30 grader.
/martin
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg undersøgte også mulighederne for at lave noget DIY køling til min 45L - Resultatet var ret nedslående. Det er enten dyrt at bygge (Alu, kobber ol. dur ikke) eller giver meget spildt energi! - Jeg fandt et link til en der havde lavet køling ved at køre en lang slange igennem et køleskab, men det kræver jo at man har et lille køleskab, ellers kan man lige så godt købe en rigtig køler.

Den billigste og enkleste måde at køle på er klart vha. fordampningen. Let lidt på låget så det fordampede vand kan slippe væk og give plads til at der fordamper noget mere. Hvis ikke det er nok sæt en blæser på der blæse det fortættede luft væk.

Men klø på og tænk over det! Det kunne være rigtig fedt hvis nogen kunne komme med en god DIY løsning som ikke var baseret på fordampning eller at komme is i sumpen :-)
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Desværre tror jeg ikke, foruden en blæser, at der er nogen brugbare DIY kølingsmetoder. Det har jo været diskutteret i et væk og der er ALDRIG kommet noget ordenligt ud af det såvidt jeg kan huske...
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Og det er ikke kun i DK at fantasien har kørt på højtryk for at finde et billigere alternativ. Men der er ikke rigtigt nogen der har fundet ud af noget brugbart og holdbart.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Det eneste som jeg er stødt på som måske kunne være realistisk....økonomisk og effektivitetsmæssigt er jordkøling....det stiller selvf. nogle krav til den måde man bor på.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
ThomasRødovre
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Tusind tak for de mange råd..:)

Det er dog helt bevidst at jeg har købt et heldækkende armatur med t5 rør istedet for hqi, kan bedre lide helheden af baljen når der ikke er sådan en stor kasse ovenpå, bare min smag..:)

Hehe jo Herzberg, ideen om at "indsænke" siderene er tyvstjålet fra dig af..:) men f... hvor har jeg bandet meget over det da jeg skulle finde nogle hængsler til lågerne..:) umuligt da jeg gerne ville have at de skulle slutte helt tæt hele vejen rundt..:(

Har i første omgang tænkt mig at lave en anordning der via nogle rør suger luft ud af armaturet, må være derfra al varmen kommer..

Hvis ikke det er effektivt nok, vil jeg måske prøve at lave et lukket system med noget kølevæske og en af de radiatorer, som jeg så sætter ned under huset i krybe kælderen, forhåbentlig er der køligt nok også om sommeren..
Kølevæsken skal så køre langsom igennen sumpen..

Nogle der har prøvet noget ligende??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

ThomasRødovre skrev: Hvis ikke det er effektivt nok, vil jeg måske prøve at lave et lukket system med noget kølevæske og en af de radiatorer, som jeg så sætter ned under huset i krybe kælderen, forhåbentlig er der køligt nok også om sommeren..

Det lyder meget giftigt!!
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

ThomasRødovre skrev:Tusind tak for de mange råd..:)

Det er dog helt bevidst at jeg har købt et heldækkende armatur med t5 rør istedet for hqi, kan bedre lide helheden af baljen når der ikke er sådan en stor kasse ovenpå, bare min smag..:)

Hehe jo Herzberg, ideen om at "indsænke" siderene er tyvstjålet fra dig af..:) men f... hvor har jeg bandet meget over det da jeg skulle finde nogle hængsler til lågerne..:) umuligt da jeg gerne ville have at de skulle slutte helt tæt hele vejen rundt..:(

Har i første omgang tænkt mig at lave en anordning der via nogle rør suger luft ud af armaturet, må være derfra al varmen kommer..

Hvis ikke det er effektivt nok, vil jeg måske prøve at lave et lukket system med noget kølevæske og en af de radiatorer, som jeg så sætter ned under huset i krybe kælderen, forhåbentlig er der køligt nok også om sommeren..

Hele problemet i et sådan setup er varmeudvekslingen. Skal denne være effektiv, skal den laves i metal, og de ganske få metaller, der ikke eroderes af saltvand er fantastisk dyre og fantastisk svære at arbejde med. Søg evt. her på forummet. Der har været mange lange og gode diskussioner om det.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Mon ikke det er en varmeveksler der skal bruges istedet for 2 lukkede kredse en kreds til kølevæske og en til saltvand og husk at jern ruster så hvis du kan finde en i Titanium istedet for er dette bedst men sikkert lige så dyrt som en rigtig køller.
Men en radiator til til PC med blæser på og 8 Meter slange i sumpen som er i et lukkede system til radiatoren så kan det vel også være et forsøg.
Du får nok også brug for noget styring så det ikke bare køller vandet ned uden at stope ved Feks. 25 Grader.

Men husk hvis der går huld på noget og det kommer i akvrie vandet vil alt levene med sikkerhed dø for dig.

Steen
ThomasRødovre
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Men en radiator til til PC med blæser på og 8 Meter slange i sumpen som er i et lukkede system til radiatoren så kan det vel også være et forsøg.
Du får nok også brug for noget styring så det ikke bare køller vandet ned uden at stope ved Feks. 25 Grader.
Det var præcis sådan jeg havde tænkt på, er bare i tvivl om en pvc slange kan afgive kulde/modtage varme godt nok..

Hvis jeg får lavet en spiral eller ligende i rustfrie rør, vil de så ruste alligevel??
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

til mit akvarie har jeg føret sump og alt teknik ud i et redskabsrum jeg har ude bagved, Det er ført med pvc rør.
Men her om vinteren hvor temperaturen er 5-10 Grader i redskabsrummet døjer jeg faktisk med kulde i akvariet, af og til er temperauren om morgenen nede på 22 grader. om sommeren holder det en temperatur på ca 26 grader
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Rustfrie rør vil ruste i saltvand. Som Anders Baun har skrevet tidligere så er det eneste der holder noget der er lavet til maritimt brug.
/martin
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

leifkrarup skrev:Det eneste som jeg er stødt på som måske kunne være realistisk....økonomisk og effektivitetsmæssigt er jordkøling....det stiller selvf. nogle krav til den måde man bor på.
ja lige præcis, en af mine kammerat ( per herinde fra) har gravet 20 meter pvc slange ned ude i haven, og det virker vist ret godt, men er selvfølig lidt besværligt for dem der bor i lejlighed på 5 sal :wink:

men det kan være per selv har lyst til at fortælle nærmer om det???
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

muldfred skrev:
leifkrarup skrev:Det eneste som jeg er stødt på som måske kunne være realistisk....økonomisk og effektivitetsmæssigt er jordkøling....det stiller selvf. nogle krav til den måde man bor på.
ja lige præcis, en af mine kammerat ( per herinde fra) har gravet 20 meter pvc slange ned ude i haven, og det virker vist ret godt, men er selvfølig lidt besværligt for dem der bor i lejlighed på 5 sal :wink:

men det kan være per selv har lyst til at fortælle nærmer om det???
Men hvordan er det lavet? Er det et lukket system, der kører det jordkølede vand gennem sumpen og veksler varmen deri, eller pumpes akvarievandet ud i slangen i haven? Problemet med første mulighed er som sagt, at der skal laves en relativ kort og effektiv varmeudveksling, hvilket kun kan ske gennem metal. I den anden mulighed er problemet, hvis det bruges i forbindelse med et tropisk koralrevsakvarium, at du risikere en masse stillestående akvarievand i slangen, når vandet ikke skal køles. Og hvad så, når der tændes for pumpen igen?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af muldfred »

det er et lukket system med rent freskvand, men der er nok nærmer 40-50 meter slange og så står der et mindre akv oppe i hans sump som så virker som et stort køleelement, hvor i der også så en pumpe på 400 l/t som så cirk. det rundt , og så stopper pumpen bare når nu det er køledet ned til ønskede temp.
Mvh Morten Rønde

Billede
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Ja!...der er problemer....jeg kan ikke svare dig da jeg ikke selv har arbejdet med problematikken.....men ifht. til problemerne med andre DIY systemer virker problemerne overskuelige.
Jeg kunne forestille mig at anlægget kun kørte i de varme måneder og at pumpen blev temperaturstyret og droslede ned til svag gennemstrømning når temperaturen var lav, når årstiden så byder på koldere vejr og køling ikke længere er nødvendig tømmes slangerne for vand. Inden anlægget tages i brug den følgende sæson spules slangen kraftigt igennem med ferskvand for at fjerne evt. rester fra året før. Jeg tror det kunne fungere.

Ja! metal leder varmen bedst så det ville være en god løsning at få fremstillet en spiral af korrosionssikret metal.....desværre ville den løsning nok koste en bondegård.

Plastslange eller bedre pexrør kan også lede varmen væk blot meget dårligere. Det koster til gengæld heller ikke noget af betydning så i sidste ende er det jo blot et spørgsmål om at grave nok rør/slange ned.
Hvis metal afgiver varme 20 gange bedre end pexrør så skal der bare graves 20 gange mere pex ned for at opnå samme effekt
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af muldfred »

det er et lukket system med rent freskvand, men der er nok nærmer 40-50 meter slange og så står der et mindre akv oppe i hans sump som så virker som et stort køleelement, hvor i der også så en pumpe på 400 l/t som så cirk. det rundt , og så stopper pumpen bare når nu det er køledet ned til ønskede temp.
Mvh Morten Rønde

Billede
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"