Er det helt galt? (Nybegynder spørgsmål)
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6920 Videbæk
- Geografisk sted: Videbæk
Er det helt galt? (Nybegynder spørgsmål)
Jeg har lige startet mit red sea max akvarie op her den 27/12
Men der flyder en masse hvid snask rundt i overfladen er det helt normalt? (Billede vedhæftet)
Mit næste spørgsmål er om jeg har monteret filtrene korrekt er ikke expert i engelsk og tysk. Men har lagt det biologiske filter i netposen nederst og det aktive kul filter ovenover. De 2 andre filtre var jeg i tvivl om. Men har lagt det fine hvide vatfilter ovenpå skummeren (pumpen) og den sorte skumfilter ovenover er det helt galt?
Og hvad med min opbygning er det godt nok?
Kom endelig med ris eller ros er helt ny indenfor det her saltvand.
På forhånd tak
Hilsen M. Toft
Men der flyder en masse hvid snask rundt i overfladen er det helt normalt? (Billede vedhæftet)
Mit næste spørgsmål er om jeg har monteret filtrene korrekt er ikke expert i engelsk og tysk. Men har lagt det biologiske filter i netposen nederst og det aktive kul filter ovenover. De 2 andre filtre var jeg i tvivl om. Men har lagt det fine hvide vatfilter ovenpå skummeren (pumpen) og den sorte skumfilter ovenover er det helt galt?
Og hvad med min opbygning er det godt nok?
Kom endelig med ris eller ros er helt ny indenfor det her saltvand.
På forhånd tak
Hilsen M. Toft
- Vedhæftede filer
-
- Snask i vandet
- snask.jpg (51.97 KiB) Vist 1354 gange
-
- Akvariet
- akvariet.jpg (50.42 KiB) Vist 1354 gange
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Hej Toft.
Velkommen til klubben.
Kender ikke dit setup og kan derfor ikke svare på dine spørgsmål, men lad blot vandet klare lidt op.
har du spørgsmål, skriv da endelig - kommer fra Ringkøbing
jerslev
Fedt at du kommer fra Videbæk - så er vi da lidt flere her fra vestjylland
Velkommen til klubben.
Kender ikke dit setup og kan derfor ikke svare på dine spørgsmål, men lad blot vandet klare lidt op.
har du spørgsmål, skriv da endelig - kommer fra Ringkøbing
jerslev
Fedt at du kommer fra Videbæk - så er vi da lidt flere her fra vestjylland
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Suger overløbet overfladevandet ned?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
For at fjerne snavset i toppen skal indløbet (nr. 6 på billede) hæves således at kun overfladen bliver suget ind. Dvs. ca. 1 cm under vandoverfladen. Bliver der dannede en masse mikrobobler når du hæver indløbet så sluk eventuelt for 1 af pumperne.
Det biologiske medie og aktive kule skal være under pumperne (også vist på billedet). Erstat dem eventuelt med knuste levende sten og lad dem sidde et andet sted den første måned, hvorefter du smider dem bord.
Den engelske manual kan hentes på nettet ellers kan jeg sende den som pdf.
Det biologiske medie og aktive kule skal være under pumperne (også vist på billedet). Erstat dem eventuelt med knuste levende sten og lad dem sidde et andet sted den første måned, hvorefter du smider dem bord.
Den engelske manual kan hentes på nettet ellers kan jeg sende den som pdf.
- Vedhæftede filer
-
- Red Sea Max
- rsm.jpg (25.43 KiB) Vist 1330 gange
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6920 Videbæk
- Geografisk sted: Videbæk
Det er et Red Sea Max 130 l komplet med skummer osv. Men er lidt i tvivl om jeg har monteret det rigtigt.
Det vil sige at det snask forsvinder med tiden. Ved godt at der snart kommer en masse alger....
Ja kender heller ikk lige så mange herude i vestjylland der har saltvand. Faldt for det i Ribe Zoo center en dag vi var forbi der og fik det i julegave af kæresten.
Det vil sige at det snask forsvinder med tiden. Ved godt at der snart kommer en masse alger....
Ja kender heller ikk lige så mange herude i vestjylland der har saltvand. Faldt for det i Ribe Zoo center en dag vi var forbi der og fik det i julegave af kæresten.
M.Toft

- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Det sorte filter skal være ovenpå skummerpumpen og det hvide filter oven på det sorte carbon filter. Skær eventuelt det sorte filter til 1/3 størrelse og erstat det hvide finfilter med vat eller fjern det helt. Dette giver et bedre flow og mindre bobler. Angående de opstilling så ser den fin ud men hensyn til flow. Det kunne dog godt se ud til du kunne bruge nogen flere levende sten. Jeg har selv 17 kilo i akvariet og 2 kilo i sumpen (som erstatning for biologisk medie og aktiv kul).
En ydeligere god ide kan være at få en tunze nanostream 6025 for at øge cirkulationen.
En ydeligere god ide kan være at få en tunze nanostream 6025 for at øge cirkulationen.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Dragør, Amager
jeg fjernede helt det hvide vat men beholdt størrelsen på det sorte.
De hvide biologiske filter kugler skal i bunden, under cirkulationspumperne, med det aktive kul oven på. Sørg for at cirkulations pumperne ikke rører ved hinanden samt at de sidder helt fast. Ellers kan de godt give lidt resonans.
Jeg monterede en 500 l/t cirkulations pumpe bag mine sten, det gav ekstra cirkulation bag stenene samt i bunden generelt.
Du skal sørge for at vandstanden er korrekt i akvariet samt at overløbsristen er sat rigtigt. Min sad så det underste af risten lige var en halv centimeter under bunden på den sorte plade (forståeligt?)
Vandstanden skal være så høj at det underste af holderne til låget lige præcis stikker ned i vandet. Derudover skal der være rigeligt vand der kan løbe ned i kammeret til varmelegemet. Hvis det kun akurat kan løbe over den plade og ned i kammeret risikerer du en masse bobler i akvariet da der derved kan trækkes luft med ned.
Jeg havde omkring 14kg sten i mit
De hvide biologiske filter kugler skal i bunden, under cirkulationspumperne, med det aktive kul oven på. Sørg for at cirkulations pumperne ikke rører ved hinanden samt at de sidder helt fast. Ellers kan de godt give lidt resonans.
Jeg monterede en 500 l/t cirkulations pumpe bag mine sten, det gav ekstra cirkulation bag stenene samt i bunden generelt.
Du skal sørge for at vandstanden er korrekt i akvariet samt at overløbsristen er sat rigtigt. Min sad så det underste af risten lige var en halv centimeter under bunden på den sorte plade (forståeligt?)
Vandstanden skal være så høj at det underste af holderne til låget lige præcis stikker ned i vandet. Derudover skal der være rigeligt vand der kan løbe ned i kammeret til varmelegemet. Hvis det kun akurat kan løbe over den plade og ned i kammeret risikerer du en masse bobler i akvariet da der derved kan trækkes luft med ned.
Jeg havde omkring 14kg sten i mit
... intet vand i stuen for tiden ...