Nej vedligeholdelsen er til at overkomme
Eneste jeg gør er at skifte 10 % vand sammen med filteret en gang hver 3. uge. Filteret renser jeg bare ved at spule filtersvampe + filtervat rent for skidt (dog skifter jeg filtervattet ud med nyt hver 3. gang) Så skyller jeg bio boldtene i lidt "rent" vand fra akvariet, så evt. urenheder kommer ud af systemet uden at ødelægge biokulturen på boldtene.
Så holder jeg ruden pæn og ren og holder caulerpa alge bestanden nede efter behov (mangler nogen caulerpa alger kan i lige skrive, så skal jeg nok sponsorere nogle

)
Der fordamper lidt under 1 dl. vand om dagen, så ingen fugtskade herfra mere.
Som du selv siger har jeg ikke den store teknik på akvariet. Dette har jeg valgt at gøre af to grunde.
1. Provokation overfor dem, som fortalte mig at jeg ikke kunne køre det med bare et spand filter.
2. fordi jeg ikke behøver mere.
Mit akvarium er egentlig rimeligt højt belastet (store fisk og rimeligt mange) og jeg fodrer kraftigt, men fordi hele akvariet bare er ét stort refugim, som jo i sig selv er et filter med alle de alger og levende sten, behøver jeg ikke andet end et spand filter til lige at fjerne de værste partikler (det kører dog gennem et overløb, så der ikke kommer en hinde på overfalden)
Uanset om folk mener det virker eller ej kører jeg fortsat med det. Sker det en dag at mine værdier begynder at vise for megen forurening, vil jeg skifte til skummer, men indtil da ser jeg ingen grund til at lave om på noget, som virker perfekt.