VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Gunni's 112L under udvikling

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Gunni's 112L under udvikling

Indlæg af gunni »

Endelig fik jeg taget mig sammen til at få startet op, da vi skal flytte (igen) til sommer/efterår. så bliver det ikke det "Store" akvarium som jeg længe har planlagt, Men nu skulle det være og så får man også lidt erfaring til når der skal opgraderes.

Jeg er helt vild med at læse disse opbygnings/opstarts tråde, Så nu ville jeg lave en selv :)

Af udstyr er der.

Akvariet et 112L helglas.
Skummer minifloater
luftpumpe 240 L/t
Hydor koralina 2, 2400 L/t
Retur pumpe 1050 L/t
aut. påfyldning af osmose vand <Hjemmelavet>
Lys 2 x 24w T5 pt uden rør. men 2 stk Aqualine Reef White 15000k er på vej. lyset bliver opdateret med yderligere 2x 55w t5 compact inden der kommer noget liv i.
varmelegme jager 75w

Desuden har jeg et RO/DI anlæg der laver 0 ppm osmose vand.

Kommende ting:
Levende sten 10-15kg
En riffkeramik søjle
Mere lys
lyskasse
Koraller og fisk :)

Overløb fuges
Billede

Så bliver baggrunden og den ene side malet
Billede

Lidt godter fra korallen
Billede

Levende sand og 50L saltvand
Billede

Tagrende net bliver limet på. og skummeren er også kommet i dag så det bliver også lige testet om den kan være der.
Billede

Så langt så godt Jeg regner med at lave lyskasse i morgen. også håber jeg snart der kommer nogle levende sten til salg, så jeg kan få dem i og fyldt resten af vandet på så det hele kan komme rigtigt igang :D

Alt råd og vejledning modtages :wink:
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Indlæg af Andreas S »

har du husket at bore hul i overløbspladen?? For kan ikk umiddelbart finde den.. :)
Anden

Saltvandspausen er startet
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

nej det tænke jeg godt nok os lige over der mangler da et hul gør der ik?
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)

Indlæg af Jesper B »

Hvordan kommer vandet lige tilbage i akvariet uden hul til returpumpe?
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af exzos »

Han sætter vel en slange på pumpen som placeres nederst i overløbet, også ud i akvariet med en spraybar i bunden af akvariet? :D
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

vandet fra returpumpen skal gå i pvc rør over overløbspladen over i den anden side af akvariet. det er bare ikke lavet enu, derfor i ikke kan se det :D
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Ser fint ud ;-) jeg har også ført min retur henover overløbsglasset og det fungere ganske udemærket ;-)

Glæder mig til at følge udviklingen i denne balje, da det er præsic samme balje jeg selv lige har startet op ;-)
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Peters1 skrev:Ser fint ud ;-) jeg har også ført min retur henover overløbsglasset og det fungere ganske udemærket ;-)

Glæder mig til at følge udviklingen i denne balje, da det er præsic samme balje jeg selv lige har startet op ;-)

Syndtes ikke at jeg kan finde en tråd om din balje, eller har du ikke lavet en ?
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Ups nej jeg har ikke lige fået taget mig sammen til at lave en endnu desværre :-(
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Så fik jeg lavet lidt mere. jeg blev kontaktet i går af en der havde lidt til salg. så i dag hentede jeg 15-20 kg sten testsæt og en 2x55 watt t5. så nu mangler jeg ikke andet end nogle rør til t5'eren.

skelettet til lyskassen.

Billede

Noget liv.

Billede

Noget mere.

Billede

Hele akvariet stadig meget grumset.

Billede

Som i kan se er der en masse liv på de sten og mange kalk alger. men spørgsmålet er om det overlever i så nyt et akvarium ?

desvære er der også en masse alger, men jeg tænkte at det ikke gjorde noget da de jo aligevæl kommer under opstarten Eller er det noget skidt jeg har købt ?
Stenende skulle være godt indkørte (2 år) grunden til algerne forklarede sælgeren var fordi at hans skummer har været ude af drift i lang tid, og da han ikke rigtigt havde tid til baljen, har det vist passet lidt sig selv.

Jeg er faktisk selv godt tilfreds med stenopsætningen tror jeg :) Hvad siger i ?

Ps: hvis nogle af jer kan se hvad noget af det jeg har på stenende er så sig det lige for jeg ved ikke en skid om de koraller hvis det da er det :oops:
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Det ser da godt ud. Det ligner nogle skiveanemoner og nogle polypper, men nærmere navn skal vi nok lige have nogle andre på banen med ;-)
Er din pumpe til at komme til uden at skulle flytte en masse sten? Den skal nemlig renses engang imellem og når der kommer en masse koraller osv. på stenene, så er det skidt at skulle flytte en masse rundt for at kommer til pumpen ;-)
Hvis jeg skal fluekneppe et eller andet, så ville jeg måske korte lidt af udstrømmeren, så den kun lige kommer ned i overfladen, men det er temperament spørgsmål og min ser ikke meget anderledes ud ;-)
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

Også evt. sætte en Hydor flo på enden af udstrømmeren :D
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

En detaljer jeg lige vil kommentere er dit tagrende net på overløbet. Du har limet det på. Det havde jeg ikke valgt da du ikke kan tage det af og rense det eller skifte det?
Den måde mit er monteret på er at den skinne man bruger til en alm overløbs kam. Den limer man på og sætter tagrende nettet ned i denne. virker lige så godt men kan skiftes eller renses.
Ellers ser det godt ud. Tror nu nok dit liv skal overleve.
Hvad med en lille 150W HQI ovenover? :D
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Peters1 skrev:Det ser da godt ud. Det ligner nogle skiveanemoner og nogle polypper, men nærmere navn skal vi nok lige have nogle andre på banen med ;-)
Er din pumpe til at komme til uden at skulle flytte en masse sten? Den skal nemlig renses engang imellem og når der kommer en masse koraller osv. på stenene, så er det skidt at skulle flytte en masse rundt for at kommer til pumpen ;-)
Hvis jeg skal fluekneppe et eller andet, så ville jeg måske korte lidt af udstrømmeren, så den kun lige kommer ned i overfladen, men det er temperament spørgsmål og min ser ikke meget anderledes ud ;-)
Har godt tænkt på det med at skulle rense pumpen. og det er kun 1 sten der skal fjernes for at få den op. men kan godt se at det ikke er sjovt nå der kommer mange koraller i. vil bare så gerne have at den er gæmt væk :) det må jeg lige tygge lidt over...
En detaljer jeg lige vil kommentere er dit tagrende net på overløbet. Du har limet det på. Det havde jeg ikke valgt da du ikke kan tage det af og rense det eller skifte det?
Den måde mit er monteret på er at den skinne man bruger til en alm overløbs kam. Den limer man på og sætter tagrende nettet ned i denne. virker lige så godt men kan skiftes eller renses.
Ellers ser det godt ud. Tror nu nok dit liv skal overleve.
Hvad med en lille 150W HQI ovenover? Very Happy
Jeg har faktisk slet ikke tænkt over det med at skulle rense net :evil: Fandens :evil: :evil: nå jeg må se hvor galt det bliver og hvis det er nødvendigt må jeg lave noget nyt :oops:

Og nej tror ikke at jeg skal have hqi det var min første plan men den er blevet kastet væk igen. dels fordi at der ikke lige var en jeg ville have. og dels fordi at min lyskasse kan blive lavere uden. tror nu også 158w t5 er nok det er kun 40 cm højt...
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Du vil med tiden lære at indenfor saltvand er der ALDRIG noget der bliver nok...man sætter sig en grænse som man prøver ikke at klatre over for at holde budgettet nede. Men "Det er nok" findes aldrig :roll:
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Selvom der ikke er sket noget i dag. vil jeg lige smide et billede, syndtes det er vildt at det er blevet så klart så hurtigt.

(tag jer ikke af at det er lidt gult det er kameraet)

Billede

Fant også en grøn lille muslinge ting, sådanne en har jeg aldrig set før
Billede
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

Det ser rigtigt godt ud.

Er der en grund til du ikke har fyldt akvariet helt op?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

jeg ville nok også vælge en anden placering til den pumpe, for selv om du kun skal flytte en sten kan du jo ikke have noget videre oven på den og den er jo ret centalt placeret i akvariet, kæmper selv stadig med den optimale placering af 2 pumper det er slet ikke så nemt .
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Benjaminkn skrev:Det ser rigtigt godt ud.

Er der en grund til du ikke har fyldt akvariet helt op?
Ja for så ville vandet løbe over !! :lol: :lol: :lol:

jeg har kun ca. 1 cm fra vandlinen til toppen, så jeg kan ikke fylde meget mere i :|
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

jeg tør godt komme med et bud på hvad det er du har i . polypperne er nok protopalythoa . pga at det ser ud som om stilken er bygget op af væv og sediment fra stenene . zoanthus er kun bygget og af væv. hvis du forstår .. skiverne er nok discosoma eller actinodiscus de lidt sværere at placere.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

hellfish skrev:jeg tør godt komme med et bud på hvad det er du har i . polypperne er nok protopalythoa . pga at det ser ud som om stilken er bygget op af væv og sediment fra stenene . zoanthus er kun bygget og af væv. hvis du forstår .. skiverne er nok discosoma eller actinodiscus de lidt sværere at placere.
Ok tak så ved jeg da det :)
Hvad med den grønne fætter der ? hvis det ikke bare er noget dødt et eller andet :lol:
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Så fik jeg endelig min skummer til at skumme. jeg fjernede kontra ventilen fra min luftslange og så kom der skum i løbet af 5 min :) den tog alt kraften, det er bare noget lort hvis pumpen går ud eller en slange ryger af, så har jeg hele overløbet liggende på gulvet !!!

Er der slet ikke nogen der ved hvad det er for en grøn fætter den der ?
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Er det muslingen du snakker om?

Jeg ville finde en anden kontraventil, det kan jo ødelægge utroligt meget skulle pumpen svigte med mindre du placerer den over vandlinien.
Jeg har selv været nød til at skifte min da den ydede alt for megen modstand
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

thyme skrev:Er det muslingen du snakker om?

Jeg ville finde en anden kontraventil, det kan jo ødelægge utroligt meget skulle pumpen svigte med mindre du placerer den over vandlinien.
Jeg har selv været nød til at skifte min da den ydede alt for megen modstand

Kan du så anbefale en der ikke giver meget modstand ?

Og ja det er muslingen jeg mener, nok bare fordi jeg er ny men syndtes den ser spøgs ud.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Ok jeg er godt klar over at jeg ikke kan bruge en test til særlig meget på dette stadie af mit akvarium. men jeg kunne ikke lade være så her kommer de :lol: :lol:

PH: 7,8 - 8,0
NO2: 0
NO3: 0,2 -0,5
Ca: 460
KH: 6,8
Saltindhold: ????????

Oki Så både min kh og ph er for lav. og min ca lidt for højt. men jeg skal vel ikke gøre noget ved dette nu vel ??

Saltindholdet er jo umuligt at måle med sådanne et flyde salimeter. syndtes jeg, jeg kan overhoved ikke se om mit er 1,020 eller 1,025 på det jeg har nu det er noget lort :x :x er der nogen der har erfaringer med dette ?? http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=5&page=1 det ser ud til at være lidt lættere at bruge. pengepungen er ikke lige til et refraktometer lige nu :|
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Red Seas er meget lettere at bruge, jeg har også et flydehydrometer men synes at det er bøvlet og usikkert at aflæse det så jeg bruger altid Red Sea hydrometret. Jeg ved dog ikke hvor nøjagtigt det er....det må jo blive påvirket hvis der gror lidt alger på viseren....jeg har flere gange oplevet at det har vist meget forkert....det har så været fordi der har siddet en lille snegl og tynget på bagsiden af viseren . Den må man så skylle ud eller rage den ud med en tynd genstand.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

leifkrarup skrev:Red Seas er meget lettere at bruge, jeg har også et flydehydrometer men synes at det er bøvlet og usikkert at aflæse det så jeg bruger altid Red Sea hydrometret. Jeg ved dog ikke hvor nøjagtigt det er....det må jo blive påvirket hvis der gror lidt alger på viseren....jeg har flere gange oplevet at det har vist meget forkert....det har så været fordi der har siddet en lille snegl og tynget på bagsiden af viseren . Den må man så skylle ud eller rage den ud med en tynd genstand.
Det lyder godt. det med alger og snegle. er jo så ikke et problem hvis man tager det op hver gang. jeg har nemlig ikke en sump så jeg gider ikke at have det i akvariet hele tiden...
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Der sidder en prop i bunden fordi det kan bruges på 2 måder.
1. Uden prop så måler det kontinuer
2. Med prop...så fylder man med vand og aflæser.

Måden hvor der måles hele tiden er kun nøjagtig hvis hydrometeret hænger et sted hvor der ikke er meget cirkulation.....i modsat fald bevæger viseren sig i takt med vandets bevægelse og aflæsningen bliver upålidelig.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Jeg har de sidste par dage set at den ene af mine sten er helt fyldt med en eller anden slags plante. er der nogen der kan se hvad det er og skal det væk ?
Billede

Jeg er også begyndt at få en masse alger på mit grus. men det er vel dem der skal komme under opstart så det er jo godt nok :K

Billede

Jeg har også fået min nye saltmåler, så nu kan jeg se hvad det er. den er godt nok meget bedre den fra red sea, jeg fik også et par testsæt mere så jeg skulle jo lige måle dem alle igen :D

Salt: = 1,024,5
Ph: = 8 - 8,3
Kh: = 6,4
Ca = 430
Mg = 1245
No2: = 0
No3: = 0
Po4: = 0

Ser godt ud nu mangler der bare at gå noget tid! :y
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

det ser spændende ud... Hvad er det for en saltmåler du har købt dig... Jeg har selv en red sea og den levede ikke helt op til mine forventninger...
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"