Det hele startede med at jeg som sædvanligt surfede lidt rundt efter spændende læsestof og faldt over en artikel i denne måneds reefkeeping med titlen: Things that Suck: Acropora-Eating Flatworms
Uhh, føj tænkte jeg mens jeg læste, håber aldrig jeg får det skidt i min balje
Dernæst læste jeg:
Jeg sad et øjeblik paralyseret, da det lød lidt for velkendt, det passede alt for godt på mit nye Acropora fragment. Det havde netop mistet farven, voksede ikke og havde områder med dødt væv:Corals that are being attacked tend to show a loss of coloration and growth and tissue recession from their base. If this describes one of your corals, take a closer look at the newly bared coral skeleton. If tiny brown egg sacs are found, I’ll give you a minute to ponder your bad luck.

Jeg klippede straks den arm med et dødt område af for at se nærmere på det (venstre arm på billede ovenfor), og gæt hvad jeg fandt - æg!

Jeg tog herefter ingen chancer og smed hele fragmentet ud selv om det var få æg og ingen fladorme var synlige.
Jeg har herefter læst en del om disse fladorme og de skulle kun spise Acropora'er (visse undertyper så som "bali slimer" bliver ikke ramt). Da jeg kun har en anden Acropora (vist nok en "Bali slimer" men ikke sikker se billede nedenfor) hvilken indtil nu står flot og vokser helt vildt håber jeg på at sulte fladormene til døde:

Af information jeg har kunne finde er at fladormene skulle dø i løbet af 5 dage uden Acropora'er og æggene er 14 dage om at klægge. Derfor bliver der foreslået at man efter en infektion og evt fjernelse af Acropora'er undlader at handle med andre i absolut minimum 1 måned, sikrest 1,5-2 måneder.
Informationen er blandt andet fra disse link fra RC:
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=2
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... enumber=17
(søg evt på AEFW på google/RC for mere information)
Det største problem er hvis man har mange Acropora'er da der pt ikke findes en behandling som kan foregå i akvariet og derfor kræver at man fjerner Acropora korallerne fra akvariet for at dyppe dem i forskellige opløsninger (se linket til reefkeeping ovenfor) og så lade dem stå i et karantæne akvarium - husk dyppe teknikken vil ikke dræbe æggene så der skal dyppes gentagene gange over 14dage!
For mit vedkomne har jeg planer om at vente 2 måneder, så købe et par små Acropora fragmenter og følge dem i nogle måneder for at være helt sikker på at fladormene er væk.
Jeg havde egentlig ikke tænkt nærmere over risikoen da jeg var på fragment indkøb og fortryder nu at jeg ikke brugte et karantæne akvarium, så fremover vil jeg benytte karantæne akvarium og jeg vil hermed opfordre alle til at tjekke deres koraller for pest-dyr og tage det seriøst. Det kan være svært at bremse, men nemmere hvis det tages i opløbet

/Magnus