Halløj I gæve akvarister
Jeg har problemer med larm fra en Ocean Runner 1200 i mit nyopstartede akvarie. Den står i et særskilt kammer i et 128L akvarie og virker som returpumpe.
Jeg har isoleret kammeret med skumpuder, så vibreringen er minimeret, men der er stadig en brummen fra selve pumpen, som til dels forstærkes i det lille kammer.
Findes der mere lydløse pumper på markedet som kan minimere støjen? Eller er der andre tiltag som er bedre?
Har derudover tusindvis af små luftbobler i akvariet, hvad gør man ved dette? Har filtersvampe i returløbet, og de stammer så vidt jeg kan se ikke fra min skummer.
Steffen
Larm fra returpumpe + luftbobler i akvariet
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Mht brummen fra pumpen så prøv at tage den fra alt andet end strømmen og lad den køre i rummet som det er. Hvis den ikke siger noget så må den overføre vibrationer via slangen/røret til resten. Det vil du kunne løse ved at smide et stum fleksibel silikoneslange ind hvilket bør afkoble den fra resten. Det plejer at kunne købes i diverse akvariebutikker, cichlidecentret har haft det og kan sikkert få det hjem hvis de ikke har det.
Mht luftbobler, så prøv at slukke for cirkulationspumperne i akvariet derved kan du finde ud af om det kommer fra skummeren eller returpumpen.
Mht luftbobler, så prøv at slukke for cirkulationspumperne i akvariet derved kan du finde ud af om det kommer fra skummeren eller returpumpen.
/martin