Død i akvariet
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Randers
Død i akvariet
Hej alle,
da jeg kom hjem i går fandt jeg min gule kirurg og plettede jomfrufisk liggende døde på bunden.
Min første tanke var at enten var søpølsen død eller også havde den gydet.
(Tirsdag aften kom der noget ud af den der lignede små sandkorn - troede i hvert fald det var sand.)
Søpølsen var ikke død, hvilket min nye mandarfisk heller ikke var.
Mit spørgsmål er så - kan en mandarin fisk overleve en søpølses gydning, eller er det mandarinfisken som der har skylden for dødsfalende?
da jeg kom hjem i går fandt jeg min gule kirurg og plettede jomfrufisk liggende døde på bunden.
Min første tanke var at enten var søpølsen død eller også havde den gydet.
(Tirsdag aften kom der noget ud af den der lignede små sandkorn - troede i hvert fald det var sand.)
Søpølsen var ikke død, hvilket min nye mandarfisk heller ikke var.
Mit spørgsmål er så - kan en mandarin fisk overleve en søpølses gydning, eller er det mandarinfisken som der har skylden for dødsfalende?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Har meget svært ved at forestille mig en lille mandarinfisk være årsag til ret meget andet end nogle få pods død. Om den kan overleve en søpølses gydning ved jeg ikke, men tror nu at æggene er lige så giftige for den som får alle andre.
De "sandkorn" du så komme ud af søpølsen, faldt de til bunden eller flød de op i vandet?
De "sandkorn" du så komme ud af søpølsen, faldt de til bunden eller flød de op i vandet?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
Der var nogle af dem der hang sammen som gik mod bunden, men nogle af de andre flød rundt i vandet.
Tirsdag aften havde jeg svært ved at se hvor sandet skulle komme fra da der i akvariet kun er småsten. Samtidig har jeg aldrig set søpølsen, som er sådan en her:
http://www.meerwasser-lexikon.de/de/77/ ... anceps.htm
være nede i stenene. Mine sten er vel på størrelse med dem på billedet.
Indtil i weekenden har søpølsen siddet samme sted siden vi fik den. I weekenden flyttede den sig over på forruden.
Det er også min konklution med hensyn til mandarinfisken, det er bare underligt at 2 sunde fisk lige pludselig bare dør uden at have set skidt ud.
Tirsdag aften havde jeg svært ved at se hvor sandet skulle komme fra da der i akvariet kun er småsten. Samtidig har jeg aldrig set søpølsen, som er sådan en her:
http://www.meerwasser-lexikon.de/de/77/ ... anceps.htm
være nede i stenene. Mine sten er vel på størrelse med dem på billedet.
Indtil i weekenden har søpølsen siddet samme sted siden vi fik den. I weekenden flyttede den sig over på forruden.
Det er også min konklution med hensyn til mandarinfisken, det er bare underligt at 2 sunde fisk lige pludselig bare dør uden at have set skidt ud.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
Ja ok søagurk, søpølse, blandende navnet med en tidligere søpølse jeg har haft.
Det var efterhånden også det jeg var kommet frem til, så grunden til mandarinfisken ikke døde har været at den generelt kun spiser levende dyr, den er sku for heldig.
Ville bare høre jeres bedømmelse af episoden.
Har lige målt nitrit værdien - den var på 0
Hvilke forholdsregler skal jeg ainden der kommer nye fisk i, udover at skaffe mig af med agurken.
Det var efterhånden også det jeg var kommet frem til, så grunden til mandarinfisken ikke døde har været at den generelt kun spiser levende dyr, den er sku for heldig.
Ville bare høre jeres bedømmelse af episoden.
Har lige målt nitrit værdien - den var på 0
Hvilke forholdsregler skal jeg ainden der kommer nye fisk i, udover at skaffe mig af med agurken.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Ak Ak jeg troede at jeg havde fortalt dig om mine egne rigtigt dårlige erfaringer med søagurker
Søagurker og en række af disse dyr indeholder en nervegigt som vist nok hedder holutriin sån cirka. Derfor hedder de Holothuroidae. Når de ryger i pumpen eller på anden måde bliver beskadiet, udløser de en nervegigt som slår alt ihjel.
Jeg har selv prøvet det. Stod med ryggen til akvariet da det skete. opdagede en meget mærkelig lugt og vendte mig om. Vi taler om ganske få sekunder/minutter da lå alle fisken og vasr døde. Så respekt for den slags og lad dem blive hvor de hører til.
Senere var jeg ude at dykke med min datter i Kroatien, hvor der bare er søpølser og søagurker overalt. Da jeg fortalte vores tyske instruktører om hvor farlige de er, blev de meget overraskede. De havde ofte turister som blev fotograferet med et læs af dem på maven, for at virke sej osv.
Morale: Ud med lortet.

Søagurker og en række af disse dyr indeholder en nervegigt som vist nok hedder holutriin sån cirka. Derfor hedder de Holothuroidae. Når de ryger i pumpen eller på anden måde bliver beskadiet, udløser de en nervegigt som slår alt ihjel.
Jeg har selv prøvet det. Stod med ryggen til akvariet da det skete. opdagede en meget mærkelig lugt og vendte mig om. Vi taler om ganske få sekunder/minutter da lå alle fisken og vasr døde. Så respekt for den slags og lad dem blive hvor de hører til.
Senere var jeg ude at dykke med min datter i Kroatien, hvor der bare er søpølser og søagurker overalt. Da jeg fortalte vores tyske instruktører om hvor farlige de er, blev de meget overraskede. De havde ofte turister som blev fotograferet med et læs af dem på maven, for at virke sej osv.
Morale: Ud med lortet.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18