Afløb fra skummer, hvor føres det hen?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Afløb fra skummer, hvor føres det hen?

Indlæg af mantaray »

På bl.a. Schurans hjemmeside viser de, at afløbsvandet fra en Jetskim skummer ledes tilbage til det kammer i sumpen hvorfra skummerens pumpe også suger. Dvs. vandet fra akvariet bliver blandet med ”skummet” vand og en delmængde af dette bliver så behandlet af skummeren på ny.

Billede

Jeg synes at have læst et sted, at vand fra skummeren ikke kan skummes igen umiddelbart efter, men det bør ha’ en vis opholdstid i akvariet inden det kan behandles igen.

Er der nogen her i forummet der ved noget ovenstående?

Hvordan er jeres skummer opsat?

Morten
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Den skal vende sådan at afløbsvandet kommmer ind til din returpumpe. Der kan evt. fint være et refugium inden returpumpe.
Mvh.

Lars Mogensen
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af mantaray »

Tak for svaret.
Sådan havde jeg også oprindeligt lavet opsætningen, men på Schurans hjemmeside anbefaler de, at vandet fra akvariet blandes med vandet fra skummeren, se evt. denne illustration af FilterRack M eller nederst på denne side af Lars Sebralla.
Hvad skulle fordelen være ved dette?

Det fremgår måske ikke særlig tydeligt af billedet, men mit refugium er lige til højre for kammeret med skummeren. Jeg har valgt at ha’ mit retur kammer i midten, på den måde kan jeg kontrollerer hvor meget vand der løber gennem refugiet og hvor meget vand der løber til skummeren (pumpen til skummeren er i det første kammer til venstre).

Morten
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde

Indlæg af Den Opfindsomme Fisker »

måske er det mig der misforstår "FilterRack M" kan ikke tysk, men det ser ud til at vandet går igennem det biologiske filter først???

mvh. Danny
Mvh. Danny
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"