Hejsa
mit 112ltr. er blevet for småt.. så jeg har investeret i et 240 ltr. som skal køre med en sump på ca. 100 liter.
mit spørgsmål er kort og godt: Hvordan laves overgangen fra småt til stort så smertefri som mulig?
Min plan er, at jeg vil stille det nye akvarie op og købe det antal kilo levende sten der skal bruges (ca. 15-20 kilo udover det, der er i mit 112 ltr. akvarie regner jeg med.
Bundlag vil jeg også smide i.
Og så lade det nye akvarie køre med lys og cirkulation indtil algerne er væk, og vandværdierne er ok. Når dette er ok vil jeg så tage gamle sten, koraller og fisk og sætte over, sammen med det gamle vand. Lyder dette som en fornuftig metode? eller har i en bedre løsning eller evtl. links med gode ideer? Jeg vil jo nødigt miste nogle af mine koraller, fisk og hvirvelløse;-)
Og et lille "tillægsspørgsmål"
Hvilket bundlag ville i anbefale til akvariet? Jeg har tænkt på at købe nogle kilo Levende sand med en størrelse på ca. 1-2 mm. Hvad bruger i, og hvad er at anbefale?
Tak for meninger og svar på forhånd!
Kenneth Tinnesen
fra småt til større
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2007
Jeg kan ikke se noget problem i det du har tænkt dig. Dine fisk kommer jo også fra et andet akvarie i forvejen....
Jeg synes det er en fin metode ihvertfald. Men en afklimatisering af dine fisk med vand fra dit nye akvarie burde du i det mindste gøre for at være sikker. Dine koraller smider du bare i med det samme når dine værdier er gode nok.
Brug evt. de fleste sten du har + en god sjat vand fra det lille akvarie og knald over i det store. Så bliver indkøringstidenmåke lidt mindre...
Hvor mange fisk har du? For hvis du har 10 stk. er det måske lidt voldsomt at smide alle sammen i samme dag.
Glem det levende grus. Alt grus bliver levende med tiden anyway.... skaf hellere en håndfuld fra et andet kørende akvarie. Så får du en masse levende organismer med om hurtigt spreder sig i gruset...
Jeg synes det er en fin metode ihvertfald. Men en afklimatisering af dine fisk med vand fra dit nye akvarie burde du i det mindste gøre for at være sikker. Dine koraller smider du bare i med det samme når dine værdier er gode nok.
Brug evt. de fleste sten du har + en god sjat vand fra det lille akvarie og knald over i det store. Så bliver indkøringstidenmåke lidt mindre...

Hvor mange fisk har du? For hvis du har 10 stk. er det måske lidt voldsomt at smide alle sammen i samme dag.
Glem det levende grus. Alt grus bliver levende med tiden anyway.... skaf hellere en håndfuld fra et andet kørende akvarie. Så får du en masse levende organismer med om hurtigt spreder sig i gruset...

576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
er selv igang med lidt det samme.. mit problem er så at mit nye akvarie skal stå hvor det gamle står.. så det bliver noget med at genbruge så meget vand som muligt og håbe de levende sten jeg har kørt ind kan holde det igang godt nok til mine ting overlever 
jeg bruger levent sand.. ku man lige så godt når man startede op.. om det er en fordel at købe det eller få et krus fyldt med sjov til at smide i det man har.. er vel en smags sag... men et eller andet sted er det vel rart at vide hvad man har i sit akvarie..

jeg bruger levent sand.. ku man lige så godt når man startede op.. om det er en fordel at købe det eller få et krus fyldt med sjov til at smide i det man har.. er vel en smags sag... men et eller andet sted er det vel rart at vide hvad man har i sit akvarie..