EN kirurg substitutløsning
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
EN kirurg substitutløsning
Ohøj ohøj,
Jeg har et problem, jeg har ikke mulighed for at få et 250liters i denne lile lejlighed, da mine gulvbrædder ikke er stabile nok. Jeg beholder dermed mit kære 112 liters.
Problemet er at stenene vrimler med caularpa racemosa alger, og de breder sig vildt hurtigt. Jeg ville gerne have en kirurg men det kan ikke lade sig gøre.... Hvordan fjerne jeg algerne uden kirurgen...
Jeg overvejede, som en forhandler fortalte mig, at gøre det jeg selv har prædiket mod, at anskaffe mig en bætte kirurg og sælge den inden den blev for stor.... Men det er jeg ikke glad for. Jeg tror desværre mekanisk fjernelse af caulerpaen er umuligt.
nogen forslag?
Jeg har et problem, jeg har ikke mulighed for at få et 250liters i denne lile lejlighed, da mine gulvbrædder ikke er stabile nok. Jeg beholder dermed mit kære 112 liters.
Problemet er at stenene vrimler med caularpa racemosa alger, og de breder sig vildt hurtigt. Jeg ville gerne have en kirurg men det kan ikke lade sig gøre.... Hvordan fjerne jeg algerne uden kirurgen...
Jeg overvejede, som en forhandler fortalte mig, at gøre det jeg selv har prædiket mod, at anskaffe mig en bætte kirurg og sælge den inden den blev for stor.... Men det er jeg ikke glad for. Jeg tror desværre mekanisk fjernelse af caulerpaen er umuligt.
nogen forslag?
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Altså, jeg har bemærket at efter jeg har fået min afrikanske dværgkejser, så vokser mine Caulerpa ikke mere, den tager alle de små skud. Den fisk er rigtig flot, og passer fint til et 112L, men den er jo selvfølgelig ikke billig, og der er muligvis fisk der er mere effektive, ved jeg ikke. Men den er da hårdfør og flot. 

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Re: EN kirurg substitutløsning
Jeg har 470 liters + 120 liters sump, sten, udstyr og alt det andet til at stå på et spånplade gulv(22mm). Gulvet ligger på bjælker med et spænd på 1 meter cirka(og akvariet står langs disse bjælker så det har ikke støtte på flere)...flexmasta skrev:Jeg har et problem, jeg har ikke mulighed for at få et 250liters i denne lile lejlighed, da mine gulvbrædder ikke er stabile nok. Jeg beholder dermed mit kære 112 liters.
Under akvariet har jeg lagt en 22mm bøgetræsfiner plade til at fordele trykket en smule men ellers ikke andet.
Så 250 liter på gulvbrædder ser jeg godt nok slet ingen problemer i ! Jeg ved godt jeg ikke har set dit gulv men jeg har dælme set mange baljer i gamle skod lejligheder uden problemer....
Op mod en væg, gerne på tværs af flere gulvbjælker, en plade under måske til at fordele trykket lidt og vupti så kører det med en 500 liters balje

Men det var jo vist slet ikke det du spurgte om

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
>Brian: Takk for tipept, men problemet er ligeså meget at det akvarie jeg skulle købe ikke havde niveau-indstilbare ben.... men jeg har tænkt på pladen under. Jeg har ikke råd lige nu, så jeg vil vente til sommer, men så bliver det også et større akvarie... Så spørgsmålet er, er det forsvarligt at købe en lille kirurg da jeg forstår at de vokser langsomt og at mit akvarie nok ikke bliver for lille for den på denne side af sommeren.
Rasmus: Jeg tror den hedder caulerpa taxifolia. Den vokser langsommere, men er i princippet den samme. Racemosa er med sådan nogle blærelignende planter, og de er umulige at fjerne fra stenene.... tror desværre ikke den lille dværgkejser ville kunne gøre noget...
Rasmus: Jeg tror den hedder caulerpa taxifolia. Den vokser langsommere, men er i princippet den samme. Racemosa er med sådan nogle blærelignende planter, og de er umulige at fjerne fra stenene.... tror desværre ikke den lille dværgkejser ville kunne gøre noget...
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8660 Skanderborg
Holder du den i dit 56 liters??BatLuder skrev:Altså, jeg har bemærket at efter jeg har fået min afrikanske dværgkejser, så vokser mine Caulerpa ikke mere, den tager alle de små skud. Den fisk er rigtig flot, og passer fint til et 112L, men den er jo selvfølgelig ikke billig, og der er muligvis fisk der er mere effektive, ved jeg ikke. Men den er da hårdfør og flot.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Nope, no worries, det var ellers en fin ide, tak.
Jeg tror løsningen bliver en kirurg. SÅ må jeg bare finde ud af hvilken, og så venter jeg lidt. Har haft alle stenene ude og dyppe, og har fjernet en stor del caulerpa. Men problemet er at roden sidder tilbage så det er langt fra en holdbar løsning. Om to uger ser det ligesådan ud som før. Men lige nu skinner akvariet. Men hvis nogen har andre ideer må i sige til...
Jeg tror løsningen bliver en kirurg. SÅ må jeg bare finde ud af hvilken, og så venter jeg lidt. Har haft alle stenene ude og dyppe, og har fjernet en stor del caulerpa. Men problemet er at roden sidder tilbage så det er langt fra en holdbar løsning. Om to uger ser det ligesådan ud som før. Men lige nu skinner akvariet. Men hvis nogen har andre ideer må i sige til...