For lidt plads i sumpen i tilfælde af strømsvigt
- Daniel1
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 2006
For lidt plads i sumpen i tilfælde af strømsvigt
Den mængde vand jeg har i mit overløb kan ikke være i sumpen i tilfælde af strømsvigt. Hvad gør jeg? Er jeg hjemme kan jeg selvfølgelig lukke for hanen på returrøret (hvis jeg opdager det!!) Men hvis jeg ikke er hjemme bliver problematisk.
Hvad gør jeg? det drejer sig om 3-5 liter der mangler, tror jeg.
Kan man få en magnetventil til 32 mm returrør? Der skal jo kunne passerer en stor mængde vand gennem magnetventilen når den er åben.
Mvh Daniel
Hvad gør jeg? det drejer sig om 3-5 liter der mangler, tror jeg.
Kan man få en magnetventil til 32 mm returrør? Der skal jo kunne passerer en stor mængde vand gennem magnetventilen når den er åben.
Mvh Daniel
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Nu ved jeg ikke, hvor langt nede dit hovedrør er savet over, men hvis du har mulighed for at forlænge dit hovedrør inde i overløbet, vil mængden af vand, der ryger ned ved strømsvigt formindskes.
Evt. kan du smide en UPS på returpumpen, så den kan køre flere timer uden strøm. På min gamle balje kunne min UPS holde min retturpumpe kørende i 15 timer uden strøm, hvilket i langt de fleste tilfælde er nok til, at strømmen er kommet igen, eller man kan nå hjem og få lukket af for overløbet.
Evt. kan du smide en UPS på returpumpen, så den kan køre flere timer uden strøm. På min gamle balje kunne min UPS holde min retturpumpe kørende i 15 timer uden strøm, hvilket i langt de fleste tilfælde er nok til, at strømmen er kommet igen, eller man kan nå hjem og få lukket af for overløbet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7000
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Hvis dit rør slutter langt nede i overløbet, vil det da være oplagt, at forlænge det. Bare køb et 32 mm. samleled samt en lille rørstump på 32 mm. også, så kan du nemt lige sætte forlængelsen ned over det originale rør. Dog vil jeg nok anbefale lige at sætte en limkant på begge sider af samleledet, så det holder helt tæt.
Hvad angår UPS'er, så se Gedemeisters link. Jeg bruger selv dem fra APC.
Hvad angår UPS'er, så se Gedemeisters link. Jeg bruger selv dem fra APC.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 7000
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Er det sådan en form for rørrist? (et relativt langt rør med en masse store vandrette riller i og en prop i den ene ende?)
Gedemeister, jeg kan faktisk ikke huske hvor stor min gamle UPS var, men den var i hvert fald stor! Den blev solgt, da jeg ikke længere havde brug for den. Den jeg har nu, er en APC 700, der kan trække 450 W. i en time - /min nuværende returpumpe i tre en halv time.
Gedemeister, jeg kan faktisk ikke huske hvor stor min gamle UPS var, men den var i hvert fald stor! Den blev solgt, da jeg ikke længere havde brug for den. Den jeg har nu, er en APC 700, der kan trække 450 W. i en time - /min nuværende returpumpe i tre en halv time.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: 7600 Struer
Har du ingen tilbageløbsventil på?
Du mener at din sump flyder over ved strømsvigt? har du så ik rigeligt meget vand i din sump?
Hvor i akvariet er din udstrømmer? Jeg har hverken tilbageløbsventil eller noget på min returrør. Jeg har bare min udstrømmer så tæt på overfladen at hvis strømmen går og vandet begynder at rende tilbage i sumpen så suger den hurtig luft hvilket resultere i at hævert effekten stopper.
Jeg jeg er lidt i tvivl om jeg har forstået dit problem rigtig
Du mener at din sump flyder over ved strømsvigt? har du så ik rigeligt meget vand i din sump?
Hvor i akvariet er din udstrømmer? Jeg har hverken tilbageløbsventil eller noget på min returrør. Jeg har bare min udstrømmer så tæt på overfladen at hvis strømmen går og vandet begynder at rende tilbage i sumpen så suger den hurtig luft hvilket resultere i at hævert effekten stopper.
Jeg jeg er lidt i tvivl om jeg har forstået dit problem rigtig
900 L viewtopic.php?t=10798
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: 7600 Struer
Det forstår jeg ikke rigtig, hvordan kan vandet i overløbet rende ned i sumpen ved strømsvigt?Problemet er det vand der i overløbet
900 L viewtopic.php?t=10798
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Det kan det hvis de rør du har i overløbet er korte... Så tømmer den hele overløbet før det stopper
hvis du derimod som madsfisk foreslår forlænger rørene så stopper det hurtigere = mindre vand.

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Er den limet fast i gennemføringen? Som regel limer man dem ikke fast, da det ikke betyder noget, om det er total tæt. Hvis den ikke er limet fast, kan du blot hive den op og lime et længere rør i istedet.Daniel1 skrev:Mads: Det er lige præcis sådan et rørrist. Hvad gør man så?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Ok. Vend lige tilbage, når du ved det. Hvis det er limet, skal vi skam nok kunne ordne det alligevel. Det bliver bare ikke helt så pænt inde i overløbet.Daniel1 skrev:Mads: Det skal jeg lige undersøge når jeg kommer hjem fra arbejde. Er desværre bange for det er limet på. Det er Niels eller Thomas inde i Klovnfisken der har lavet det..
Men har du forresten regnet ud, hvor mange liter det drejer sig om, hvs vi kan hæve hovedrøret til ca. 10 cm. under overløbskammen? Vil det være nok til, der ikke løber vand ud?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK