300L og Nano på 37L (Samme installation)
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
300L og Nano på 37L (Samme installation)
Hej,
Jeg har i dag et 300L akvarie. Jeg vil gerne "tilslutte" et ny akvarie i Nano størrelsen (37L).
Er der nogen der kan komme med lidt hint om hvordan jeg lige kan benytte samme sump til begge akvarie og dermed også skummeren.
Jeg har forsøgt at braistorme lidt på det, men kan ikke lige lure hvordan det skal gøre med et returløb og retur pumpe til det lille akvarie. Kan det lade sig gøre uden at skulle lave et decideret overløb med huller i?
Se primitivt pics for hvordan de to akvarier står.
Håber på lidt hjælp.
Hilsen
HerrO
Jeg har i dag et 300L akvarie. Jeg vil gerne "tilslutte" et ny akvarie i Nano størrelsen (37L).
Er der nogen der kan komme med lidt hint om hvordan jeg lige kan benytte samme sump til begge akvarie og dermed også skummeren.
Jeg har forsøgt at braistorme lidt på det, men kan ikke lige lure hvordan det skal gøre med et returløb og retur pumpe til det lille akvarie. Kan det lade sig gøre uden at skulle lave et decideret overløb med huller i?
Se primitivt pics for hvordan de to akvarier står.
Håber på lidt hjælp.
Hilsen
HerrO
- Vedhæftede filer
-
- 300Log37L.JPG (8.22 KiB) Vist 869 gange
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
Få vandet tilbage er ikke som sådan et problem. Min udfordringer ligger lidt i at få vandet væk. Det skal jo helst sikres således at der ikke kommer mere vand i baljen end der kommer ud. Ellers bliver der jo noget vandpjaskeri. Og det er jeg sq ikke ude efterthyme skrev:Nu har jeg ikke erfaring for sådan noget, men hvis skummeren og din sump kan klare den ekstra mængde vand der vil komme der fra er det vel at lede drænet fra 37 L til sumpen og installere en ekstra pumpe til at hente vandet tilbage.

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Det burde da ikke ske, hvis overløb og rørføring er dimensioneret rigtigt.HerrO skrev:Få vandet tilbage er ikke som sådan et problem. Min udfordringer ligger lidt i at få vandet væk. Det skal jo helst sikres således at der ikke kommer mere vand i baljen end der kommer ud. Ellers bliver der jo noget vandpjaskeri. Og det er jeg sq ikke ude efter
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Der skal være et overløb og 2 returpumper (en pumpe med et split kan også gøre hvis den er kraftig nok) - Det ville være det eneste jeg turde..
Alternativer kunne være noget med at hovedrøret fra det store gik over i det lille og så med overløb til sumpen, men ligegyldigt hvad, så skal du have et overløb på nanoet !
/Erik
Alternativer kunne være noget med at hovedrøret fra det store gik over i det lille og så med overløb til sumpen, men ligegyldigt hvad, så skal du have et overløb på nanoet !
/Erik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har 3 akvarier koblet sammen. Det største akvarie giver vel nok sig selv. De 2 andre er koblet på ved et split fra returpumpen, Vandet løber op i det øverste af de 2, og gennem overløbet ned i det nedeste, og derfra ned til sumpen.
Alle akvarier blever "betjent" med samme skummer og returpumpe.
Som hougård skriver kræver det en returpumpe med et godt tryk, for at det kan lade sig gøre.
Alle akvarier blever "betjent" med samme skummer og returpumpe.
Som hougård skriver kræver det en returpumpe med et godt tryk, for at det kan lade sig gøre.