VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Trimma Goby (trimma sp.)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Trimma Goby (trimma sp.)

Indlæg af Nadia »

Jeg har meget længe haft kig på denne lille fine fisk, men har ALDRIG set den i nogle butikker, eller på nogen bestillings lister rundt omkring. Er den bare umulig at få fat i? og er der nogen der har erfaring med sådan en?
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Jeg har heller aldrig set dem til salg i en butik herovre i Kbh. Jeg har set dem på nogle få lister, så de er nok til at få fat i, trods alt.
Jeg har ikke prøvet at holde nogen af dem, men overvejede det til mit 54 l. Dog lever mange af dem ikke ret længe, så jeg fandt på noget andet.
MVH Janne
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Nå æv :(, ved du hvordan det kan være at de ikke gør det? :S

Janne, jeg tænkte på, hvad var det nu for en goby og en reje du havde på et tidspunkt der "samarbejdede" om føden? :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg så for et par år siden nogle af dem, vist nok 3 forskellige arter ude i akvarieudstyr. problemmet var at ingen stort set kunne se dem, på grund af deres dimutive størrelse. Kunne også forestille mig at de er ret dyre, da de formetlig er svære at fange.
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Janne »

Det er deres lille størrelse og meget hurtige stofskifte, der gør at de ikke lever længe. I naturen bliver de heller ikke ret gamle. De er simpelthen "designet" til at leve kort, men intenst, hehe....
Min pistolreje har vist desværre vist sig at være en ikke-symbiotisk art. Jeg håbede jo på, at den og min gobi ville finde sammen, men nej... Tværtimod har jeg rejen mistænkt for at have nakket et par gobier efterhånden. Tidligere kunne jeg sagtens holde liv i gobier, men nu holder de ikke mere end max et par måneder. Træls.... (Nogen, der vil købe en reje?).

Har du kigget på Gobiodon-arterne? Dem er jeg selv ret vild med. De er måske ikke super-livlige, men de er sjove at se på alligevel. De svømmer ikke ret godt, de nærmest hopper af sted, og har et pudsigt udseende med et stort hoved. Så lever de i koraller, især Acropora, hvor de også yngler. Man kan sagtens være heldig, at de lægger æg i akvariet.
MVH Janne
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Ja jeg kunne godt forestille mig de er en smule svære at se :/ Men så er de selvfølgelig ikke værd at få fat i, når de ikke lever længe..
Puha, hvordan finder man så ud af om en pistolreje er en symbiotisk art hehe?
Ja jeg har bestemt kigget på Gobiodon- arterne, jeg har dog ikke planer om at få nogle former for stenkoraller, så ved jeg ikke om de kan holdes uden.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

OFT: Hvordan ser det ud med dine planer/overtalelser ? er der blevet plads til et lille akvarie ? :)

men forstår godt din/jeres "passion" overfor gobiarter og andre mindre fisk, er helt på samme vogn,...! har lige erhvervet mig en Rainfordi :P meget sød lille fisk, med en del forskellige farver
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Mathias_C skrev:OFT: Hvordan ser det ud med dine planer/overtalelser ? er der blevet plads til et lille akvarie ? :)
Det var sku et godt spørgsmål Mathias :P

Tja, overtalelserne er jeg ikke begyndt med endnu, man skal gå stille til værks forstår du ;) Planlægningen er jeg begyndt med, og det ved han skam også godt. Jeg har mine metoder og jeg får næsten altid min vilje ;) Meen nu må vi se :P

Og NÅR/hvis det lykkes skal jeg helt sikker have gobyer :) og ja, rainfordi er virkelig også en fin fisk.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

lyder sku godt Nadia, bliver godt at få dig på banen igen :P

og akvarier behøver ikke at være 500-1000L for at være pæne det er der massere af eksempler på, har du jo os selv vist før :) og så må han sgu da komme til fornuft og se [glow=red]LYSET[/glow]

apropo min Rainfordi (3 dage gammel i akvariet) så har jeg lige set den nappe lidt til min store sarcophyton (sikkert for lidt mad)

det vilde ved det er at min hun Klovnfisk ELSKER den sarcophyton som var det den bedste anemone i verden, men den blev bare liggende i den og lod Rainfordi'en undersøge den... det skulle lige a været den anden klovnfisk, så havde den fået HUG!!!
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Nadia skrev:...
Jeg har mine metoder og jeg får næsten altid min vilje ;) ....
Hvad involverer det ?
Flødeboller, choko-overtræk og skumbad eller hvad ?

:oops:

/Kim
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Janne »

Gobiodon'erne kan godt holdes uden Acropora. Evt kan man bruge et dødt skelet fra en Acropora, eller (gys!) kunstige koraller. Lige som klovnfiskene, klarer de sig også med erstatningskoraller.

Alpheusrejerne; tjah, nu og da kan man faktisk købe reje/gobi-par i handlen. Det er helt klart den nemmeste måde at sikre sig at man får de rigtige arter. Ellers er nogle af symbioserejerne ret karakteristiske i udseendet, f eks Alpheus randalli.
MVH Janne
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Mathias - Ja, jeg synes sku det ville være super at få salt igen, once u been there u can't go back :P
Jeg havde også et klovne par der var sygt glade for en sinularia, det var korallen ikke altid lige glad for :/

Nolan - tja, something like that :P også bare lidt af min fantastiske charme :lol:

Janne - Okay, jamen det lyder da godt, og man kan vel godt få et Acropora skellet til at se pænt ud blandt de levende sten :)
Jeg synes altså også det kunne være sjovt med sådan et goby-reje par, men du har nok ret i, at der er størst garanti hvis de købes sammen.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

en sinularia alligevel, den havde jeg ikk hørt før, min Sarcophyton har aldrig stået flottere siden de er begyndt at hoste i den, men de sover tilgengæld om natten i en Euphyllia :D Utroskab :lol:
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Ja det var også pudsigt, men den var ret stor, så de nød at ligge mellem "grenene" og sove osv. Det er da underligt de ikke også sover i sarcophytonen så hehe, men hvad ved jeg..
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@Nadia:
De har det stadig godt med Sinularien, kan jeg fortælle.... :lol:
Dog er de blevet lidt lune på min skriggrønne S. haddoni, så det kan være de flytter inden længe.

/Kim
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Det er godt at høre de har det godt, knap så godt at høre at de flytter hehe.. Lad dem dog komme med over i det store akvarie :P

Kim, lige til noget andet, jeg har studeret din DIY overløbskasse, hvordan fungere den unde en "hævert slange"?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Nadia skrev:Det er godt at høre de har det godt, knap så godt at høre at de flytter hehe.. Lad dem dog komme med over i det store akvarie :P

Kim, lige til noget andet, jeg har studeret din DIY overløbskasse, hvordan fungere den unde en "hævert slange"?
:lol:
De skal nok komme med over i den store balje - når jeg engang kommer til at få den stablet på benene......

Overløbskassen er hævert i sig selv. Den er "dobbeltvægget" - kammeret inde i akvariet og det udenfor er forbundet via det hulrum, der er mellem de to akrylplader..... Hvis jeg skal tegne og fortælle noget mere, må du lige sige til.
Jeg vil dog lige sige, at jeg laver et "rigtigt" overløb næste gang. Jeg har lige oplevet et enkelt drift-stop pga. luftbobler i hæverten (udluftningen var stoppet pga. noget snask) og heldigvis opdagede jeg det i tide, så jeg slap for vand på gulvet men vægtfylden droppede lige til 1.020 pga. den automatiske vand-påfyldning.

/Kim
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Nå det var godt :D

Jamen altså jeg må indrømme at jeg ikke er 100% med :roll:
Så hvis du havde tid på et tidspunkt til lige at tegne og fortælle hehe, så vil det være rart :)
Jeg har haft lidt kig på denne http://www.melevsreef.com/acrylics/overflow.html
Men jeg synes den er så stor bag til, og det kan jeg se din ikke er. Hvor har du fået idéen til din henne?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Nadia skrev:Nå det var godt :D

Jamen altså jeg må indrømme at jeg ikke er 100% med :roll:
Så hvis du havde tid på et tidspunkt til lige at tegne og fortælle hehe, så vil det være rart :)
Jeg har haft lidt kig på denne http://www.melevsreef.com/acrylics/overflow.html
Men jeg synes den er så stor bag til, og det kan jeg se din ikke er. Hvor har du fået idéen til din henne?
Jeg prøver lige at tegne lidt senere....

Idéen til den jeg har bygget er baseret på et par egne eksperimenter, afluring af de modeller man kan købe og Melev's model.
Jeg har bare forlænget nedløbs-røret op i det bagerste kammer, så det ikke kan tømmes under hævertens udløb - derved forbliver vandet i den, selvom flowet stopper.

Min fylder faktisk kun 50mm bagved akvariet :wink:

/Kim
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Uha ja det var jo ikke meget ;) Det er sku sådan en jeg leder efter :)
Slubrer den så heller ikke?
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"