HJÆLP
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2013
Re: HJÆLP
Nå jeg udøvede aktiv dødshjælp på den sidste klovn igår. Så nu står den på tømning af akvarie søndag. Skal rørføringen vaskes igennem med ferskvand?
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Synes nu stadig det virker lidt drastisk at tømme det hele ! Men omvendt så er det nok meget godt at du starter op på god gammeldaws facon, med nogle gode levende sten... Istedet for brugen af div. Hokus pokus flasker (som sikkert er fint, og mange er jo glade for eks. Dr. Tim). Men det skal vi nok ikke komme ind på, da det nok vil starte en større diskussion!
Men når du alligevel tømmer det, så få spulet/renset stenene godt igennem.. Uanset om det er døde sten eller keramik! Så find et par gode mindre levende sten at pode med. Så minimerer du samtidig risikoen for at få slæbt noget uønsket med ind. Og der skal nok komme gang i bakterierne! Brugte som tidligere nævnt selv kun 2 mindre sten i dp til at sætte gang i de døde sten og keramik.
Har du tænkt dig at tømme og fylde akvariet igen i samme ombæring ?? Altså mht. Dit spørgsmål om du skal skylle det igennem med ferskvand ..
Men når du alligevel tømmer det, så få spulet/renset stenene godt igennem.. Uanset om det er døde sten eller keramik! Så find et par gode mindre levende sten at pode med. Så minimerer du samtidig risikoen for at få slæbt noget uønsket med ind. Og der skal nok komme gang i bakterierne! Brugte som tidligere nævnt selv kun 2 mindre sten i dp til at sætte gang i de døde sten og keramik.
Har du tænkt dig at tømme og fylde akvariet igen i samme ombæring ?? Altså mht. Dit spørgsmål om du skal skylle det igennem med ferskvand ..
Morten
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Også det jeg tænker! Også prøver jeg jo også dette
.
Hvor langtid brugte du på indkøring?
Det giver mig også muligheden for at ændre på stensætningen, vil ændre den helt tror jeg
Nej jeg tømmer det søndag og så kommer det til at stå tomt en uges tid da jeg tager på skiferie.

Hvor langtid brugte du på indkøring?
Det giver mig også muligheden for at ændre på stensætningen, vil ændre den helt tror jeg

Nej jeg tømmer det søndag og så kommer det til at stå tomt en uges tid da jeg tager på skiferie.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Ok.. Du KAN da godt fylde det helt op med hanevand og skylle systemet igennem.. Det er måske spild af vand, men det ruinerer dig nok ikke!:-)
Jamen selvom du poder med et par mindre, men gode sten, så går der nok ikke meget mere end 1 uges tid før der kommer brunalger... Men det er jo individuelt ! Det er hvad jeg har oplevet og set/hørt andre . De par gange jeg har startet op, har det gerne set sådan ud.
Jamen selvom du poder med et par mindre, men gode sten, så går der nok ikke meget mere end 1 uges tid før der kommer brunalger... Men det er jo individuelt ! Det er hvad jeg har oplevet og set/hørt andre . De par gange jeg har startet op, har det gerne set sådan ud.
Morten
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Okay den part undlader jeg nok 
Super det er det jeg gør
. Så kan jeg os lige få malet baggrund på nu når det hele alligvel er tømt 

Super det er det jeg gør

- soffer
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 6100 Haderslev
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Haderslev
HejsaCarsten skrev:Det vil bestemt ikke skade noget at have et UV anlæg kørende, men blot bør du være opmærksom på at effekten skal være stor - minimum 54W for at der er kraft nok i uv røret til at dræbe parasitterne når de langsom passerer forbiAkvarie begynder skrev:http://www.ultimatereef.com/articles/marinevelvet/
Men i følge den her, så skal akvariet køre 8-12 uger uden fisk i, så burde den muligvis dø, og ellers kan jeg se uv kan dræbe dem.
Vil det være en god ide og sætte uv på?
Er ved at skal starte op med saltvand for første gang og vil lige høre, hvis man nu sætter sådan et 54W uv på hva hastighed vil du/i så mene det skal løbe igennem, bare så jeg ved hva str. pumpe jeg skal have fat i.
Vh
Søren
61 60 02 64
Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Søren
61 60 02 64
Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
- soffer
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 6100 Haderslev
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Haderslev
MoG skrev:Jeg har en tunze silence 800l/t på mit deltec 40w t5 uv rør...
Super tak for svar...
Har du evt. et sted i dk man man købe dem ?? altså deltec

Vh
Søren
61 60 02 64
Søren
61 60 02 64
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
jeg har lige et spørgsmål. er 5 kilo levende sten nok til at få gang i omkring 40 kunstige kilo?