William Jr's 810 l. Kirurg Mix

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 + Sump. Opdateret: 15-06-09

Indlæg af William Jr »

Gino skrev:Ok..

det flow du så får minder jo også lidt mere om naturen:-)

hvilken lavede kaffe farve? kunne du ikk justere din ATI ind så den skummede den farve du ville have?

Ville altså godt se dit akvarie en dag.-)

og så måske nuppe din sohal med hjem:-)

MVH
Det var ikke muligt at justere ATI ind til at skumme ligeså mørkt... Det lignede mest af alt Is te!

- Du er altid velkommen... Med den undtagelse at sohal bliver her! :wink:

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

William Jr skrev:
Gino skrev:Ok..

det flow du så får minder jo også lidt mere om naturen:-)

hvilken lavede kaffe farve? kunne du ikk justere din ATI ind så den skummede den farve du ville have?

Ville altså godt se dit akvarie en dag.-)

og så måske nuppe din sohal med hjem:-)

MVH
Det var ikke muligt at justere ATI ind til at skumme ligeså mørkt... Det lignede mest af alt Is te!

- Du er altid velkommen... Med den undtagelse at sohal bliver her! :wink:

Ok.. det var da træls! mellem farven mellem kaffe og te er vel at foretrække?

Jamen når jeg engang kommer på disse kanter så skriver jeg nok til dig:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Vel, i denne post havde jeg håbet at kunne bringe et billede af A. lineatus...

- Som omtalt tidl. frygtede jeg at into af nye fisk ville blive vanskeligt idet at A. sohal var første fisk i baljen.

Jeg ville ikke have turdet satse at holde disse to sammen om det ikke var fordi at jeg havde set det fungere hos StarF... Så jeg gjorde det, og introducerede fisken samtidig med isætning af spejl.

I dag tjener spejlet det formål at fungere som skjul for lineatus som værende eneste sted den tåles af sohal... Så fat i nogle flere fisk i håbet at de tager opmærksomheden fra lineatus!
Om ikke... Tjae, så står menuen i nær fremtid på sohal sushi
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: William Jr's 810 + Sump. Opdateret: 14-07-09

Indlæg af MiksBiks »

Tillykke med de to lækre fisk Flemming. Det er også to jeg frygtelig gerne vil have i mit.

Har fundet ud af at jeg bare skal putte min. 3 fisk i ad gangen så deles de om tævende :dizzy: :dizzy:

Men mon ikke det nok skal gå :GO

Hvor store er de??
Mvh Michael
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

MiksBiks skrev:Tillykke med de to lækre fisk Flemming. Det er også to jeg frygtelig gerne vil have i mit.

Har fundet ud af at jeg bare skal putte min. 3 fisk i ad gangen så deles de om tævende :dizzy: :dizzy:

Men mon ikke det nok skal gå :GO

Hvor store er de??
Tak Michael.

- Jeg er enig med dig i din strategi... Jeg har planer om isætning af 3- 4 Kirurger på een gang! :GO

Jeg håber at det kommer til at gå... :pray:

lineatus er ca. halvt så stor:

Billede
/Flemming,

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

savner dem allerede.. ;)

skal lige siges at lineatus har nogle utrolig klare farver i forhold til hvad jeg har set andre steder, godt at se de er kommet et godt sted hen!
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

StarF skrev:savner dem allerede.. ;)

skal lige siges at lineatus har nogle utrolig klare farver i forhold til hvad jeg har set andre steder, godt at se de er kommet et godt sted hen!
Tak StarF :happy:

- Jeg vil gerne tænke om mit akvarie at det er et godt hjem til Kirurger, som det jo var planlagt til fra starten... Men jeg er dog ikke for stolt af situationen i øjeblikket!

Enig med dig omkring lineatus, som til trods for situationen fremviser disse farver :GO
- Spiser desuden, og er fortsat uden pletter...

/Flemming,

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

mine kiruger har aldrig haft pletter, påtrods af mine akvarie roderi, flytniner, nye akvarier osv.. aldrig haft pletter, og så har de altid spist godt. Nori tang, banan, frost og flager.. de tager alt.. de er enda så vilde for at spise, jeg tit blev nappet af dem når jeg sku rode rundt i akvariet. så de skal nok klare det!
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

StarF skrev:mine kiruger har aldrig haft pletter, påtrods af mine akvarie roderi, flytniner, nye akvarier osv.. aldrig haft pletter, og så har de altid spist godt. Nori tang, banan, frost og flager.. de tager alt.. de er enda så vilde for at spise, jeg tit blev nappet af dem når jeg sku rode rundt i akvariet. så de skal nok klare det!
He-he.. "StarF".. :shock:
du må ikke komme med "banan"som forkilde til Flemming :dizzy:
Trodde han hadde klaret å banke ind i oss alle nu,hva slige fisker bør spise av for,og hva de ikke skal spise av for.. :T
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Tror også den bedst taktik vil være at få et par stykker mere i, så opmærksomheden kan fordeles mellem flere fisk, da jeg introducerede min Yellow belly til de 2 andre, var der krig i 2 døgn, men mellem alle 3, så var det overstået, så :h :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Jeg tror at det er meget forskelligt fra kirurg til kirurg. Den sidste kirurg jeg satte i akvariet, det var en gul buget paletkirurg. Den er den mindste af dem alle, men fra dag 1 svømmede den rundt med de 3 der var i forvejen (gul, palet og vlamingii)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Helena skrev:Tror også den bedst taktik vil være at få et par stykker mere i, så opmærksomheden kan fordeles mellem flere fisk, da jeg introducerede min Yellow belly til de 2 andre, var der krig i 2 døgn, men mellem alle 3, så var det overstået, så :h :h
Jeg har bestilt fire Kirurger mere :GO

A. thompsoni
A. maculiceps
A. nigrofuscus
A. pyroferus

/Flemming,

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

christiantt skrev:Jeg tror at det er meget forskelligt fra kirurg til kirurg. Den sidste kirurg jeg satte i akvariet, det var en gul buget paletkirurg. Den er den mindste af dem alle, men fra dag 1 svømmede den rundt med de 3 der var i forvejen (gul, palet og vlamingii)
Enig :GO

- Jeg har aldrig tidl. set disse problemer med Kirurger...

Men jeg tror at det her har flere aspekter:

1) At sohal er en fisk som insisterer på at være konge i akvariet!
2) At den havde haft akvariet alene så længe før intro af ny fisk...

Det gik dog fint på dag 1. Og da jeg så det overvejede jeg faktisk at lade de to have baljen alene. Sandt :GO

- Jeg tror at intro af fire mere vil bringe den ønskede ro til baljen... Jeg lader dette ske under mørklægning af akvariet i to døgn, og lader spejlet blive i et par døgn længere. Denne fremgangs måde har jeg tidl. anvendt med held...

/Flemming,

Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

[quote="William Jr"

Jeg lader dette ske under mørklægning af akvariet i to døgn

:f3:[/quote]

Tager du sjangsen på det med tanke på korallene dine da Flemming. :(

Du hved.. jig tenker alltid på korallbørna jig hved du.. :oops:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Knut-Arne Berg skrev:[quote="William Jr"

Jeg lader dette ske under mørklægning af akvariet i to døgn

Tager du sjangsen på det med tanke på korallene dine da Flemming. :(

Du hved.. jig tenker alltid på korallbørna jig hved du.. :oops:[/quote]

:biggrin:

Du hved.. jig tenker alltid på Kirurgbørna jig hved du :K

:T

- Yes Sir. Jeg tager tager chancen...

Om jeg ikke kan holde Kirurger... Tjae, så er der ikke andre fisk!!! :snooty: :naughty: :snooty:

:sneaky2:
/Flemming,

Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Hmm.. troer vi legger emnet "dødt" her og nu.. for "husfreden"... :wink: :grouphug:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Knut-Arne Berg skrev:Hmm.. troer vi legger emnet "dødt" her og nu.. for "husfreden"... :wink: :grouphug:
- Der bor en nisse i mit tastatur ved du... :wink:

:T
____

Ingen grund til at lægge emnet dødt!!

- Jeg holder kun dette store kar for min interresse i Kirurger... Om ikke, havde jeg nøjes med et mindre!!

Der er Kirurger, eller ingenting...

:Peace:
/Flemming,

Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

William Jr skrev:
Gino skrev:
William Jr skrev:
Gino skrev:
William Jr skrev:
Gino skrev:Hold da fast nogle flotte koraller du har fået dig!! ser frem til at se hva du får i af kiruger:-)

Der var et billede af din reaktor on en masse andet vil du ikk fortælle hva du har stående... har prøvet at kigge din tråd igengennem men har svært ved lige at få sammenhængen:-)
Du har flere Deltec ting?

MVH
Tak Gino.

- Er dog ikke sikker at jeg forstår dit spørgsmål... Af Deltec holder jeg kalkreaktor, UV samt kalkmikser!

Er det liste af samlet udstyr du ønsker, eller?
Hej

Ja noget ala en liste over det udstyr du brruger:-)

Ej hvor er den flot den fisk.. hva er navnet på den fisk?

MVH
Udover det her nævnte bruger jeg:

Hjemmegjort lampetop m. 4x 54 W dæmpbart T5. 2x 250 W Lumenarc/ Coralvue.

EasyLife Lyscomputer.

Komplet AquaTronica.

MultiController 7096 som styrer 2x 6205, 1x 6305 (Ændres senere til 2x 6305, 1x 6205 m. Oscilator.)

BubbleKing "SuperMarin" 250

Red Dragon "By Pass" 6500 for retur.

2x 4 GHL. køleblæsere.

- Fisken er som Nolan rigtigt siger: A. sohal.

Ok.. lækkert:-)

Hvor mange liter i timen cirkulere dit vand?

Jeg har lige sat en 5000L pumope mere til igår men så er der godt nok og flow men er i tvivl om det bliver- lidt for meget for fiskene!
jeg har nu 5 pumper ca mellem 4600 og 5800 L timen til at stå og blæse forskellige steder.. men kan ikk finde ud af om det er "bedre" for fiskene at have evt 2 eller 3 større så der ikk bliver blæst dem i skallen næsten elle steder!?
Ved ikk om jeg piller den 5 pumpe fra igen.. men den tykkerjeg lige på!

Den bobbleking er god er den ikk? har du haft andre du har holdt kontra med?

MVH
Mit maks. flow er ca. 92 x.

- 1x 6205 kører kontinuerligt. 1x 6205 og 6305 styres af multicontroller sat til "PulseMode" hvilket vil sige maks. i 3 sek. og min. i 3 sek.
Min. fra midnat til middag.

Min. 5000 ltr. maks. 22. 000 (2x)
Min. 9000 ltr. maks. 30. 000

- Dette flow er valgt fordi at jeg udelukkende ønsker at holde Kirurger... Med viftebevægelse fra "Oscilator" monteret med 6305 ønsker jeg at give billede af mere tilfældigt kaosflow, når denne går ind og bryder strålen fra de to øvrige pumpers min./ maks. flow.
_______

Jeg kan sammenligne denne skummer med ATI 250 som jeg har haft tidl. Jeg holder BK for at være bedst af de to... Kaffefarve, sammenlignet med Te farve (!)
- Om den så er det dobbelte værd skal jeg lade være usagt :wink: Men skulle jeg gøre det om ville valget igen falde på BK :GO

Kan kun give dig ret i at BubbleKing gør det ypperligt :clap: Har tømt min kop for snask og det resulterede i at jeg måtte skrabe de brune klumper ud i vasken. Og som om det ikke var nok, så måtte jeg presse dem gennem afløbet fordi de var så massive. Det var som kraftig mørtel og kunne formes til pølser. Har aldrig oplevet noget lignende, men nu koppen havde den heller ikke været tømt i et par måneder :hehe:
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Olsen skrev: Kan kun give dig ret i at BubbleKing gør det ypperligt :clap: Har tømt min kop for snask og det resulterede i at jeg måtte skrabe de brune klumper ud i vasken. Og som om det ikke var nok, så måtte jeg presse dem gennem afløbet fordi de var så massive. Det var som kraftig mørtel og kunne formes til pølser. Har aldrig oplevet noget lignende, men nu koppen havde den heller ikke været tømt i et par måneder :hehe:
Hvis du kun tømmer koppen hver anden måned er der dælme ikke meget i dit akvarie, eller er der automatisk tømning på? Jeg tømmer min for noget rigtig grimt "lort" ca en gang om ugen.. Allerhøjst kan der gå to uger, hvis jeg ikke har fodret hver dag.. De fleste skummere kan jo indstilles til at skumme mere eller mindre "tørt"

/Henriik
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

Det kan også være han bare har indstillet sin skummer så lavt at der går 2 måneder før den skal tømmes.. Men så kan alle skummere da lave lort på den tid :)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Musiker skrev:
Olsen skrev: Kan kun give dig ret i at BubbleKing gør det ypperligt :clap: Har tømt min kop for snask og det resulterede i at jeg måtte skrabe de brune klumper ud i vasken. Og som om det ikke var nok, så måtte jeg presse dem gennem afløbet fordi de var så massive. Det var som kraftig mørtel og kunne formes til pølser. Har aldrig oplevet noget lignende, men nu koppen havde den heller ikke været tømt i et par måneder :hehe:
Hvis du kun tømmer koppen hver anden måned er der dælme ikke meget i dit akvarie, eller er der automatisk tømning på? Jeg tømmer min for noget rigtig grimt "lort" ca en gang om ugen.. Allerhøjst kan der gå to uger, hvis jeg ikke har fodret hver dag.. De fleste skummere kan jo indstilles til at skumme mere eller mindre "tørt"

/Henriik
tømmer min ATI 250 en gang eller 2 om ugen for tiden, og der er altid noget skummelt snask i bunden, men en ler agtig konsistens.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Det kendetegner ikke en god skummer at kunne vente længe... Tværtimod!!

- Unødigt sløseri vil jeg kalde det... Det er kendt at en skummers effektivitet nedsættes med tykkere lag dannelse!

Med de her anvendte indstillinger tømmes en gang om ugen, halvt fyldt!

Der er belastet af fem Kiruger:

- Et kryds: nigricans/ hvidbrystet.
Hvidbrystet
Sohal
Lineatus
Og en "Orange Shoulder".
/Flemming,

Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Skummeren stod til at skumme tørt. Så absolut, ellers ville koppens låg blive oversvømmet.

Nu ved jeg ikke om et 3 cm. tykt ler lag op langs indersiden af koppen er helt almindeligt ;) , så hvis det ikke er, så har den skam performet ganske godt. Jeg gjorde selv store øjne da jeg tog låget af. Det sjældent man griner højlydt når man renser skummer kop, men det var altså lidt komisk at vasken stoppede igen og igen af alt det "ler". Der kan være et pænt antal liter i en bubbleKing 250 skummer kop og den var fyldt 3/4 op med væske/ler.

Vi har tre kirurger og en fanefisk i akvariet (900 liter), fodrer 1 gang om dagen samt 1 ugentlig faste-dag, så akvariet er ikke så belastet igen (kører på 9. måned).

Så det var skam mere et eksperiment end det var sløseri. Og vi har ikke kunne se forskel på fiskenes adfærd, korallers vækst eller vandværdier (som er helt ok).

Må også hellere lige sige, at vi normalt plejer at tømme koppen en gang hver anden uge. Skål i det brune snask! :beer:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

:W ´

- Jeg blev ringet op af Joachim idag at han stod med en A. achilles på hånden... Om jeg ville have den?? :K

Njah... Lød svaret, den er jo "lidt" svær!!

- Jamen den spiser, og er håndtam. Han har haft den i to mdr...

Hrmffft... Lød mit svar da jeg fik min kaffe galt i halsen!!

- Øjeblik, Jeg spørger lige den bedre halvdel... Det er jo mange penge!!

Hun sagde OK! Og øjeblikket efter sad jeg i min bil... Der skulle selvfølgelig hentes ved ankomst!

- Denne chance kunne jeg ikke lade passere... Der skal dog ikke flere i efter denne! :wink:
______

Akklimatisering er netop igang... Billeder senere! :GO

/Flemming,

Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Tillykke med den :W Glæder mig til at se billeder af den flotte fisk
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

William Jr skrev::W ´

- Denne chance kunne jeg ikke lade passere... Der skal dog ikke flere i efter denne! :wink:

Nja.. :sneaky: en nydelig fisk Flemming :GO ,men tror nok du bliver lett å forlede,skulle det dukke opp en godbit ved senere anledning også..
Tror neppe dette bliver siste indkøp,fra din side dette :T
Tror jeg var mye flinkere i nede i Danmark,til å ikke falde for fristelsen til å købe med meg noe levende hjem.
Selv om det holdt hardt.. :sneaky2:
Hvordan går det med Labroides,en din foresten?
Er den efter Kirurgene dine? :happy:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Knut-Arne Berg skrev:

Nja.. :sneaky: en nydelig fisk Flemming :GO ,men tror nok du bliver lett å forlede,skulle det dukke opp en godbit ved senere anledning også..
Tror jeg var mye flinkere i nede i Danmark,til å ikke falde for fristelsen til å købe med meg noe levende hjem.

He- He... :smartass:

- Jeg havde den med hjem sammen med A. fowler... Så jeg tør sige at det var den sidste fisk, dette forudsat at achilles overlever. Gør den det, så tør jeg enkelt ikke at risikere pletter igen!

Pudsefisken som du købte til mig lever og gør et fint job med at rense Kirurger. Tillige spiser den dødt foder! :GO
_______

Update siden akklimatisering:

- Både fowler og achilles spiser Nori samt flager og pellets :GO

:beer:
/Flemming,

Petsupply.dk
Reactions:

Re: William Jr's 810 + Sump. Opdateret: 06-08-09

Indlæg af Petsupply.dk »

Godt at høre de spiser. :K

Fede fisk!!

vi vil have :BI
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

William Jr skrev:
Knut-Arne Berg skrev:

He- He... :smartass:

- Jeg havde den med hjem sammen med A. fowler... Så jeg tør sige at det var den sidste fisk, dette forudsat at achilles overlever. Gør den det, så tør jeg enkelt ikke at risikere pletter igen!

Pudsefisken som du købte til mig lever og gør et fint job med at rense Kirurger. Tillige spiser den dødt foder! :GO
_______

Update siden akklimatisering:

- Både fowler og achilles spiser Nori samt flager og pellets :GO

:beer:
Ej har du fået achilles også!!! den er nok kongen af kiruer.. den er bare så flot!! hvordan går det med pletterne?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Re: William Jr's 810 + Sump. Opdateret: 06-08-09

Indlæg af Helena »

:celebrate: Billeder billeder og flere billeder, tillykke med den nye beboer.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"