Spørgsmål til saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde

Indlæg af Den Opfindsomme Fisker »

350 L udvendige mål 130L 60H 50D

Sorry, lave døde koraller, "levende sten".

Det eneste de skriver i bøgerne er at de ikke kan holdes sammen med invertebrater, disse står senere beskrevet med invertebrater som overskrift: Sabellide, søanemone, eremitkrebs, rejer, søstjerne, søæble og søhare, rimelig varieret kost, syntes de er hoppet lidt let hen over det, ved bare at skrive at de ikke kan gå sammen med invertebrater, derfor mit spørgsmål?

Mvh. Danny
Mvh. Danny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

"konge-febars" Hvad er det?????
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

K.E skrev:Læste et eller andet sted, at læger\forsker udvikler smertestillende og muskel afslappende medicin fra fisken gift (til folk med svære kramper, såsom spastiker)..
lidt vildt, at noget så farligt kan komme syge mennesker til gavn
Det er rigtigt - giften hedder tetrodotoxin og bruges både i forskningssammenhæng af fysiologer, idet den binder sig til spændingsstyrede natriumkanaler, som bl.a. er aktive i nervesignalet. Den bliver desuden i svag opløsning brugt i forbindelse med visse muskelsygdomme. Giften er dødelig ved 0,01 mg/kg. Den er mest kendt fra japansk kuffertfisk "Fugu", men den er også fundet hos blåringet blæksprutte og hos "cone snails".

Det er kun, hvis man, som nogle af de andre siger, spiser dyrene eller, hvis man bliver stukket af en "cone snail" eller bidt af blåringet blæksprutte, at der er fare på færde for mennesker, men selvfølgeligt er det et problem, hvis en kuffertfisk dør og giften frigives til vandet.

Hans
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Mathias_C skrev:et gram kan dræbe 1000 mennesker

som Carsten også er inde på så skal de tilberedes 100% korrekt, ellers kan man forvente en let prikken i huden, følelsesløshed, lammelse og til sidst døden. du kan være lammet i timevis inden du dør - du er altså ved fuld bevidsthed, men ude af stand til at kommunikere.
Meget apropos
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Brizz............LOL :D
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Gramma loreto
Vedhæftede filer
gramma.jpg
gramma.jpg (34.26 KiB) Vist 1673 gange
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

ja det har du ret i
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

HansR...spændende det du skriver, hvor kan jeg finde mere om emnet???
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Så er alle mine fisk sendt på en forhåbentlig laaaaang ferie på fyn, alle rødder og sten er lagt på loftet, og har taget en uge fri fra arbejde.
så nu er tiden kommet, til at tage på indkøb... :D :D :D

:idea: Har fået nogle nye ideer til hvordan man kan lave illusion af dybde, den ene fik jeg fra en bog der beskriver hvordan man kan bruge blå akryl, som bagrund med skabeloner af rev bagpå, som så kan skimtes igennem akrylen.
Da jeg sad og kiggede billeder(for at få ideer til skabelonerne) lagde jeg mærke til at man på alle billederne også kun kunne se den blå farve bare få meter fra kameraet, dette ville også kunne efterlignes ved kun at belyse den bagerste del af akvariet med et blåt lystofrør, og den foreste del med dagslys. :idea:

Læste at de fleste omvendte osmoseanlæg kun laver en liter rent vand for hver 7 liter, kan man ikke bare lade de 6 liter passere igennem igen, så man efter nogle gange får mindre spildvand med størrere konsentration? :?:
læste noget med en ekstra membran der ville kunne lave 1-1, men forstod det ikke helt.
Er virkelig ikke blevet særlig meget klogere på hvilken en jeg skal købe, hverken af at læse indlæg eller bøger, nogen forslag til køb eller gode råd til hvad jeg skal se efter? :?:

Svovlkugler? er de lavet af gips? hvad vil der egentlig ske hvis man ligger gips i saltvand? :?:

Findes der nogen anemoner, til klovnefisk der kan leve, bare af lystofrør? :?:

Mvh. Danny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den Opfindsomme Fisker skrev:
Læste at de fleste omvendte osmoseanlæg kun laver en liter rent vand for hver 7 liter, kan man ikke bare lade de 6 liter passere igennem igen, så man efter nogle gange får mindre spildvand med størrere konsentration? :?:
læste noget med en ekstra membran der ville kunne lave 1-1, men forstod det ikke helt.
Er virkelig ikke blevet særlig meget klogere på hvilken en jeg skal købe, hverken af at læse indlæg eller bøger, nogen forslag til køb eller gode råd til hvad jeg skal se efter? :?:

Svovlkugler? er de lavet af gips? hvad vil der egentlig ske hvis man ligger gips i saltvand? :?:

Mvh. Danny

Det er da et utroligt dårligt osmoseanlæg, hvis det kun kan lave 1 liter for hver 7 der går tabt!!
Prøv at kigge i de tråde som MSH har lavet angående de osmoseanlæg han sælger. Selvom du kobler flere osmoseanlæg sammen kommer du aldrig ned på at lave 1:1. Hvis det er ønsket, så skal du have fat i et mixbed filter, de er desværre meget dyre. Men skulle du være interesseret i et, så har jeg et du kan købe.
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Han laver desværre ikke flere, det lød ellers godt. tror ikke jeg behøver så perfekt vand, som mixbed laver, men ellers tak.

Har været inde og kigge på powerheads, og der jo en del, men der er ingen ydre mål, hvilken type/mærke er egentlig mindst? mangler nemlig nogle virkelig små nogen.
Mvh. Danny
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

han laver stadig anlæggende... prøv at kontakte ham...
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"