Koraller med historie.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Jesper ØH »

Citerer lige Anden.
Jeg kan fortælle dig at jeg kun mangler en til så har jeg samlet alle de us monti du har til salg. Så skynd dig at få lavet lidt mønt på dem for om et års tid når de vokset og fragget er de på tilbud her over på Sjælland.

Jeg vil på det kraftigste opfordre folk der har købt af mine specielle koraller, og gerne vil have de forbliver specielle -Sælg IKKE til Anden. Da det jo er tydeligt at det er personligt mod mig. Og må indrømme at jeg ikke gider bøvlet ang koraller, hvis der bare sidder nogen og bevidst ødelægger det, og det er IKKE kun for mig selv, men også for andre.
Jeg ved ikke helt fremover ang US, om jeg gider bøvlet i DK mere ? Men vil jo gerne havde disse sjældne koraller i baljen, så er ved at finde ud af om de kan afsættes i Tyskland eller Sverige/Norge fremover ??
Så håber det ikke bare er en And det med Anden ang US koraller.
dyr200
Reactions:

Indlæg af dyr200 »

Det jo fordi du er bange for at du ikke tjener alle de penge på koraller som du gør nu ;-)
Det er for fedt at der endelig er en der sælger koraller til ordentlige priser ;-)
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Psyk-mads »

Vil i ikke godt lave en ny tråd istedet for at ødelægge den her, mere end i allerede har gjort?
I kunne jo evt kalde den for "den uendelige diskussion" eller "mudderkastning".
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

peder skrev:Hvis jeg fragmenterer min Australske rainbow acan og sælger videre og den senere igen bliver fragmenteret og den så igen bliver fragmenteret o.s.v. o.s.v. Så er det vel stadig en Australsk rainbow acan! Hvad skulle den ellers være! Så forstår ikke det ævl om at betvivle Jesper's US koraller.
Det, jeg taler om, er en særlig farvevariant indenfor en art - f.eks. en Tyree 'Jedi Mind Trick' fra US. Det, du taler om er arten Acanthastrea lordhowensis og altså ikke en speciel farvevariant. Du har ganske ret i, at et fragment af et fragment af et fragment osv. af en Acanthastrea lordhowensis fortsat er en Acanthastrea lordhowensis. Men en særlig US-farvevariant er måske ikke den samme variant efter mange fragmenteringer. Og mit spørgsmål er, hvornår er der i stedet tale om en DK 'Jedi Mind Trick'?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

nbd skrev:Men en særlig US-farvevariant er måske ikke den samme variant efter mange fragmenteringer. Og mit spørgsmål er, hvornår er der i stedet tale om en DK 'Jedi Mind Trick'?
Det lyder nu usandsynligt i mine ører. Om en koral står og bliver enorm i én balje, eller bliver spredt i fragmenter burde være lige meget for generne. Så det vil svare til en koral kan få vækst i en anden farve hvis bare man har den længe nok..
Evolution, tilpasning til miljø - det er noget der sker mellem generationer.
nbd skrev: MEN: hos alle levende organismer sker der små mutationer i genomet. Miljøbetingelserne har også indflydelse på hvordan fænotypen udvikler sig. Tænk f.eks. på hvordan enæggede tvillinger, som genetisk set er kloner, trods stor lighed alligevel ser forskellige ud. Forskellighederne skyldes først og fremmest miljøbetingelserne og også i nogen grad små mutationer.
Mener du forskelligheden i tvillingerne skyldes at deres gener stadig er i forandring mens de vokser???
Eller taler du små mutationer i arvemateriale?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Det samme gælder nok næppe koraller, men selv ved 100% ens DNA er der alligevel forskel på kloner, uden at man helt ved hvorfor: http://videnskab.dk/miljo-naturvidenska ... -ren-utopi" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis det ikke var en koral men f.eks. et Rolex ur eller et maleri ville ingen formentlig betale ret mange kroner for en kopi. Og hvis en kopi virkelig er en 100% kopi af originalen så vil dette jo i sig selv gøre originalen mindre værd. Så vil værdien af både originalen og kopier falde i takt med der laves flere kopier, det er vel nærmest en naturlov.

Hvis der kun er 3 flasker tilbage i verden af en efterspurgt vin, vil det øge værdien af den sidste ganske betydeligt hvis 2 af dem bliver smadret. Selv hvis alle 3 flasker har samme lykkelige ejer, vil det formentlig - ud fra en økonomisk betragtning - kunne svare sig at smadre de 2, da værdien af den sidste så ville overstige værdien af alle 3 tilsammen.

Personlig ville jeg ønske, at langt flere koraller var resultat af kønnet formering. I naturen kan f.eks. en triggerfisk, hurtigere end nogen akvarist, skabe et enormt stort antal frags af en koral. Når alle disse kloner vokser op, kan der skabes endnu flere frags og en skønne dag er stort set alle den slags koraller i et stort område genetisk ens. Så er der lige det aberdabei, at kønnet formering - hermafrodit eller ej- aldrig kan ske mellem genetisk ens koraller. Man kan jo være en nok så viril og forplantningsdygtig koral, hvis der ikke er nogen trunter i nærheden man kan befrugte og man ikke selv er det mindste mobil, er der nok ikke store chancer for at lave småfolk.

Og hvad er så problemet ved det? Uden kønnet formering sker der slet ingen evolution / tilpasning, og risikoen for at de alle sammmen dør en dag af den samme sygdom, eller en ændring i miljøet, er selvklart større.

Chancen for at være så heldig at opnå kønnet formering i et akvarium er formentlig endnu meget lille. En dag skal det dog nok lykkes for nogen. Men hvis de koraller vi har, et eller andet sted er frags af den samme koral, er chancen jo ikke kun lille, den er simpelthen ikke eksisterende.

Edit: Fejlagtig information i kursiv: Denne information gælder ikke alle koral arter
Senest rettet af PoulD lør 31. okt 2015 00:12, rettet i alt 2 gange.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Niclas »

PoulD skrev:Personlig ville jeg ønske, at langt flere koraller var resultat af kønnet formering.
Hvorfor?
Så er der lige det aberdabei, at kønnet formering - hermafrodit eller ej- aldrig kan ske mellem genetisk ens koraller.
Ikke helt rigtigt, prøv at lave en googlesøgning på "corals self-fertilization"
Man kan jo være en nok så viril og forplantningsdygtig koral, hvis der ikke er nogen trunter i nærheden man kan befrugte og man ikke selv er det mindste mobil, er der nok ikke store chancer for at lave småfolk.
En stor del af revdannende koraller er såkaldte "mass-spawners", dvs. de synkront flere gange årligt sender massevis af æg og sperm ud i vandet, for netop at opnå sexuel reproduktion, selvom der ikke lige umiddelbart er nogen "trunter" i nærheden :GO
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Niclas skriver Er det ikke helt rigtigt. En del personer har oplevet at f.eks. Pociliopora og solkoraller har formeret sig i akvariet. Selv om der kun har været en enkelt koral af arten.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Oops, efter en hurtig googling kan jeg godt se det er forkert. Nogle koraller kan jo faktisk formere sig med sig selv. Kan ikke huske hvor jeg har læst det modsatte, men i al fald er det jo forkert. Er ked af fejlen, jeg burde selvfølgelig have dobbelttjekket det. Men godt I er vågne :GO

@Niclas: Hvorfor jeg ville ønske en større grad af kønnet formering? For at sikre genetisk forskellige individer og tilpasning, således at i det mindste nogle individer altid ville overleve en eller anden dødelige smitte, samt således at der ville være enkelte individer som var bedre rustet til at klare ændringer i havtemperatur o.s.v.

PS: Er da i øvrigt ikke helt tryg ved den form for formering. Enhver der har set Udflugt med døden (Deliverance) eller har kastet bare et enkelt blik på visse medlemmer af Europæiske kongehuse må da frygte resultaterne hvis den leg fortsættes over bare et par generationer :hehe:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg syntes ikke det klæder en flot tråd med alle disse barnlige indlæg.

Hold jer nu til emnet.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"