Automatisk
vandskift.
Min idé går ud på følgende:
Jeg havde som nævnt længe gået og rodet med tanken om dette.
Da jeg så besluttede at skifte fra væsker til
kalkreaktor, fik jeg nogle ledige kanaler på min Gro Tech dosseringsmaskine.
Da jeg går ud fra at den er fløjtende ligeglad med hvilke væsker den hiver igennem, blot viskositeten er den samme, var det oplagt at den måtte kunne anvendes.
Planen er så at blande en 60L bøtte med saltvand. (har købt en lille pumpe til at holde det i bevægelse, ved ikke om det er nødvendigt).
Den ene kanal på Gro Tech´en: Her stikker man snablen ned i bøtten og sikrer den ved bunden. Udgangen op i sumpen.
Den anden kanal: her gør man så det samme, men i omvendt rækkefølge. Snablen ned i Sumpen og udgangen i en spildbøtte. Er man hardcore sættes den direkte til afløb.
Der kan dog være et problem omkring en eventuel hævert effekt. Hjulene i dosseringsmaskinen burde dog forhindre dette. Ellers skal bøtten hæves.
Så indstilles de til at suge/tilsætte dagligt eksempelvis over 6 - 8 eller flere/færre gange. De kan vist ikke indstilles til at suge samtidig, men jeg ved de kan med 5 min mellemrum.
Gro Tech´en kan maksimalt tilføre 2000ml dagligt og det er så sikkerheden. Der skulle ikke kunne ryge mere end 2L i døgnet forkert. Hopper slangen op af sumpen feks, er skaden begrænset.
Med fuldt skrald giver det et
vandskift på 60L om måneden. Det er ikke ret meget, men så kan man sætte flere kanaler på. De kan jo suge fra samme bøtte, som så bare skal fyldes oftere.
Ulempen ved denne metode er, at man kun får skiftet vand. Men det er det samme med alle de semiautomatiske systemer jeg har set. Der suges intet snask ud af akvariet.
At der ikke skiftes mere end 60L eller hvor mange kanaler man nu sætter på, giver jo én en mulighed for at lave et større
vandskift hver 14 dag/månedligt, hvor man får suget noget af det der ligger på bunden, i sumpen eller hvor der nu samler sig organsisk materiale, ud.
Skifter man flere gange dagligt giver det heller ikke problemer med saliniteten. Mængderne vil være af en sådan størrelse, så osmolatoren ikke vil nå at fange det (regner jeg med)
Af ulemper eller ting man skal iagttage er flg.
Man skal gøre det fast. I princippet kan man skifte de mængder man lyster dagligt, det skal bare ske - dagligt. Det må ikke smutte, for så ryger stabiliteten.
Det andet problem er at slangerne slides. De påvirkes jo mekanisk og det slider på dem. De begynder at bliver "ru" på indersiden og så stiger modstanden og der tilføres mindre vand.
Men det gælder ikke kun for
vandskift. Det gælder jo også for Ca, Kh, Mag og hvad vi nu tilsætter.
Jeg har fået at vide, at man på laboratorier skifter slanger ofte, for at være sikker på at de giver de mængder man regner med.
Hvor hurtigt det bliver et problem ved jeg ikke, men jeg anvendte en Aqua Medic Sp 3000 dosseringspumpe til at føde min
kalkreaktor for at kunne holde styr på flowet.
Den tabte mindst 25% af sin effekt på 2 måneder (jeg målte det). Da slangen blev skiftet (der følger nemlig en ekstra med når man køber pumpen

) så var effekten normal igen.
(det målte jeg også).
Disse slanger er dyre. De må anvende noget meget dyr silikone til de slanger. Ca. 150,00 pr. stk.
Jeg fandt dog ud af, at der ligger et firma i Herlev der sælger silikoneslanger til medicinal og fødevareindustrien, som kan levere slanger i "løs vægt" til ca 25% af prisen.
De har tilbudt mig at hjælpe med at finde den rette slange. Jeg kan skaffe navnet til dem der måtte være interesserede.
Man kan med rette sige, at det måske ikke er så stort et problem ifht vandskiftet. Det er straks noget andet med tilførslen af de andre ting vi tilsætter.
Hvad nu hvis det er fordi ydelsen falder pga slid på slangerne og ikke pga et øget forbrug fra korallerne at forbruget "stiger"?
Nu skal man jo ikke se spøgelser, men det kunne da være interessant at måle om dosseringsmaskinen tilsætter det vi tror.
Jeg har ikke selv målt, men jeg ved at en af de andre brugere på SF har målt på sin maskine og her var effekten faktisk faldet målbart.
Men så længe den blot falder i effekt så er problemet ikke større end at man skifter slangen. Det ville være værre den anden vej.
Men jeg har ikke hørt om nogen der har skiftet slangerne og heller ikke hørt det omtalt før. Personligt har jeg ikke skænket det en tanke før.
Det blev en længere smøre og jeg håber det giver mening.
Det har ihvert fald været interessant at teoretisere over.
Gad vide om det fungerer i praksis og ikke kun i teorien.
Erik