Men det er da lidt spændende det der med at den måske er hybrid, ik.

Nu bliver du bare nødt til at tage konen med på en køretur til Møn, og se ved selvsyn.

Erenig med alt hvad du skriver, men lige præcis det med skallen muliggør vel at det ku være en hybrid?trolle skrev:Umiddelbart melder jeg mig på crocea-holdet. Farvemønster og det at den folder dig så meget udover kanterne på skallen peger imo mod crocea. Skallen burde dog være glatere...
Den ser også "bred" ud hvor maxima'en er meget smallere...
Tak, KLAUS (kgroenhoej skrev:AndersGS skrev:Det gør personen der opdager den og beskriver den første gang. I dette tilfælde Röding, 1798 og ikke Chrissy, 2011![]()
Er egentlig ligeglad med de popnavne, men det skar i ørerne da du skrev at den HELT rigtigt hed: bla bla noget med gyldne tårer..Det er tradition i Europa, at vi benytter det rigtige latinske (og nogle gange iblandet lidt græsk) navn for arter - hvorimod amerikanerne benytter popnavne - popnavne, der prøver, at beskriver udseende mere end noget andet - hvilket betyder, at et popnavn ikke nødvendigvis kan henføres til en en specifik art, hvilket i sidste ende har medført, at internettet er fyldt med en masse misvisende billeder/videoer/info, da oversættelsen fra popnavn til latinsk navn er overladt til "eye of the beholder" (i mangel af bedre term). Info på internettet om en given art ville være betydeligt bedre, hvis alle benyttede de rigtige navne i stedet for popnavne, da det ville være fuldstændig entydig. Dermed ikke sagt, at forkert eller misvisende info om givne arter ikke ville findes på internettet, hvis alle brugte det rigtige navn for arterne - men det ville dog mindskes
Det hedder nu Crocea - og det tror jeg også at det er..pederrevnørd skrev:Hehe, ved det ærligt talt ikke. Jeg tror vi kan gættemen vi er da meget tættere idag end før. Enten en Grocea eller en hybrid af Grocea/Maxima.
Pink Ricordia, er vi flere der har. Han havde et par andre fede sager, men hans akvarie havde flotte farver, ikke specielt sjælde sager. Dog et par Cook muslinger hvis jeg husker rigtigt. Men det er ikke en musling som din.
Ja, mon ikke det deler vandene 50/50..pederrevnørd skrev: Men der er der mange på nettet der deler din holdning - jeg tror dog på at en hybrid findes, er mulig, og levedygtig.
Nå, nej det var mere om man var believer/non-believer..pederrevnørd skrev:Ok, måske.
Men der er beviser for Derasa/Squamosa og Hippopus/gigas - men Crocea og Maxima kan ikke lade sig gøre - er det hvad du mener ?
Chrissy62 skrev:Hvordan får vi afgjort om min musling er enten en Crocea, eller Maxima, eller hybrid?
Jamen så er skallen da en Crocea, helt sikkert, da det netop er, hvad den har;)pederrevnørd skrev:Crocea har små skåle tæt på dens mantel, og er mere glat forneden.
Maxima har mere kratige og tydelige skåle, dog ikke så store som hos Squamosa, men de går hele vejen ned.
Var det svar ok?
Mvh
Peder