VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Nu er der vand i igen....

Jeg har droppet sumpen efter laaaaange overvejelser frem og tilbage. Det var ellers synd. Der var flere årsager, men hovedsageligt var det at jeg aldrig rigtigt fik den udnyttet ordentligt, og alligevel bare kørte med en skummer der kan stå i overløbet. Derudover var det støj, strøm og besvær - og desuden at det fjernede cirka 100kg fra den samlede vægt. Så må jeg bare være lidt mere kritisk med indhold.

Nuvel, så skal der ventes et par måneder. Passer fint, jeg skal være far igen efter planen i næste uge, så der bliver alligevel ikke tid til det store saltvandsprojekt.

Så mangler jeg bare sten!
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

jakobvillien skrev:Nu er der vand i igen....

Jeg har droppet sumpen efter laaaaange overvejelser frem og tilbage. Det var ellers synd. Der var flere årsager, men hovedsageligt var det at jeg aldrig rigtigt fik den udnyttet ordentligt, og alligevel bare kørte med en skummer der kan stå i overløbet. Derudover var det støj, strøm og besvær - og desuden at det fjernede cirka 100kg fra den samlede vægt. Så må jeg bare være lidt mere kritisk med indhold.

Nuvel, så skal der ventes et par måneder. Passer fint, jeg skal være far igen efter planen i næste uge, så der bliver alligevel ikke tid til det store saltvandsprojekt.

Så mangler jeg bare sten!
Hej igen,

Længe siden og stort velkommen tilbage i hobbyen :)

Det var noget med dit gulv ikke? Så det jo fint nok at kører uden, så du kan få lidt salt igen :sneaky2:

Og tillykke med den (snart) lille ny :)

Så skal du bare kigge i salgstrådene, der er flere, som har nogle til salg for tiden :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jo tak Marco,

Ja det var gulvet den var gal med. Det skulle, 7-9-13, være løst nu. Nu står akvariet desuden helt i vater, hvilket også er rart. Desuden er det fedt at have fjernet noget af keramikken, så det er blevet herligt rummeligt (af så lille et akvarie at være).
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

jakobvillien skrev:Jo tak Marco,

Ja det var gulvet den var gal med. Det skulle, 7-9-13, være løst nu. Nu står akvariet desuden helt i vater, hvilket også er rart. Desuden er det fedt at have fjernet noget af keramikken, så det er blevet herligt rummeligt (af så lille et akvarie at være).
Jamen så skal det nok blive godt denne gang :y

Har du ikke et billede af det, som det ser ud nu, og hvornår regner du med,a t der skal vand i? :)
Marco R[/center]
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Der er skam vand i! Salt er iblandet og en enkelt sten til at pode med.

Jo jeg tager et billede i aften.

Mvh, Jakob
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Således ser det ud. Det er ikke så spændende lige nu.
Vedhæftede filer
DSC_0119.JPG
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

jakobvillien skrev:Således ser det ud. Det er ikke så spændende lige nu.
Ikke dårligt men skrev du ikke, at du havde taget keramikken ud?? :rolleyes:
Marco R[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Marco R skrev:
jakobvillien skrev:Således ser det ud. Det er ikke så spændende lige nu.
Ikke dårligt men skrev du ikke, at du havde taget keramikken ud?? :rolleyes:
"Noget af keramikken" :T
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja jeg har taget højre side væk. Så kan man se ind fra to sider. Har hjulpet meget synes jeg. Både på pladsudnyttelsen og lyset.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

jakobvillien skrev:Ja jeg har taget højre side væk. Så kan man se ind fra to sider. Har hjulpet meget synes jeg. Både på pladsudnyttelsen og lyset.
Nå ja det kan jeg da godt se nu, hvor du siger det :)
Marco R[/center]
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Tid til en update. Det er en sej og lidt trist indkøring med lidt bøffer. Det har stået nu en seks ugers tid.

Jeg købte en jordbærfisk for to uger siden som første beboer. Den holdt en dag. Havde klemt sig fast i baggrunden ved ruden og da jeg forsøgte at få den ud døde den. :angry:

Så købte jeg to styk ildhalekutlinger af en bruger herinde fra, og den ene var altså godt medtaget og var tynd og manglede rygfinnen. Den svømmede dårligt, og jeg troede egentlig den klarede det men her i morges fandt jeg den død. Den anden ser ud til at klare sig rigtigt fint. :G

Jeg købte to koraller da jeg købte mine levende sten. Lidt dumt alt taget i betragtning men kun gode erfaringer med disse koraller i indkøring skabte lidt for meget mod. Det ene var en sten med to styk ricordia Yuma. Den ene af skiverne døde ret hurtigt, mens det ene står i fuldt flor. Mærkeligt. Den anden sten var en polyp sten med lyserøde polypper og to grønne. De grønne har hele tiden stået pænt, mens det lyserøde er trukket sammen og har været det en 14 dages tid. Havde egentligt afskrevet dem, men her på de sidste er et par af dem begyndt at åbne sig.

Jeg har været alle værdier igennem og skiftet til osmose påfyldning. Jeg har ikke kunnet finde noget mistænkeligt. Min temp ligger på 26-27 grader, og min salt er helt normalt (var ldit lav så jeg hævede den en smule). Mine værdier på nitrit, nitrat, nh4, phosphat er tæt på nul (selvom der fortsat er grønne alger et sted i akvariet og i stor stil - ved den ene tunze).

Jeg købte en søhare for at nappe disse igår, men den har godt været overraskende stille. :G

Suk suk. Synes egentligt jeg var ok tålmodig, på trods af de to koraller, og jeg må altså bare se tiden lidt an. :h

Jeg synes egentlig min stensætning er blevet meget flot. :K

jeg har pt 4x24w t5 og en 12w LED bar fra aquabeam. Det giver et ret flot lys, men er sku for lidt kan jeg godt se. Jeg krydser fingre for at I alle sammen begynder at bestille de pacific sun lamper så jeg får råd til en 120w LED lampe - det vil klæde akvarium! :W

Ris og ros modtages selvfølgelig. Og en regulær skideballe for at jeg nu for 3. gang med saltvand stadig ikke har lært at vente til HELE indkøring er overstået. Dumb ass. :rolleyes:
Vedhæftede filer
akvarie6-small.jpg
akvarie4-small.jpg
akvarie3-small.jpg
akvarie2-small.jpg
akvarie-small.jpg
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

To kommentarer; Sølvpapiret brugt som reflektor er kun til jeg får mine t8 reflektorer ind. Jeg glæder mig nu til det nye lys kommer. Polyp billedet er for at vise hvordan den ikke er foldet ud. Trist syn.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Puha! Det er da godt nok noget af en kedelig historie.

Vil give dig helt ret i at det ser rigtigt godt ud!! En vellykket opbygning.

Er du 100% sikker på at der ikke er kommet en eller anden form for kobber i vandet? Hvad med den silicone som er brugt??
Kobberen er dødelig for koraller og bløddyr, men ret uskadelige for fisk - ihvertfald skal der meget store doser til.
Siliconen kan indeholde fungicider, som gør det samme som kobberen, dog er det også farligt for fisk.

Ildhaler går godt nok i store flokke i butikkerne, men i akvarier, er det meget sjældent at det lykkes at have 2 sammen. De trives bedst alene. Man kan dog være heldig at 2 danner par. Det lykkes for mig, men selv med akvariets pæne størrelse kunne de 2 ikke acceptere andre.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Tak for svar Carsten,

Da jeg fjernede den højre side af keramikken fjernede jeg også en lille smule slicone med siliconefjerner som sad på en tunze magnet. Jeg har selvfølgelig renset grundigt af bagefter og sørget for at det ikke dryppede ned i bundlaget. Jeg smed i bundlaget ud efterfølgende og fyldte med vand som jeg så tømte ud før jeg kom nyt i. Så kørte jeg aktivt kul og skummeren kørte i en måneds tid. Jeg antog derfor at akvarium var renset igennem grundigt. Jeg har dog haft mine bange anelser om at der var noget i vandet der gjorde det.

Hvad er så fremgangsmåden. Er det måske lidt flere vandskifte? Jeg lavede 2x15 liter skift under indkøring. Jeg kom et par nye skiver, polypper og en calualstrea i for at teste, og de står alle pænt, så det kan jo være at hvad det end har været er væk nu.

Silikonen der er brugt er almindelig akvarium silikone. Det kan vist ikke være det.

Men møg frustrerende er det.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Nå her i går fik min søhare ryddt godt og grundigt op på bagvæggen. Så det er jo super. Men i morges kunne jeg ikke finde den. lidt vildt at en 10 cm snegl kan gemme sig i et 160 liters... :wink:
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Iøvrigt tror jeg jeg har lidt cyano/dinoflagelater. Men søharen har spist det hele. Lidt mærkeligt at se.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Nu har jeg købt en ny skummer (inspireret at Marias 160 liter projekt) det blev den samme Ferplast 250 skummer (op til 250 liter). Købt fra akvanet, og jeg turde satse lidt da de lover fuld returret (med porto betalt og produkt afprøvet) i 21 dage. Det er sku godt gået. Glæder mig temmeligt meget til at prøve den. Den ser ret optimal ud.

Mht akvariet tør jeg næsten ikke begynde at snakke om det uden at bryde ud i frustrationsråb. Mine klovne var ved at rive hinanden i smadder (hvad sker der lige for aggressionerne) så den ene blev afleveret hurtigt i planteimporten.

Mine to fridmanier enes også rigtigt dårligt og den ene kommer overhovedet ikke frem fra baggrunden, så den dør nok af sult.

Min søhare døde, og jeg tror det var fordi den blev tyraniseret af min dannebrogsreje. Den sad konstant på den og så ud som den hev indmaden ud af ryggen (gat-hullet) på den. Så den gemte sig konstant. Døde nok af sult. Måtte splitte stensætningen ad for at hive den op.

Mine koraller klarer sig tilgengæld fint pt. Borset fra de lyserøde polypper som helt sikkert er døde nu, så står alt rigtigt flot. Nu vil jeg have lidt flere skiver og øvrige blødkoraller.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Nå ja, og ville så gerne se mine koraller formere sig, og i dag så jeg at jeg både har fået majano og aiptasia til at formere sig. Mit akvarium er, sagt lige ud, til at :wc:
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Jakobs 160 liter

Indlæg af jakobvillien »

Nu har mit akvarie kørt siden juni, efter nedluk, og det kører rigtigt fint. Det er dog noget tomt, simpelthen fordi jeg ikke har tid til at købe koraller og fisk. Jeg har noget småtteri og en meget stor caulastrea, samt fire små fisk. Så det er lidt tomt. Tilgengæld er det bemærkelsesvis hvilken effekt det har når man giver akvarium ro og tid. Jeg tror det er to måneder siden jeg havde fingrene i det, og det er komplet algefri og super velkørende. Imponerende.

Nu vil jeg snart have noget nyt lys! Jeg er godt nok træt af det kedelige lys jeg har over, og er ærgerlig over jeg missede DeepOceans fælleskøb af LED.

Når jeg får lidt mere og kigge på vil jeg smide billeder. Lige nu er det temmeligt gråt.

Jeg har dog stadig en del aiptasia, og har ligeledes to majano (den har delt sig). Kan ikke lige overskue at fjerne lige nu, men det står da klart på to do listen. Hvorfor er disse egentligt så farlige? Er det simpelthen ukrudt princippet, de deler sig og udrydder andre arter...
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

ja de skulle kunne formere sig temmelig hurtigt og brænde godt og grundigt, så ud med dem :wc:

Skal vi snart se et lille billede :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja når jeg synes der er noget at vise frem :)

Lige nu er alt bare så gråt og kedeligt. Der mangler altså noget nyt lys over. Jeg har 2x24w t5, 2x24w t5 compact og 1 styk 12w LED bar fra Aquaray. Det eneste der er flot er LED'en, hvilket gør mig rimeligt overbevist om at det er den vej jeg skal. Jeg tror jeg bestiller en 120w lampe fra Pacific Sun hvis jeg får afklaring på om den dur til mac'en. i dag kører jeg nok en tur til decocean, og hvem ved om der så er ldit at vise frem.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Nå, den virker ikke på mac, har jeg lige hørt fra Moby. Møgirriterende, og så er jeg tilbage ved square one mht lys. Mangler seriøst noget input. Hvis bare Aquabeam ikke var så skide dyrt.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Er HQI helt udelukket?

Håber snart det kommer til at gå frem ad for dig!
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Så installer dog Windows på din Mac via Bootcamp, som du allerede har på fra start af. Så kan du boote ind i Windows når du skal pille ved lyset :)

Synes da bestemt ikke at du grundet operativsystem, skal droppe dit ønske om lampe. Ellers skal jeg sgu komme løbende med en Windows maskine, hver gang du synes der skal pilles med lyset :D
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

AndersNT skrev:Er HQI helt udelukket?

Håber snart det kommer til at gå frem ad for dig!
Nej HQI er da en mulighed, men jeg frygter lidt varmen. Men har overvejet det. Iøvrigt går det egentlig ret fint, og lysproblemet er mere et luksusproblem. Når man først har vænnet sig til HQI/LED er det svært at bruge t5.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Han$en skrev:Så installer dog Windows på din Mac via Bootcamp, som du allerede har på fra start af. Så kan du boote ind i Windows når du skal pille ved lyset :)

Synes da bestemt ikke at du grundet operativsystem, skal droppe dit ønske om lampe. Ellers skal jeg sgu komme løbende med en Windows maskine, hver gang du synes der skal pilles med lyset :D
Jeg tror ikke det vil virke med bootcamp, simpelthen fordi programmet skal bruge blutooth. Jeg tror ikke nødvendigvis de to taler sammen. Jeg havde overvejet en gammel pc, men jeg skal lige undersøge hvor mange der kører blutooth.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

jakobvillien skrev:Jeg tror ikke det vil virke med bootcamp, simpelthen fordi programmet skal bruge blutooth. Jeg tror ikke nødvendigvis de to taler sammen. Jeg havde overvejet en gammel pc, men jeg skal lige undersøge hvor mange der kører blutooth.
Hvilken generation Mac har du? For de seneste har da indbygget Bluetooth.

Jeg har da i hvert fald med min "gamle" 2008 styret div sager via Bluetooth i Windows. Alt der virker i OS X virker absolut lige så godt i Windows :y Du kan jo altid teste det en søndag eftermiddag, med en mobiltelefon eller lignende :biggrin:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ok, lyder interessant. Jeg må forsøge det. Jeg skal lige have skaffet windows så.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

jakobvillien skrev:Ok, lyder interessant. Jeg må forsøge det. Jeg skal lige have skaffet windows så.
Du kan "købe" en billigt her ;)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Glæder mig til at høre lidt om din nye skummer :)

Har du fået prøvet den af?
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"