Styring af nedløds hastighed
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde
f.eks.
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=7091
Bare en pumpe uden rist.
Du kunne også prøve at stikke luftslangen lidt ned i røret, der går ned til sumpen, måske er strømmen stærk nok til at slangen fungerer som en venturi, tror det ikke, men det er gratis at prøve.
Carsten:
man kan ikke nøjes med en hane, da luften vil ind pga. undertrykket ikke ud.
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=7091
Bare en pumpe uden rist.
Du kunne også prøve at stikke luftslangen lidt ned i røret, der går ned til sumpen, måske er strømmen stærk nok til at slangen fungerer som en venturi, tror det ikke, men det er gratis at prøve.

Carsten:
man kan ikke nøjes med en hane, da luften vil ind pga. undertrykket ikke ud.
Mvh. Danny
- Christian
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: NORGE BERGEN
Christian skrev:Hvis du lar retur slangen få henge to mm over vannet i sumpen vil du få øket hastigheten betraktelig fra overflow boksen til sump.
Det jeg mener er at om returvann fra flowboks får renne uhindret ned i sumpen så får du mere flow.
Det som skjer er at når retur slangen står ned i sump under vandstand så bygger det seg opp et lufttrykk som begrenser flow fra flowboks, du skal bare løfte returslangen fra flowboks en lille cm over vannspeilet i sumpen så ser du raskt at flow øker.
Dette har vært et problem mange steder og noen løser problemet med å lage noen hull i slangen fra flowboks like over maks vannstand i sumpen slik at "overtrykk" kan slippe ut og vannet har ikke lenger noen restriksjon..
Uansett dette ble kansje litt komplisert men løft nå bare retur slangen fra flowvboksen rett over vannspeilet så ser du effekten umiddelbart..
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Christian
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
ah jeg er med nu
tak.
Mit største problem er dog stadig der samler sig luft i mit overløb.. lige pt tømmer jeg det manuelt for luft hver morgen.. aner dog ikke om der med tiden vil samle sig så meget luft at det vil stoppe hvis der ikke blev gjort noget eller ej... den bedste løsning vli være hvis man ku finde en luft pumpe der også ku suge luft .. lige som aqua lifter.

Mit største problem er dog stadig der samler sig luft i mit overløb.. lige pt tømmer jeg det manuelt for luft hver morgen.. aner dog ikke om der med tiden vil samle sig så meget luft at det vil stoppe hvis der ikke blev gjort noget eller ej... den bedste løsning vli være hvis man ku finde en luft pumpe der også ku suge luft .. lige som aqua lifter.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH
- Christian
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: NORGE BERGEN
Det er noe av det stOOOre fjas med flowboks, vel en løsning som jeg har sett er faktisk en doseringspumpe men det koster jo litt....StarF skrev:ah jeg er med nutak.
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Christian
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde
du stikke den ind i pumpen, og fylde det overskydene hul med silicone, hvis du ikke vil fylde silicone i pumpen, kan du klippe en 3 cm. stump vandslange og putte silicone og slange i den.
du kan også bore et hul i en vinprop, og skære den til så den passer til pumpen, bare husk først at bore et hul der passer til slangens indvendige diameter, og derefter bore det halvt op med et bor der passer til slangens ydre diameter, så slangen ikke bliver suget ind i pumpen.
du kan også bore et hul i en vinprop, og skære den til så den passer til pumpen, bare husk først at bore et hul der passer til slangens indvendige diameter, og derefter bore det halvt op med et bor der passer til slangens ydre diameter, så slangen ikke bliver suget ind i pumpen.
Mvh. Danny