En lille update...
Jeg har gennem den seneste tid oplevet at Ballingforbruget begyndte at falde... jeg undrede mig men kunne umiddelbart ikke finde årsagen, da alt så fint ud, udover at jeg kunne se mine
sps'er gik lidt i stå...
Nå det er sommer og jeg har travlt med at køre motorcykel og ellers nyde sommervejret, så jeg justerer forbruget ind ift målinger og tænker at så længe ca,kh,N,P osv så fine ud gik det nok...
Men det nagede jo...
En dag tjekkede jeg op på mit forbrug hos SEAS og undrede mig over at mit daglige strømforbrug var faldet 4 kilowatt fra den ene dag til den anden for et par måneder siden.
Alt i hytten blev gået igennem, men jeg kunne ikke finde årsagen til mit forbrug var faldet. Som det sidste ville jeg lige tjekke mine Orphek lamper- når jeg kiggede ind fra siden så alt jo fint ud, men da jeg ikke kunne kigge direkte op i lamperne, holdte jeg et spejl under dem... og der fandt jeg årsagen: HALVDELEN AF DIODERNE VAR DØDE!!!
Fandens også!!! de dyre lamper var jo kun halvandet år gamle...
Jeg skrev til Orphek og de tilbød at sende nye PCB boards og linser fragtfrit... men jeg skal selv betale for boards og linser- og så ellers selv udskifte skidtet...
Hmmm det var jeg ikke tilfreds med, da jeg mener at lamper til 6600 stykket burde holde mere end 1,5 år.
Men efter en masse mails med Orphek, er det endt med lamperne er sat i skuret og mit Orphek eventyr er slut! Jeg ikke vil ofre flere penge på dem og risikere at stå i samme situation igen om et års tid igen!
Jeg havde tidligere overvejet en ATI Powermodule hybrid lampe, da jeg også er stor tilhænger af T5... og da jeg så der var en brugt til salg herinde slog jeg til
Nu har jeg altså en 8x80w t5 og 4 x 75w LED oven baljen og hold op der er spark på
PAR måleren viser 1200 i overfladen, 480 30 cm nede i hele akvariet og 320 helt ned ved bunden, når lampen kører på 100%... (jeg har dog dæmpet den lidt så lyset topper på 80 % midt på dagen)
Fed lampe og nem at styre på PC'en med ATI light studio
Og mine
sps'er elsker det- vækstspidserne er kommet frem igen og forbruget er steget støt siden skiftet fra Orphek lamperne..