All-For-Reef af Tropic Marin - God vækst og farve

Her kan man stille spørgsmål til Tropic Marin.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: All-For-Reef af Tropic Marin - God vækst og farve

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Samuel. Jeg tror jeg starter op med “all for reef” da jeg er super doven. Jeg har primært bløde og en del lps koraller + lidt montipora. Ca 600 L vand. Hvor mange dage går der før jeg kan måle “tendens” / stigende/faldende værdier på kh og cal…? Jeg er liiiidt nervøs ift at få for store udsving på begge dele.

Du kan se i min tråd hvad jeg har af koraller 😄

Jeres bud på en start dosis er 5 ml pr 100 L pr døgn. Pt dosere jeg 50 ml KH+ af Aqua forest.
Jeres start dosis vil give (5x600L) = 30 ml pr døgn. Tror du ikke jeg skal starte op med fx 40 ml i min balje?

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

Hej Charlie

Doven? Eller måske bare smart? ;)

All-For-Reef er dobbelt så koncentreret som typiske Balling produkter.
Dine 50 ml af AF giver til 600 liter 0.2 dKH.
For at få den samme KH skal du dosere 25 ml AFR.
Hvis du er nervøs kan du i en uge dosere 25 ml AF + 12 ml AFR. :)

Hold øje med din KH først og fremmest, tjek den hver anden dag for at holde øje. Og så lav doseringsændringer i 10% inkrementer.

Jeg har kigget med på dit akvarie, og det ser skide godt ud. Hop du bare ud i det :)

Håber det hjælper og betrygger.
Tropic Marins danske repræsentant.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Da jeg lavede min månedlige test af Calcium og Mg, opdagede jeg at min Mg er dalene. Med den vilde vækst af kalkalger, giver det fint mening. Derfor hælder jeg lidt Bio-Magnesium i for at supplere for kalkalgerne. Mineralerne bliver tilføjet i balance med tilføjede sporstoffer også så der ikke kommer ubalance i ionerne.

All-For-Reef supplerer for korallernes vækst, anden vækst kræver lidt ekstra dosering. :GO
Vedhæftede filer
20240825_130033.jpg
20240825_125744(1).jpg
20240825_125640.jpg
20240825_125603.jpg
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: All-For-Reef af Tropic Marin (vækstupdate og super LIFEHACK)

Indlæg af Stefan »

SamuelChristensen skrev: søn 14. jul 2024 11:35 Akvariet doseres med All-For-Reef. Jeg har sat et + på etiketten, fordi der er en lille lifehack. Man kan nemlig godt blande Plus-NP, NP-Bacto-Balance og Elimi-NP i sin All-For-Reef.
Jeg har Plus-NP i, ca 5% af den totale volumen. På den måde kan jeg nemt skalere doseringen til et nano akvarie uden at lege med pipetter eller automatisk dosering.
Overvejer også at hælde Plus NP i AFR-blandingen.

Der står på Plus NP, at det skal opbevares koldt og mørkt. Hvordan harmonerer det med at komme i en dunk, som altid befinder sig ved stuetemperatur og stå der i, lad os sige et år, da mit forbrug ikke er voldsomt højt og dunken er 5l?
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Godt du spørger. :)
Det harmonerer ikke forrygende. Når det i teorien kan lade sig gøre, kan praksis være noget andet.
Kondens og små mængder lys vil højst sandsynligt give vækst på kanterne i beholderen og ned i væksten.
Jeg laver små blandinger og i glas som skiftes ud ved hver genopfyldning. Ellers tænker jeg der vil komme vækster.
En fordampning og bare almindelig luftfugtighed vil reagere med de små mængder næringsrige væske der sidder på siderne i beholderen.

Eventuelle vækster af den karakter vil være helt uskadelige og bare have opbrugt en smule næring og sporstoffer, og alligevel ende i akvariet på sigt. Så det er ingen grund til alarm.

Det vil være træls at have en 5 liters dunk med sorte sider pga vækster. Jeg ville lave 500 ml af gangen, evt bare påhældt fra en stor dunk, over i en nyvasket glasbeholder og tilføjet lidt Plus NP. :)

Plus NP skal opbevares mørkt, men koldt er bare under 25 grader. :)
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Det er nogle fine sager du har i den balje😍
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

ttkthomsen skrev: lør 21. sep 2024 13:01 Det er nogle fine sager du har i den balje😍
Tak skal du ha :D Jeg har ikke plads til mere nyt og jeg er ret glad for min samling efterhånden. Nu skal det bare køre på autopilot og vokse til.
Jeg har plantet leptoseris (fire varianter) på bunden, som skal udgøre bundlaget. Det er jeg spændt på. :GO
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

SamuelChristensen skrev: fre 20. sep 2024 16:23 Godt du spørger. :)
Det harmonerer ikke forrygende. Når det i teorien kan lade sig gøre, kan praksis være noget andet.
Kondens og små mængder lys vil højst sandsynligt give vækst på kanterne i beholderen og ned i væksten.
Jeg laver små blandinger og i glas som skiftes ud ved hver genopfyldning. Ellers tænker jeg der vil komme vækster.
En fordampning og bare almindelig luftfugtighed vil reagere med de små mængder næringsrige væske der sidder på siderne i beholderen.

Eventuelle vækster af den karakter vil være helt uskadelige og bare have opbrugt en smule næring og sporstoffer, og alligevel ende i akvariet på sigt. Så det er ingen grund til alarm.

Det vil være træls at have en 5 liters dunk med sorte sider pga vækster. Jeg ville lave 500 ml af gangen, evt bare påhældt fra en stor dunk, over i en nyvasket glasbeholder og tilføjet lidt Plus NP. :)

Tak, jeg fortsætter med den manuelle dosering så. Det er i en helt sort dunk, så der kommer ikke meget, hvis noget, lys ind. Mine doseringspumper er af ældre dato, så giver min. 1ml per dosering, hvilket er lige på grænsen med omkring 100 liter vand, derfor havde det været smart at kunne blande det med AFR.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Stefan skrev: man 23. sep 2024 13:51
SamuelChristensen skrev: fre 20. sep 2024 16:23 Godt du spørger. :)

Tak, jeg fortsætter med den manuelle dosering så. Det er i en helt sort dunk, så der kommer ikke meget, hvis noget, lys ind. Mine doseringspumper er af ældre dato, så giver min. 1ml per dosering, hvilket er lige på grænsen med omkring 100 liter vand, derfor havde det været smart at kunne blande det med AFR.
Ja det havde været smart. Du kan blande det i 1:1 med All-For-Reef så 1 ml giver 0.5ml (edit: PLUS-NP), til hvis du havde et ekstra doseirngshoved eller en manuel pumpe med doseringstryk/push bottle. :)
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

All-For-Reef er oppe på 80 ml om dagen, fordelt på to doseringer.
Amino Organic er på 2 ml
Der er 400ml NP Bacto Tricks i reaktoren.
Koralfoder er Zootonic.

Lidt photos.
20241110_140211.jpg
Vedhæftede filer
20241110_140947.jpg
20241110_140936.jpg
20241110_140928.jpg
20241110_140838.jpg
20241110_140819.jpg
20241110_140334.jpg
20241110_140225.jpg
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

All For Reef holder akvariet kørende på næsten auto pilot. Det er jo heldigt med et spædbarn i huset at det er så nemt og effektivt. :beer:
Beklager det beskidte glas, det er for tidskrævende at holde det rent. :G
I kan sammenligne med tidligere billeder for at se væksten, den grønne acro på toppen er god at sammenligne med. :GO

All For Reef kan doseres med enten KH eller calcium som indikator - som der også står i vejledningen til produktet. Når man doserer baseret på KH, skal man bruge en trend til at justere dosis som skal doseres samme tidspunkt hver dag. Så jeg tester fx hver søndag morgen kl 11. Det er vigtigt hvis man skal have en korrekt forståelse af trenden.
Calcium kan måles med det samme efter dosis, men personligt synes jeg at calcium tests er for bøvlede til at lave som hurtig prøve. Men det er hvad man selv er til. :)

Lige nu er det her akvarie kørende med små 15 minutters arbejde om UGEN. Og så engang imellem sætter jeg en time eller to af til det mere krævende (rense skummer, glas, vandskifte, flowpumper og blande nyt All For Reef)

All For Reef har ingen effekt på pH, så nu hvor det endeligt er lidt lunere ude står vinduet på hasp og pH ligger på 8.3-8.4 hele dagen. :sunny: :GO
Vedhæftede filer
20250329_120836.jpg
20250329_120417.jpg
20250329_120335.jpg
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Det ser sgu godt ud Samuel.

Når jeg skal igang igen blir det helt sikker all for reef ell en lignende tilgang jeg vil køre med!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

charlie saltvand skrev: søn 30. mar 2025 13:58 Det ser sgu godt ud Samuel.

Når jeg skal igang igen blir det helt sikker all for reef ell en lignende tilgang jeg vil køre med!
Tak Charlie.
Sig endelig til hvis du kommer forbi det midtjyske, så kan du få en god rundown af det. :GO
Skriv endelig hvis du får spørgsmål til hvordan man bedst bruger et "alt-i-et" produkt. :)

(andre der er interesserede er også velkomne, men man må affinde sig med babyrod) :K
Besvar

Tilbage til "Tropic Marin"