Hvad er der sket i mit akvarium?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad er der sket i mit akvarium?

Indlæg af crazy seahorse »

DTP skrev:
Gludoc skrev:1) Laver du vandskifte eller kører du med tilsætninger? Kunne jo være at du er løbet tør for Strontium, Iod, ... God knows what...
2) Fodrer du korallerne?
Laver ikke vandskifte. Dosere triton, og Strontium ligger på 6.7mg/l hvor ICP setpunkt er 8mg/l

Bruger engang imellem Reef roids og Nyos artemis. LPS klare sig fint
Nu spørger jeg af ren og skær nysgerrighed.
Du siger du kører med Triton. Er det fuld Triton (som Charlie gør) eller er det bare i stedet for Balling? Måske Core7?
Tænker mere, at det da vist kun er når man kører det fulde Triton program, man ikke laver vandskift. Eller har jeg fået galt fat i det?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
DTP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af DTP »

Er det ikke også bare en form for Balling og nogle guidelines for at holde næringen nede uden vandskifte?

Men Ja det vil jeg sige. Bruger ikke reaktor med fosfat fjerner da min po4 er lav, men har alger i sumpen og dosere de vigtigste punkter fra ICP testen.
Senest rettet af DTP tors 10. aug 2017 18:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

DTP skrev:
peder skrev:Hvad siger saliniteten og temp.
1.025 og 25-26 grader meget stabilt.
Krydstjek evt med et velkalibreret refraktometer som benyttes i et velkørende akvarie. Bare for at udelukke målerfej.
Grunden til at jeg spurgte til dit lys var at for lidt lys kan dræbe koraller meget langsomt, de dør simpelthen af sult hvis der ikke er nok PAR/PUR stråling til at fotosyntesen kan vedligeholdes.
Ellers er vi ude i en potentiel forurening af vandet fra metaller eller andre spændende ting.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

StarF skrev:ligner koraller der er udsultet...
+1
Lidt mere næring er også mit bud.
Vandværdier og tilgængelighed er jo ikke helt det samme, så man må føle sig frem til det nødvendige næringsniveau.
Hvis du kører dine lamper på kun 40%, så er der også skruet ned for optag (vil væde med at dine næringsværdier ville ramme 0 hvis du skruer op uden yderligere tilsæt). Så det sammen med dine værdier siger at det er et lavnærings system.
At en anden balje så stråler ved <2ppm, kan man ikke bruge til så meget. Der kan sagtens være højt indput/optag uden at man måler en høj værdi.
Ville hjælpe NO3 lidt op og holde den ved lige, og så begynde at hæve lysniveau. Tror de vil have godt af mere af begge dele, men det skal være i nævnte rækkefølge, eller brænder du dem.
DTP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af DTP »

PederP skrev:
StarF skrev:ligner koraller der er udsultet...
+1
Lidt mere næring er også mit bud.
Vandværdier og tilgængelighed er jo ikke helt det samme, så man må føle sig frem til det nødvendige næringsniveau.
Hvis du kører dine lamper på kun 40%, så er der også skruet ned for optag (vil væde med at dine næringsværdier ville ramme 0 hvis du skruer op uden yderligere tilsæt). Så det sammen med dine værdier siger at det er et lavnærings system.
At en anden balje så stråler ved <2ppm, kan man ikke bruge til så meget. Der kan sagtens være højt indput/optag uden at man måler en høj værdi.
Ville hjælpe NO3 lidt op og holde den ved lige, og så begynde at hæve lysniveau. Tror de vil have godt af mere af begge dele, men det skal være i nævnte rækkefølge, eller brænder du dem.
Det lyder faktisk højest sandsynligt, når du siger det på den måde.

Når jeg tænker over det, så får jeg heller ikke ret meget af det grønne støv på ruderne længere. Kalkalgerne vokser næsten hurtigere.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"