Vis mig jeres piggy bag

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Vis mig jeres piggy bag

Indlæg af Thue »

Det var en god ide, med og køre et rør fra bunden og op over vandspejl, det skal da prøves :GO :GO

Hehe det er altid noget med str og gøre og ikke bare udnyttelsen af den man har :hehe:

Kan godt se din pointe med nu større nu mere reaktion tid og dermed man kan presse mere vand igennem.

Ved du hvor den øvre grænse ligger med hvor meget kh saltvand kan optage
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Vis mig jeres piggy bag

Indlæg af PederP »

Der er sikkert en formel, som jeg ikke lige kan huske, som kan give den absolutte mætning. Men rent praktisk, mener jeg den er et sted i 40érne. (ret mig hvis jeg tager fejl.). Det kan godt være man kan opnå langt højere koncentration teoretisk, men vi kan ikke tilføje mere syre end til der hvor mediet bliver til mel.
crazy seahorse skrev:Jeg kan godt følge flere at dine pointer PederP.
For tage den med opfyldningen først, så bruger jeg volumen. Ikke særlig videnskabeligt, fire bøtter (bruger en lille plast bøtte fra køkkenet) af ARM og det samme af koralgrus.
Men da det er koralgruset der bruges først, bedømt ud fra det visuelle indtryk af det der er tilbage (ligner ARM med slam/støv imellem), så vil der efterhånden være mere ARM end koralgrus i reaktoren, når man bliver ved med at efterfylde på den måde.
Jeg har dog forsøgt at komme ud over det, ved at tømme min reaktor 2 - 4 gange årligt. Både for at rense den, men også for at få skyllet mediet igennem.
I stedet for at genbruge det direkte, burde jeg måske anvende det mere som rent ARM og så blande det 50/50 med koralgrus.

Omkring PB, så har jeg tænkt lidt over, hvor meget CO2 man egentlig bruger på den måde. På min reaktor genbruges Co2 ved, at det drives med rundt af cirkulationspumpen. Men det kan nok ikke undgås at der ryger noget Co2 ud oppe ved udløbet. Når trykket falder bliver Co2 til en gas igen og udløbet munder jo ud i en slange, der ender i fri luft og jeg kan jo ikke se om der ryger Co2 med ud der.

Jeg er også enig i din betragtning omkring reaktorens størrelse, om den måske har nået sit maximum. Jeg har selv de samme tanker omkring min. Der må jo være et punkt, hvor den simpelthen ikke kan yde mere.
Min er jo med to rør og jeg har tænkt på at , enten skal der en større cirkulationspumpe på for, at få flere gennemløb inde i reaktoren i timen og derved øge kontakttiden, eller bygge et rør mere på. Men det ved jeg simpelthen ikke nok om det til at vurdere. Jeg har grebet fat i ham som har lavet min i sin tid, for at hente råd. Han lavede jo beregninger på det dengang, så han må vide om det kan lade sig gøre.

Erik
Min piggy smider også rigtigt meget CO2 ud i bobler. Det ser jeg som en god ting, da det trods alt er fjernelsen af overskydende kulsyre der er det primære.

Man kunne godt forestille sig, at satte du et rør mere på, så skulle der også en større pumpe til. Hvis cirkulationen faldt på grund af den ekstra modstand, kunne man vel miste effekten?
Tror mere på at pumpen alene kunne gøre en forskel.
Jeg har haft bygget en større pumpe på min HCR150. Det havde en effekt. Droppet igen på grund af larm, fra en for billig pumpe.
Hvis du fik en kraftigere pumpe, med mere løftehøjde, så kunne du måske også komme ud over din slam opbygning i mediet?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"