må slettes

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Wiinberg »

Kasper j. skrev:Chuck Norris bruger også gyre i sit akvarium og går aldrig tilbage til tunze :-)
Chuck Norris bruger slet ikke pumper. Han beder bare vandet om at lave en gyre.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Wiinberg skrev:
Kasper j. skrev:Chuck Norris bruger også gyre i sit akvarium og går aldrig tilbage til tunze :-)
Chuck Norris bruger slet ikke pumper. Han beder bare vandet om at lave en gyre.
Jeg så ellers i tv at gyre havde været hans hemmelige våben i gennem flere år. Ingen forstod hvorfor hans akvarium var blevet så flot :hehe:
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Tilbage på sporet gutter og trådstarters spørgsmål...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MarkBruhn »

:-)
Vedhæftede filer
379835_509885089047309_1250298661_n.jpg
379835_509885089047309_1250298661_n.jpg (33.58 KiB) Vist 3751 gange
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Så hvis jeg forstår det korrekt.
Det der er bedre ved gyre end almindelig ens flow/strøm er at det cirkulerer???

Hvad betydning har det at der er skiftende bevægelse???

F.eks. nu når nogen køre med tunze der bare køre hele tiden og nogen køre med tunze med controller?

Det er jo tydeligt at se at lyset kommer bedre igennem vandet når der er bevægelse i overfladen, men er det bedre med variende end konstant?

Hvis alternativet til en maxspect er to 6095 med kontroller som f.eks. det sæt der er til salg her inde for 2.000 kr så er de ekstra 500 vel godt givet ud til at vælge maxspekt istedet?!?

Det skal lige siges at vi har overløb i midten som kan give en forhindring for flow der kun kommer fra en retning.
Vedhæftede filer
1420195948068.jpg
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Jeg synes at maxspect er pænere end tunze pumperne og når jeg engang sætter mit 300 liter akvarie bliver det med sådan en. Jeg ved godt at den er rigtig dyr, men så slipper man også for at se på to (eller flere) grimme pumper, som virkelig skæmmer billedet. Et akvarie skal være pænt og det er de pumper ikke :D Samtidig er Maxspect pumpen jo glimrende når det kommer til skiftende vandebevægelse, hvilket er mere naturligt end jetstrømme som Tunze pumper har det med at lave.
o_O
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Argh.
Fx tunze 6095 giver faktisk et ok bredt flow

Der er fordelenog ulemper ved begge dele

Gyre giver nok et bredt og ensartet flow, men omvendt kan man ikke liiiiige justere flowet kraftigst ved fx sps, og blidt ved lps osv

Jeg har altid kørt med uens power på mine pumper, netop for at alle koraller tilgodeses bedst muligt, og så kan man netop fintune flowet ud i alle hjørner osv

Jeg glæder mig til at prøve v2 af maxpecten , når børnesygdomme og resonans er væk, men tunze 6095 ( og andre tunze) med controller, skal man sgutte kimse af... Det er holdbar kvalitet, brugt i årtier, og absolut ikke uden grund, at det stadig er de mest foretrukne pumper.
De er super pleksible , og styringen med deres controller er sindssygt fleksibel.

Det er absolut en smags sag.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Pleksible betyder fleksibel :)
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10

Jones skrev:Jeg synes at maxspect er pænere end tunze pumperne og når jeg engang sætter mit 300 liter akvarie bliver det med sådan en. Jeg ved godt at den er rigtig dyr, men så slipper man også for at se på to (eller flere) grimme pumper, som virkelig skæmmer billedet. Et akvarie skal være pænt og det er de pumper ikke :D Samtidig er Maxspect pumpen jo glimrende når det kommer til skiftende vandebevægelse, hvilket er mere naturligt end jetstrømme som Tunze pumper har det med at lave.
Helt enig den er pæn/pænere, men ville aldrig give 2.500 kr for noget fordi det er pænt.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Så skal du nok vælge en anden hobby :D Spøg til side.
o_O
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Det jeg har tænkt lidt på er, om dette ensartede flow fra gyren er helt hensigtsmæssigt .. Ved godt at den er rost til skyerne her og andre steder, men jeg kan stadig ikke helt lure det... Eller også misforstå jeg noget ..
Jeg er med på at den sidder i den ene ende og blæser så den rammer modsatte rude og "trækkes" henover bunden tilbage igen... Men når man kun har een pumpe i den ene side der er så kraftig , bliver placeringen af koraller så ikke svær i den ende hvor pumpen sidder? Altså de får vel nærmest blæst vævet af? Og hvad med sandet i modsatte ende hvor strømmen rammer ruden og trækkes henover bunden.. Vil den ikke blæse sandet af helvede til? Dette kan vel ikke undgås på nogen måde, da der skal være tilstrækkelig blæs på for at skabe den rette effekt ?
Jeg er hooked på en max-spect på et senere tidspunkt, da jeg godt vil se lidt erfaringer først... Det tiltaler mig meget at man kan nøjes med een pumpe istedet for 4x tunze med controller og det dertil hørende ledningshelvede! Ligeledes at det rent visuelt ikke skæmmer lige så meget med én pumpe - kontra 4! :wink:

Er der allerede nu , planlagt en opdateret version egentlig ...? Hvis alle fortsat løber rundt med en lille fjeder på og med armene over hovedet i deres begejstring over gyre-pumpen om 4-5 måneder , ja så vil jeg da klart overveje een også!

Men vil da meget gerne høre lidt, ang. Ovenstående Spørgsmål omkring flowet .. :wink:
Morten
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10

Leonhardt_3400 skrev:Så hvis jeg forstår det korrekt.

F.eks. nu når nogen køre med tunze der bare køre hele tiden og nogen køre med tunze med controller?

Det er jo tydeligt at se at lyset kommer bedre igennem vandet når der er bevægelse i overfladen, men er det bedre med variende end konstant?

Hvis alternativet til en maxspect er to 6095 med kontroller som f.eks. det sæt der er til salg her inde for 2.000 kr så er de ekstra 500 vel godt givet ud til at vælge maxspekt istedet?!?

Det skal lige siges at vi har overløb i midten som kan give en forhindring for flow der kun kommer fra en retning.
nogen der kommer fra f.eks. tunze som nu har gyre som kan svare lidt mere på mine spørgsmål?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg har fjernet samtlige Tunze oggået 100% over til Gyre.
Det kan ikke engang sammenlignes - selvom flere prøver på det.

Det er nu min personlige erfaring - og jeg har prøvet alle typer.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Peder : hvad siger du i forhold til mine spørgsmål længere oppe? Du har jo kørt et stykke tid..
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:Peder : hvad siger du i forhold til mine spørgsmål længere oppe? Du har jo kørt et stykke tid..
For at gøre det kort,

Jeg har SPS Acropora tabletops stående 5 cm fra pumpen, og de har polypperne ude.
Prøv det med enhver anden pumpe :h

Jo, enkelte koraller kræver bedre fæstelse på sten ved hjælp af strips eller korallim.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Leonhardt_3400 skrev:Så hvis jeg forstår det korrekt.

Jeg kører gyre med to tunze 6095, og har gjort det et års tid. De er placeret i hver ende ved overfladen og blæser mod den modsatte ende på skift, med 20 minutters interval...
Fordelen ved denne metode er at pumpen gradvis sætter en gyre igang: Altså at HELE vandmassen sættes i en ensartet cirkulation og der derved ikke er døde zoner... Ved at skifte retning hver 20 min (intervallet må ikke være kortere, da det tager lidt tid at opbygge en effektiv gyre) undgår man "vindblæste" sps der vokser skævt efter strømretningen...

Jeg er sikker på at Maxspekts nye pumpe er god til at lave en gyre, men har man f.eks tunze, kan det altså også lade sig gøre med "traditionelle" cirkulationspumper...
Jeg kan varmt anbefale at søge lidt på emnet- der findes flere gode og uddybende artikler som beskriver fordele og ulemper ved de forskellige cirkulationsmetoder...
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10

Ja helt sikkert at tunze kunne godt det godt og sikkert rigtig godt da jeg så var uden om problemet med mit overløb der står i vejen.

Min tanke er bare om det kan betale sig at spare 500 kr på at købe to brugte 6095 istedet for at give de 500 ekstra til en maxspect.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Om det kan betale sig er nok svært at svare på- tunze er gode og gennemprøvede pumper- Maxspekts er helt ny på markedet- for at være sikker, ville det optimale jo være at se tiden lidt an... Var der iøvrigt ikke noget om at maxspekts er lidt kraftig til mindre akvarier?
Så skal du jo under alle omstændigheder vente indtil de kommer med en mindre model...
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10

Tror bare dem der har dem skruer ned for dem.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Her er næsten helt nye 6095! 750kr stykket .. Det er satme billigt!
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=71749" onclick="window.open(this.href);return false;

Så hvis du vælger at vente med maxspecten og så køre med tunze i første omgang , så køb 2 af dem i annoncen og spar 1000kr ifht. De 2500kr..

Men hvad du vælger er jo op til dig og din pengepung .. Men hvis pengene er små , ville jeg vælge tunze 6095 x 2.. Og så købe maxspecten når pengene er der! Der er jo ikke meget ved at sidde med Tom og rumlende mave og kigge på sin fine nye Akvariepumpe! :biggrin: :hehe:

Eks. Tunze (6095) var for under et halvt år siden noget af det der var toppen af poppen.. Og var ganske populær og solgt på ingen tid når de kom til salg).
Den er jo ikke blevet dårligere... Du får dem blot i nakken nu! :biggrin:
Morten
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10

Ja de er noget billigere, men kræver det ikke jeg køber en controller ved siden af?
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10

Selvom jeg havde en masse penge ville jeg heller ikke give mere for en vare jeg kunne få lige så god, men billigere et andet sted.
(Kan godt leve med en ledning mere bag akvariet som jeg aldrig ser hvis det er billigere og lige så godt/bedre end den løsning med en ledning mindre :-))

Men samtidig vil jeg heller ikke spare lidt hvis i dette tilfælde funktionen er ringere end det du spare. (Holdbarheden kan vi jo ikke så godt vurdere lige pt)

Jeg har cirkulation lige nu, men vil bare gerne have noget bedre så det jeg køber skal også være det jeg holder mig til i mange år frem, ikke endnu en midlertidig løsning som jeg har nu.

P.s. jeg er meget glad for alle jeres svar og fordi i vil fortælle mig om jeres erfaringer.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Ja eller køb 2 jabeo rw-8
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Leonhardt_3400 skrev:Ja de er noget billigere, men kræver det ikke jeg køber en controller ved siden af?
De kan sagtens køre uden controller.
Hvis du vil lave gyre med dem, så de skal køre på skift fra hver sin ende- kan du jo bare lade dem starte og stoppe med tænd/sluk ure...
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10

Okay så en halv time hver, skiftevis? Hvordan ser dit setup ud med stensætning og overløb?

Har du evt et foto og hvor langt er det?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

engelquist har ret i, at det kan køre uden controller men . . .
IMHO vil det dæleme være en synd at købe fine digitalt regulerbare pumper som 6095 og så bare lade dem køre on/off.
En controller koster jo ikke alverden. Og endnu mindre hvis du modregner prisen på tænd /sluk ure.
En anden ting er også at det kan høres når sådan en pumpe starter på 100% speed uden nogen form for rampe. Det er så ganske vist kun en gang hver halve time - men alligevel. . .
Ydermere kan det MÅSKE give for meget blæst i en relativt kort balje, at køre kontinuerligt på 100% med den pumpe.
Det er også min erfaring, at 6095 er endnu mere lydløs hvis den kører f.eks. 85% i stedet for 100%. Man kan så evt. lade den køre 100% nogle minutter en gang hver 14. dag for at skabe "stormvejr"
Sluttelig, men bestemt ikke mindst, vil du med en controller kunne dæmpe "blæsten" om natten så der kan falde lidt ro over revet.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10

Okay. Jeg læste et sted om noget nat sensor på nogle controllere har alle tunze det?

Vil to 6095 kunne komme om bag min stensætning og i hjørnerne af overløbet når de sidder og blæser indad i hver ende?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

7092, 7095 og 7096 har alle 3 mulighed for nedsat speed når lyset slukkes:
http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=US ... oxunter026" onclick="window.open(this.href);return false;.

Glemte også en anden fordel ved controlleren: Der er en timer som kan stoppe pumperne i et stykke tid når du fodrer.

Om 2 stk. 6095 vil kunne skabe tilstrækkelig cirkulation bag din stensætning og i alle hjørner etc. tør jeg ikke svare på.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Jeg har haft 3 6045 både modded og almindelig i mit 350l hjørne.
Nu har jeg en gyre der kører 30% pulsmode.
I snakker om retninger, flow, strømme osv osv.
Alle ved at et hjørneakvarie er det mest tricky at lave ordentlig cirkulation i.
Well, min gyre sidder midt på den ene endevæg og pølser flowet ud mod det buede frontglas og så burde det hele vel ende i den ene side?
Det gør det bare ikke.
Jeg har ikke - gentager - har ikke døde zoner nogen steder og alle korallerne elsker det.
Se evt. video i min tråd for detaljer.
Jeg er fan.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10

Lyder fedt. Men tænker bare at et flow som bliver bremset af et overløb hvordan kan det fortsætte på den modsatte side af overløbet.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"