Tror du kan løse det hele ved lige at gå den igennem, se alle kabler ikke "brændte" og stive, sidder ordentlig monteret og en grundig aftørring omkring alle de muffer, kabler og lign. der kunne give overgang.
Glad hvis det har hjulpet.

Jeg har haft en mindre brand i en akvarium lampe. Ville aldrig selv køre med noget hvor jeg vidste der var en mistænkelig overgang, eller et knækket kabel på en pumpe for den sags skyld.Bokelund skrev:Okay, Hvis jeg finder nogle fejl, altså bændte kabler eller andet, så er det vel tid til nyt amatur eller LED
Jeg håber SÅ meget på at det bare i lampen og at der ikke er strøm i vandet. Men den Kobber udfældning skal jeg heller ikke risikere, lyder giftig.
Hvis jeg nu ikke kan lave det, kan jeg så stadig godt bruge lampen, selvom der er en fejl på den? Eller vil problemet kun blive værre.
Det du egentlig siger er at du kan stikke dit multimeter i akvariet og måle en spændingsforskel? Ved fx at måle i hver sin ende af akvariet?PoulD skrev:Man behøver ikke nødvendigvis at have jordforbindelse for at få stød. Der kan i princippet godt være en spændingsforskel på f.eks. 100V mellem et givet sted i akvariet, og et andet sted 5 cm derfra. Hr. Strøm har dog ikke hørt om Archimedes og ved ikke at den korteste vej mellem 2 punkter er en ret linie, så det meste strøm vil nu nok løbe uden om fisken.
Hint: Hvis du befinder dig i nærheden af et lynnedslag er det en dårlig ide at stå med benene spredt som en anden John Wayne. Der kan sagtens kan være en spændingsforskel på mange tusinde volt over 70 cm. Dermed er det måske også mere forståeligt hvorfor jyske politimænd er overrepræsenteret i statistikken over dødsfald p.g.a. lyn![]()
Har man kun let spredte ben slipper man sikkert med trediegradsforbrænding tværs over klokkeværket og på begge inderlår, auuu.
NåAndersGS skrev:Det du egentlig siger er at du kan stikke dit multimeter i akvariet og måle en spændingsforskel? Ved fx at måle i hver sin ende af akvariet?PoulD skrev:Man behøver ikke nødvendigvis at have jordforbindelse for at få stød. Der kan i princippet godt være en spændingsforskel på f.eks. 100V mellem et givet sted i akvariet, og et andet sted 5 cm derfra. Hr. Strøm har dog ikke hørt om Archimedes og ved ikke at den korteste vej mellem 2 punkter er en ret linie, så det meste strøm vil nu nok løbe uden om fisken.
Hint: Hvis du befinder dig i nærheden af et lynnedslag er det en dårlig ide at stå med benene spredt som en anden John Wayne. Der kan sagtens kan være en spændingsforskel på mange tusinde volt over 70 cm. Dermed er det måske også mere forståeligt hvorfor jyske politimænd er overrepræsenteret i statistikken over dødsfald p.g.a. lyn![]()
Har man kun let spredte ben slipper man sikkert med trediegradsforbrænding tværs over klokkeværket og på begge inderlår, auuu.
Den køber jeg altså ikke...
Er der et akvastabil effektline?Bokelund skrev:Nu har jeg haft amaturet af og skilt. Så meget jeg kunne. Der er intet at se, når jeg rør amaturet og en radiator, så kan jeg mærke det. Når jeg rør vand og radiator, så synes jeg ikke der er noget. Når jeg rør vand og reflektor, så jeg er mærke noget. Og det er selvfølgelig når amaturet er sat til, men slukket.
Jeg aner ikke hvad f..... jeg skal gøre. hehe Og har er total paranoid omkring den pumpe med skade på isolering. Men synes ikke der er noget.
Nej nejBokelund skrev:Jeg mener at du har fuldstændig ret i, at jeg roder rundt i det. Jeg aner ikke hvad du snakker om med den fysik og det kan jeg ikke gøre forAndet end at læse på det og det må jeg så gøre. Jeg aner ikke hvad akvastabil effektline er:)
Jeg må nok forsøge at hjælpe mig selv
Ok, kan du ikke klare et par billeder?Bokelund skrev:Den er faktisk lavet sådan at da ikke kan komme vand i den. Har lige haft den skilt den ad og den så faktisk rigtig pæn ud.
Det Carsten fra Decocean der har lavet det i sin tid.
Haha, du har nok helt retBokelund skrev:Okay, så synes jeg du roder lidt rundt i det nuhaha ej,
.
Hold k... jeg blev også bare i tvivl! Du plejer jo at have ret godt styr på det.PoulD skrev:Anders, du har ret med de 0,2 ohm![]()
![]()
Regnefejl i min konvertering fra Siemens til ohm (brugte mS/m i stedet for mS/cm). Kæft det er flovt . . . og så på hjemmebane
![]()
![]()
Og så var jeg ovenikøbet hovski-snovski også
![]()
![]()
![]()
Så ja, man skal have helt vildt store sikringer i sin installation hvis man skal kunne måle et spændingfald på 100V over 5 cm saltvand
Hej igen.Bokelund skrev:Nu har jeg haft amaturet af og skilt. Så meget jeg kunne. Der er intet at se, når jeg rør amaturet og en radiator, så kan jeg mærke det. Når jeg rør vand og radiator, så synes jeg ikke der er noget. Når jeg rør vand og reflektor, så jeg er mærke noget. Og det er selvfølgelig når amaturet er sat til, men slukket.
Jeg aner ikke hvad f..... jeg skal gøre. hehe Og har er total paranoid omkring den pumpe med skade på isolering. Men synes ikke der er noget.