Hvad bruger du af tilføring?(metode)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.

Hvilken af nedenstående bruger du?

Balling
46
55%
Kalk Reaktor
20
24%
Kalk Mixer
1
1%
ABC(Grotech) dossering
1
1%
Kun vandskifte
12
14%
Andet
3
4%

Afgivne stemmer: 83

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hvad bruger du af tilføring?(metode)

Indlæg af amddurin »

pasex skrev:Ballig light ud fra aquafair opskriften. Ingen udfordringer her, kun vækst og farver.

Har kørt siden baljen var 3 måneder gammel.
- Er lige i tvivl om det er light udgaven du bruger, da den jeg kan finde på deres hjemmeside siger f.eks. 420 g Natriumhydrogencarbonat til 5L RO vand - og det er den alm. Balling...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

Det ER light jeg køre med :)

Du kan se hele opskriften og en "kom godt igang" guide her :)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=65116" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af ejsing86 »

Vandskifte + Red Sea ABC+ (alt i en)
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Hej Alle

Det er super fedt med så megen respons!

Der er umiddelbart flere der kører med kalkreactor end jeg havde regnet med! og det er jo rigtigt spændene;-)

Dem som har krydset af til andet vil i ikke uddybe om hvad så er i gør?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg har stem 'andet'. Jeg kører med manuel dosering af noget balling light-lignende fra Brightwell Aquatics. Jeg tilsætter både KH, Ca og Mg og doserer både morgen og aften. Efter hvad jeg kan måle, er mine værdier ret stabile, men jeg har alligevel bøvl med SPS. Om værdiudsving er årsagen er jeg ikke sikker på.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

jonas _sandager skrev:Jeg har stem 'andet'. Jeg kører med manuel dosering af noget balling light-lignende fra Brightwell Aquatics. Jeg tilsætter både KH, Ca og Mg og doserer både morgen og aften. Efter hvad jeg kan måle, er mine værdier ret stabile, men jeg har alligevel bøvl med SPS. Om værdiudsving er årsagen er jeg ikke sikker på.
Hej Jonas

Ahh ok.. ja jeg var jo lidt nysgerrig hvad det andet måtte være;-) ja der kan jo være rigtigt mange ting der gør at sps ikke trives og jeg kender ikke rigtigt det produkt der så der skal jeg ikke gøre mig klog;-) men selvfølgelig så stabile værdier som muligt er at forestrække :GO

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Indlæg af jonas _sandager »

Gino skrev:
jonas _sandager skrev:Jeg har stem 'andet'. Jeg kører med manuel dosering af noget balling light-lignende fra Brightwell Aquatics. Jeg tilsætter både KH, Ca og Mg og doserer både morgen og aften. Efter hvad jeg kan måle, er mine værdier ret stabile, men jeg har alligevel bøvl med SPS. Om værdiudsving er årsagen er jeg ikke sikker på.
Hej Jonas

Ahh ok.. ja jeg var jo lidt nysgerrig hvad det andet måtte være;-) ja der kan jo være rigtigt mange ting der gør at sps ikke trives og jeg kender ikke rigtigt det produkt der så der skal jeg ikke gøre mig klog;-) men selvfølgelig så stabile værdier som muligt er at forestrække :GO

MVH
Jeg har faktisk først stemt efter du stillede spørgsmålet, så du har ikke 'rigtigt' fået et svar endnu :)
Så vidt jeg kan læse mig til, er produktet bare en dyr version af ballingpulveret, så jeg tror ikke der er noget hokus pokus med det. Jeg er vist bare for magelig til at købe stort ind.
Men når nu vi er ved det, kan I så, jer der kører balling, fortælle mig hvor tit I doserer? Altså hvor tit kører jeres doseringsmaskine? Jeg er interesseret i at vide det, for at finde ud af hvor stor forskel det gør, at jeg doserer manuelt.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg dossere med balling hver 3 time døgnet rundt. :-) Tror det er en meget normal fordeling. Nogen gør det vist hver anden time, men her fungere hver 3 time super duper. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

jonas _sandager skrev:
Gino skrev:
Hej Jonas

MVH
Jeg har faktisk først stemt efter du stillede spørgsmålet, så du har ikke 'rigtigt' fået et svar endnu :)
Så vidt jeg kan læse mig til, er produktet bare en dyr version af ballingpulveret, så jeg tror ikke der er noget hokus pokus med det. Jeg er vist bare for magelig til at købe stort ind.
Men når nu vi er ved det, kan I så, jer der kører balling, fortælle mig hvor tit I doserer? Altså hvor tit kører jeres doseringsmaskine? Jeg er interesseret i at vide det, for at finde ud af hvor stor forskel det gør, at jeg doserer manuelt.
Min ghl doserer ca og Kh hver time.
Om det er nødvendigt med hver time ved jeg ikke.

Men jeg er helt sikkert på,at det er bedre end de 8 skefulde ca.
Der blev hældt i hver dag efter arbejde.
Vandet blev godt nok noget hvidt :wink:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg vil også mene at jo oftere man dossere jo mere stabilt vil det self være. :-) Med en kalkreaktor bliver der jo dosseret konstant, så det må vel være den ultimative stabilitet.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"