Nu bliver jeg snart fuldstændig sindssyg!!! UPDATE 21/6

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Nu bliver jeg snart fuldstændig sindssyg over det her!!!

Indlæg af ChristianJS »

KimHulk skrev:
ChristianJS skrev:Jeg har en Silence 2400, og den er jeg glad for! Og min er utroligt stille, kun den svageste hvisken.
Min larmer af helvedes til :S Sidder din med sugekopperne helt i bund?
Jep, min sidder med de fire sugekopper på bunden af sumpen, og med en billig halvhård PVC-slange fra Bauhaus til returløb.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Nu bliver jeg snart fuldstændig sindssyg!!! UPDATE 21/6

Indlæg af PederP »

Ja, det er helt klart pumpen der har givet dig varmeproblemer før.
Alle watt du bruger under vandet vil give lige så meget varme, som hvis det var et varmelegme. For en pumpe bliver en stor del bare "afleveret" som kinetisk energi, for så at blive til varme ved friktion. ;)

Fedt at det spiller :)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

andersboerglum skrev:Tunze er fin nok. Men vil nok hellere en mindre Laguna eller red dragon.. Er selv glad for min tunze, men den er altså ikke silence
+1 :GO

Køre med 2400L/H til 300L og det virker som mere end rigeligt på 25mm PVC...

Du skriver at du havde givet udtryk for at du var nybegynder, men det hjælper vel ikke hvis sælger var endnu mere nybegynder, desværre...
(En måned er jo ikke engang nok til at starte det op, så det havde jo ikke rigtigt kørt endnu...)

Du skulle have bygger selv efter alle de fine råd der er at finde herinde eller have købt et brugt der havde kørt noget længere tid end kun den måned...

:h
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

amddurin skrev:
andersboerglum skrev:Tunze er fin nok. Men vil nok hellere en mindre Laguna eller red dragon.. Er selv glad for min tunze, men den er altså ikke silence
+1 :GO

Køre med 2400L/H til 300L og det virker som mere end rigeligt på 25mm PVC...

Du skriver at du havde givet udtryk for at du var nybegynder, men det hjælper vel ikke hvis sælger var endnu mere nybegynder, desværre...
(En måned er jo ikke engang nok til at starte det op, så det havde jo ikke rigtigt kørt endnu...)

Du skulle have bygger selv efter alle de fine råd der er at finde herinde eller have købt et brugt der havde kørt noget længere tid end kun den måned...

----------------------der skulle lige have været citat-------------------

Mit svar:
Jeg har skam købt det af en meget erfaren i branchen.. Men vil ikke hænge nogen ud med navn. Men det var jo netop derfor jeg troede at det bare spillede, i stedet for at købe af en eller anden tilfældig på dba.. Men hold da fest hvor er jeg skuffet.. Specielt når jeg købte det der hvor jeg gjorde og samtidig gav helt klart udtryk for at vi var helt grønne inden for området!! Så man kan alligevel komme til at købe katten i sækken! Men jeg har som sagt fået det til at spille nu!:-) det har som sagt irriteret mig meget at jeg har skullet bruge tid og penge på noget man får at vide, virker rigtig godt !!

:h
Morten
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ja, der er sku' sørgeligt...
Godt at du har fået has på det...

:beer:
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

Set i lyset af overskriften på denne tråd, skal du nok revurdere om det virkelig kan gøre dig "sindsyg", med de nævnte returpumpe dimensioneringsproblemer....
Tør da ikke tænke på hvis du får udfordringer med Cyano, RTN, osv. i din kommende karriere som saltvandsakvarist :h
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hvis du læser hvad jeg skriver.. Kan du se hvad jeg mener... Ved godt der er langt værre ting inden for dette område.. !!! Nu var der mere fordi jeg "bliver sindssyg" over at jeg køber et akvarie som sælger (som er meget erfaren) siger bare virker.. Og så kan jeg ellers efter kort tid begynde at lave en masse ting om og bruge penge to gange noget jeg allerede HAR købt en gang.. For at skære det helt ud, så bliver jeg bitter over at jeg langsomt er blevet mere og mere klar over jeg har købt katten i sækken! Det er vel okay at man viser sin bitterhed over at være blevet direkte snydt! Nå, men jeg har fået rettet op på det nu, og indtil videre spiller det bare !!:-)
Morten
k-jessen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12
Postnummer: 7600 Struer

Indlæg af k-jessen »

Flov i sumpen kontra størrelse af akvarier...

Bare for at spørge dumt... men hvor stor cirkulation er der virkelig brug for i sumpen...
Flovet skal være så langsomt at den kultur der er i sumpen kan nå at bearbejde vandet...
Jeg vil mene og kørte selv før med et flov der svare CA. 75% af akvariets volumen... sumpen var så også ca 25- 35% af akvariet... med rigelig af slam fæller...

Hvad siger i ???

Mvh Kim Jessen
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Du har normalt ikke nogen kultur i sumpen, kun hvis du har et refugium med marcoalger og evt. DSB og i et refugium er det fint med lavt flow som 300L i timen... (Det råd jeg har fået...)

Derimod er LS jo vandt til at nedbryde stoffer i højt flow og enten du har LS i sump eller kun skummer, er hastighedden rigeligt hvis den er det samme som det din skummer kan tage...

PS: Nogle anbefaler at have en lille cirkulationspumpe i skummerkamret til at undgå slam sætter sig, men det skal være fra en ren sump, så ikke man roder op i gammelt skidt, til skade for fisk mv...
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Indlæg af micogmaj »

MoG skrev:Jamen jeg må ha' skaffet en ny.. En Tunze Silence 2400 bliver det nok til... eller hvad siger folket? :wink:
hej, jeg har en silence 2400 i min tank og vil sige at den er perfekt og den siger intet... selv konen har godkendt den
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

MoG skrev:Hvis du læser hvad jeg skriver.. Kan du se hvad jeg mener... Ved godt der er langt værre ting inden for dette område.. !!! Nu var der mere fordi jeg "bliver sindssyg" over at jeg køber et akvarie som sælger (som er meget erfaren) siger bare virker.. Og så kan jeg ellers efter kort tid begynde at lave en masse ting om og bruge penge to gange noget jeg allerede HAR købt en gang.. For at skære det helt ud, så bliver jeg bitter over at jeg langsomt er blevet mere og mere klar over jeg har købt katten i sækken! Det er vel okay at man viser sin bitterhed over at være blevet direkte snydt! Nå, men jeg har fået rettet op på det nu, og indtil videre spiller det bare !!:-)
Jeg kan godt forstå dig, for man regner jo med at når man får at vide noget spiller - så kører det uden problemer.
Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg har også oplevet en masse efter jeg startede op igen, som jeg måske godt kunne have tænkt mig at
jeg havde fået at vide inden jeg kom for langt ud af en forkert tangent.
MEN, jeg må også være så ærlig at stille det spørgsmål til mig selv - havde jeg mon kunne forstå vigtigheden/det gavnlige af de informationer den gang?
JEG havde rigeligt at gøre med at holde liv i mine fisk og koraller, huske at fylde vand på osmolatortanken, alle de simple ting som der var mange flere af end i ferskvand osv osv.

Jeg spekulerede feks overhovedet ikke på at sætte mig ind i hvordan min kalkreaktor egentlig virkede.
Om jeg burde have haft en Ph probe nede i reaktoren i stedet for, som jeg, kun en i tanken. Den var sat igang af ham jeg købte det hele af og så virkede det nok, var min tanke.
Men havde han fortalt mig alle de ting den gang, så tror jeg at det var blevet stuvet væk et eller andet sted i "huskeren", som noget der måtte tages fat på senere.

Så alt i alt, så bebrejder jeg ikke ham der startede mig op noget, men ser det som en del af det at være saltvandsnørd.
Man kommer videre og lægger det bag sig - og så glæder man sig så meget mere over det stadie man nu er noget op på.
Det virker også som om du er kommet dertil, for du skriver jo, at nu spiller det :y
Et lille råd med fare for at lyde som "kloge Åge". Når det "bare spiller" så er det man skal være på vagt. Og tro mig, jo mere erfaring du får jo mere nedrige bliver udfordringerne.

Og ja, spildte penge er altid irriterende, men kan du ikke sælge de ting der ikke kan bruges hos dig? Måske kan en anden få glæde af dem.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hej Erik!

Jo men jeg har skam også eksempelvis solgt den overdimensioneret returpumpe osv. og generelt fået det til at køre bedre. Der er dog stadig kun en Hugo og to eremitter i. Selvom akvariet har kørt siden starten af maj og faktisk er helt klar til mere levende, så venter jeg til starten af september grundet ferie mv... så har det også kørt i 4 måneder og det kribler for at få smidt noget i! men men men.. jeg bider det i mig og venter! :biggrin: Så om det på den måde "spiller" ved jeg ikke endnu (finder jeg ud af når jeg fylder det med koraller og fisk).. men det jeg mener med det er, at det generelt kører som det skal efter udskiftning og tilpasning af div. :wink:
Da jeg lavede tråden var jeg bare så frustreret over, at jeg sætter min lid til en meget erfaren person med god omtale (vil ikke hænge nogen ud), som så (beklager udtrykket)r*v-render mig fuldstændig for at tjene nogle nemt tjente penge på en hel ny i faget! og samtidig bilder mig at 32mm rørføring, udstrømmerrør der ligger på tværs lige foran overløbskammen (og spærrer for vandet) 0g 6000l returpumpe virker fint i 275liters balje..!? Dét bliver man skuffet over.. specielt når jeg udtrykte flere gange, at jeg følte en tryghed ved at købe af ham, end af en helt tilfældig på dba osv.. og ydermere lover han at vende tilbage så vi kunne finde en løsning på problemet med overdim. retur mv., men hørte ikke fra ham.. tak for det! Jeg droppede det og kørte ind til Carsten i Decocean som har været meget behjælpelig... :GO

Nå, men det er som sagt på plads nu.. indtil videre! :biggrin:

Jeg har lige et lille bonusspørgsmål som måske er lidt uden for sammenhæng..: Da jeg fyldte akvariet med nyblandet saltvand og døde sten den 6 maj og fik levende sten i den 8 maj, fulgte der en lille stump af en Acropora med på en af stenene. Troede ikke sådan en kunne klare det.. Er det ikke lidt atypisk at en sps kan "overleve" og vokse og få farve når den ryger i baljen samtidig med opstart..? den er fin lysegrøn/svag gul og er som sagt vokset.
micogmaj skrev:
MoG skrev:Jamen jeg må ha' skaffet en ny.. En Tunze Silence 2400 bliver det nok til... eller hvad siger folket? :wink:
Det endte, kort tid efter, min oprettelse af tråden med at jeg købte en tunze silence 2400l/h :wink:
hej, jeg har en silence 2400 i min tank og vil sige at den er perfekt og den siger intet... selv konen har godkendt den
Morten
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det giver større problemer når der kommer fisk i vandet, da de sviner en del, og derfor skal fisk osse helst i af flere omgange med nogle ugers mellemrum, så dine LS kan opnå den mængde bakterier den større belastning af bioload kræver, når der kommer mere levende i akvariet...

Det er ikke så slemt med koraller + der kommer ikke foder i vandet og derved heller ingen foderrester der kan ligge og rådne...

Dog kan det være svært at få nogle SPS til at overleve, hvis de kommer i så tidligt at der stadigvæk er for meget NO3, PO4 o.lign. i vandet som de ikke tåler ret meget af...

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

amddurin skrev:Det giver større problemer når der kommer fisk i vandet, da de sviner en del, og derfor skal fisk osse helst i af flere omgange med nogle ugers mellemrum, så dine LS kan opnå den mængde bakterier den større belastning af bioload kræver, når der kommer mere levende i akvariet...

Det er ikke så slemt med koraller + der kommer ikke foder i vandet og derved heller ingen foderrester der kan ligge og rådne...

Dog kan det være svært at få nogle SPS til at overleve, hvis de kommer i så tidligt at der stadigvæk er for meget NO3, PO4 o.lign. i vandet som de ikke tåler ret meget af...

Som jeg skriver, så undrer jeg mig bare over hvordan den sps har kunnet overleve i mit akvarie, da den jo som sagt kom i med de levende sten under opstart... troede ikke helt de kunne klare sådan en omgang! :wink:
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Det er bestemt heller ikke normalt.

Det er formentlig en acro som virkelig er tilvænnet til akvarie, og nyd dit held. Med fortsat pleje kan du få den stor og smuk.

Ked af hvad du måtte igennem i din opstart, men glad på dine vegne at du er kommet videre.

Held og lykke fremover :y og hjertil velkommen til hobbyen

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

pederrevnørd skrev:Det er bestemt heller ikke normalt.

Det er formentlig en acro som virkelig er tilvænnet til akvarie, og nyd dit held. Med fortsat pleje kan du få den stor og smuk.

Ked af hvad du måtte igennem i din opstart, men glad på dine vegne at du er kommet videre.

Held og lykke fremover :y og hjertil velkommen til hobbyen

Mvh
Peder
Jamen så er der da lidt held alligevel! :wink: jeg skal da gøre mit bedste!

Ja, en lidt kedelig start på en ellers fantastisk hobby! men er som sagt ved at have styr på det og glæden overskygger klart den smule irritation der måske skulle være lidt tilbage af! :y Er heller ikke typen der normalt bærer nag, men den situation irriterede mig lidt skal jeg ærligt indrømme... Men nu er det bare at se fremad! :biggrin:

Jo tak skal du have..

mvh
Morten
Morten
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"