Hvilken farve LED?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 9293 Kongerslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvilken farve LED?

Indlæg af kongefisk »

Hej Birkefeldt
Jeg taler altså lige så meget ned til mig selv for jeg er nu også en del af det her..! i køre med det vi kalder stadiske lys systemer ? hvorfor ? Dynamiske lys systemer er det optimale og giver dig mulighed for af flytte rundt på dine lysfokuser Så er vi ikke længre bundet og laver så lyset så det passer til indeholdet i akveriet og ikke indretter akvariet så det passer til lyset..!
@Amddurin Det er jo et akvarium og så nedbrydningen af affalds stoffer er mange gange større i lys og bliver meget lille uden derfor er behovet for cirkulation større om natten ;-) Du har helt ret med solen men når man måler farven direkte i tanken er den gul og varm som på billedet ;-) og det andet med hvad de har behov for er til dels rigtigt efter min viden bliver alle levende ting smukkere og sundere nor man giver dem de forhold de lever under der er ingen her inde der ved hvordan deres individer har det, for i måler ikke på lysets Spektrum/styrke (kalder vi det så ;-)..!) fortæl vores individer at de skal lade være med at søge over i den del af min tank der er naturlys og at de ikke må være meget smukkere og mere detaljeret end de samme der sidder i kunst lys?? du har til gengæld helt ret i at når man bruger kontrast belysning og frem hæver en farve så går det ud over andre farver øv men det er stadig en fordel at kunne fremhæve et individ så man kan studere dem indgående...!
@Jesper smart i en fart det klare du selv fint her..! LOL og nej man skal være ansat i firmaet eller ha en fiskebutik eller et offenligt akvarium for at se hvad der sker her hos os ;-) Men Billeder fra fotostudioet kommer der nok en masse af, men vi kan gøre det smarte, at vi kan ændre lys spaltningen så vi kan tage billeder af fisk som se ser ud for vores øje på forskellige dybter..!prøv at lure der er 3 billeder på her i denne tråd ;-) med forskellig lys opsætning på et Boyo ;-)
@Sten ?? Ja Hvad fanden bilder jeg mig også ind, og komme her og (Forsøge) ændre på jeres verden og opfattelse af hvad der er optimalt LOL.
3000 L Beton+3x190 Trope i stalden+120 Boyo I stuen
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Carsten skrev:Trolde skal blot ties ihjel.

Al forsøg på at få noget konkret fra sådan en tingest, er formålsløst
Helt enig, ville bare lige dobbeltjekke om han nu bare trollede eller om han faktisk havde noget fornuftigt at sige.
Mvh Tobias
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

@ Carsten ??? du kommer til at slå dig selv over fingerene med en stor hammer senere når du finder ud af jeg har ret..! og der kun er en troll her, og det er dig..! hop i den skovsø og køl dig lidt "trolletæmmer"
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

@kongefisken

jeg kan ikke se du kommer med en eneste løsning på noget lys andet en gang smøre om et eller andet...
kom nu med en konkret løsning på noget lys over det såkaldte buyo akvarie hvilket lys der er sat over og farve spectrum, så kan det da være der er nogen der tager dig seriøs.

hilsen
bondefisken
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

@ Tobias Flere trolletæmmere !! er der flere, der ikke har noget godt at komme med..! fortæl mig en ting jeg har skrevet der ikke er rigtigt ??mvh.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

ifølge ordbog over det danske sprog er en kongefisk en Lampis luna, som er et synonym for L. guttatus
http://www.fishbase.de/summary/Lampris-guttatus.html

Men mon ikke han burde ændre navn til
Gadus morhua
http://www.fishbase.de/summary/Gadus-morhua.html
:)
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

Tak Bondefisken jeg syntes jeg har forklaret mig og skåret det ud i pap..! men tror ikke folk forstår forskæld på stadisk og dynamisk lys og nu er de ved at miste muligheden for at få den indsigt i Angivligt Trollens hule..! bare dumt af dem..! jeg må hellere ind på min profil og skrive hvem jeg er og hvad jeg har lavet for at få andet end trolle status LOL.
@ Carsten jeg bor i kongerslev ;-) hvor er moderator henne du opføre dig som et barn ?
Senest rettet af kongefisk fre 20. apr 2012 15:46, rettet i alt 1 gang.
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

så er det nok bare mig der fatter minus fortsat go dag
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

kongefisk skrev:Tak Bondefisken jeg syntes jeg har forklaret mig og skåret det ud i pap..! men tror ikke folk forstår forskæld på stadisk og dynamisk lys og nu er de ved at miste muligheden for at for den indsigt i Angivligt Trollens hule..! bare dumt af dem..! jeg må hellere ind på min profil og skrive hvem jeg er og hvad jeg har lavet for at få andet end trolle status LOL.
@ Carsten jeg bor i kongerslev ;-) hvor er moderator henne du opføre dig som et barn ?

Kan du ikke fatte at vi ikke gider høre på din ordflom, så længe du ikke har en fis konkret at bidrage med.

Lad os se noget af det isenkram du snakker om.
Har tidligere spurgt dig om hvad du har at have "al" din viden i. Men det sprang du let og elegant henover.

Du skriver i et andet indlæg
" Mine svar er en desperat handling, for at råbe de danske akvarister op, om de er på vej ud af en forkert vej med LED lyset og statisk opbygning..! nu har vi muligheden for at ændre på de normer vi har brugt til dato"

Hvorfor er det så lige at vi skal trækkes med dine svar som ikke indeholdet noget som helst konkret.
Og hvorfor smider du ikke dine vise ord op på akvariesiden.dk der er langt flere som ikke ved en fis om emnet end her, der er dit publikum mange gange større
Brugeravatar
JobbeDK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JobbeDK »

@kongefisk
Vi er alle interesseret i at optimere vores akvarier, koreller og fisk så hvis der findes andre fede måder at lave lys på er mange af os sikkert dybt interesseret i at vide hvad og hvordan det skal gøres.

Hvis du sidder på de vise sten må du da meget gerne dele lidt med os i detaljer.
Hvordan laver man dynamisk lys? Er det forskellige lyskilder over de områder i akvariet hvor der er brug for det eller hvad?
Bruger du HQI, T5, LED eller andet?
Kan du give et konkret eksempel på hvordan det opbygges?
Hvad er ROW!

PFT.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

pernoe1 skrev:Hej allesammen

Jeg skriver lidt med en kinamand ang køb af LED-lampe, prisen bestemmes bland andet af hvilke dioder jeg vil have i...
Til at starte med kunne jeg godt tænke mig at vide hvad I vil anbefale?
Baljen er 60 lang, 60 høj og 45 bred.

Der bliver 55 stk 3w LEDS, regner med cree....

Er mest til de "neon"-agtige farver men vil gerne kunne holde alle typer koraller.

Tænker lidt henad 4 røde, 4 lilla og resten halvt royal blue og hvide. Lyder det helt sort? :-)

Mange hilsner
Christian
Hej Christian,

Du får nok mest ud af at mikse farvene i følgende:
Kold hvid
Neutral hvid
Kongeblå
Blå
Ultraviolet (afhængig af personlig præfference)
Cyan (afhængig af personlig præfference)

Hvis du gerne vil have de røde, så få dem sat på så du nemt kan fjerne dem.

De hvide bør ca. fordeles i lige mange kold hvid og neutral hvid (cree XM-L)
De blå og kongeblå kan med fordel blandes i 70/30 (eller evt. 60/40) med Cree XT-E og XP-E
Evt. tilføj ca. 5-10 stk Brigdelux Ultraviolet (dem på 420nm)
Evt. tilføj ca. 5-10 stk.Cyan
Glem de røde

Der ud over må du nok regne med at din "rigtige" farve sammensætning vil kræve flere LED, end der umiddelbart er nødvendigt for at lave nok lys. Husk at de hvide er væsenligt kraftigere end de blå så hvis du godt kan lide neon farverne så skal forholdet hvid/blå være ca. 60/40 eller 70/30
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Gizze »

kongefisk skrev:@ Carsten ??? du kommer til at slå dig selv over fingerene med en stor hammer senere når du finder ud af jeg har ret..! og der kun er en troll her, og det er dig..! hop i den skovsø og køl dig lidt "trolletæmmer"
Det her er præcis hvorfor jeg skriver i denne her tråd!

Hvad er det du har ret i ???? Det kan jeg simpelthen ikke gennemskue ???
Håber da altid på, at udstyret vi bruger til vores baljer optimeres mest muligt hen af vejen (Hvilket de også gør)

Men derfor er der vel ikke noget at "have ret i" ?

Hvis eks jeg kører T5 med kanon vækst og flotte koraller og fisk.
Gør det så min balje til noget lort, fordi jeg ikke har det nyeste af det nyeste ????

Et andet eksempel:

Jeg har to hunde som jeg passer og plejer det bedste jeg har lært.
Men kan garantere dig, at nogen går ENDNU mere op i hunde og plejer dem ENDNU bedre end mig.
Gør det mig så til en dårlig hundeejer ???
Og får min hunde det dårligere fordi naboen gør mere ud af det end mig ???

Igen. HVAD er det, som DU har ret i ???
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

@ Carsten Tag nu den tude kiks LOL har fattet du fatter 0. Jeg sender dig en kopi af et dynamisk lysanlæg lavet af mælke pap så du kan mærke hvordan sådan et anlæg er LOL
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

@Jobbe jeg kan godt se jeg må komme med en forklaring i alle forstår "Rødme" må igang med at lave et indlæg om hvad jeg har lært om dynamisk lys opsætning
mvh.
@ Gizze jeg har ret i..! Dynamiske lys systemer er det optimale og giver dig mulighed for af flytte rundt på dine lysfokuser Så er vi ikke længre bundet og laver så lyset så det passer til indeholdet i akveriet og ikke indretter akvariet så det passer til lyset..!
jeg har ret i..! man skal huske de varme farver (ikke pis vand) når man laver en led opbygning..!Jeg har ret i..! vi er styret af moden (også mig) jeg har ret i...! vi skal gi de individer vi har taget ansvaret for de optimale forhold..! (ikke at vi (Akvarister) ikke altid prøver at gøre det) må sige pas til det med din hund ???
mvh.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

De Herrer, lad os lige holde kammertonen !!
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Kongefisk:
Hvis det du mener med at dynamisk lys er en fordel når man køber en ny koral til sit akvarium og at man så skal have korallen til at venne sig til lysmængden, så kan jeg måske bedre forstå dig. Men jeg synes ikke rigtig du kommer i dybden med dine forklaringer for hvad det egentlig er at du mener og jeg tror du skal prøve at uddybe hvordan det virker i stedet for at gentage den samme fordel. Fordelen som jeg forstår dig er at man kan tilpasse lyset til korallerne. Men hvordan gør man det i praksis?

Hvis "dynamisk lys" er noget nær det samme som at sige at man har en mængde LED over sit akvarie og at man kan skrue op og ned for LED lysstyrken uafhængig af hinanden sådan at man kan sætte "spot light" på nogle steder nede på bunden af akvairet hvor korallerne står og ikke nødvendigvis på andre steder, jamen så lad os da skrive det. For så er det vel bare tale om en stribe lysdæmpere der styrer hver enkelt LED, er der ikke?
Mange har vel prøvet at lyse ind i akvariet med en lommelygte, så hvis det er den tankegang du vil have folk til at forså, så synes jeg du skulle have skrevet det for længe siden. Men dette her er jo bare mit simple bud - jeg har ikke forstand på lys, så du må rette mig hvis jeg gætter forkert. Men synes det et spændende emne og har spørgsmål til dig:

1) Har du selv saltvandsakvarium og hvad for en belysning har du over?

2) Har du overvejet om der er risiko for at det kommer til at se unaturligt ud når der er mere lys nogle steder i akvariet frem for andre?

3) Hvad med lysets brydning ned gennem vand, vil der ikke være en vis spredning eller hvor meget "spot light" kan man skabe med nuværende LED?

4) Hvad koster det? Vi kan alle sammen komme med forslag til det optimale, men hvis det at skabe dynamisk lys som du taler om koster dobbelt så meget som de LED lamper man kan købe på markedet i dag, så tror jeg du får svært ved at overbevise folk om at det. Så hellere investere i teknik der kan hjælpe til at hoolde vandværdierne stabile i akvariet da ustabile vandværdier får dine koraller til at dø ligemeget hvor flot dit lys så end måtte være. Jeg har 2 x 400 Watt HQI over akvariet og der skal da noget til før jeg ønsker at skifte det gode lys ud med LED for jeg ser ikke umiddelbart et behov for LED og ej heller at betale ekstra for dynamisk lys.

5) Hvilke akvarie er belyst med dynamisk belysning? Du må meget gerne linke til billeder.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

@kongefisk: SVJV er der ingen sammenhæng mellem lys og nedbrydning af affaldsstoffer med undtagelse af de alger der optager PO4 og NO3 mens de gror og mange herinde som har makroalger til dette formål i sumpen, har jo netop lys på om natten eller døgnet rundt...

Hverken skummer eller de bakterier der er en del af det nitrogene kredsløb har brug for noget lys og mange har osse kun den høje cirkuation for at holde cyano i skak og/eller for at undgå at møg ligger sig på koraller eller på bunden i stedet for at komme op i vandsøjlen og videre i overløbet for at kunne tages af skummeren og/eller forbruges i refugiumet...
Og da fiskene ikke sviner så meget nå de er gået til ro + at mange har meget høj cirkulation på, så ville en nedsættelse fra 50-60x til ca 30x ikke betyde en skid mht. fordelingen af ilt eller nedbrydningen af affald, men kunne give mere ro om natten da mindre vandbevægelse er lig med mindre arbejde for fiskene når de skal modarbejde strømmen...

Derudover spare en dæmpning strøm og kan give mindre pumpestøj osse, så mennesker osse kan hvile om natten... (Der er nogle pumper der støjer en del på fuld kraft.)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det er uoverskuelig at modsige alle indlaeg i den her traad og den er KUN baseret pa personlige meninger,find frem en gammel solid artikkel der holder og arbejd frem til idag saa kan laeseren danne sin egen mening
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

kongefisk skrev:Hej Jesper Det hedder et digi kamera ;-) og på EXIF data kan du læse alt om dit lys i dit anlæg.! og jeg sviner ikke nogle til jeg prøver at rykke på de der sidder fast, og har gjordt det for lang tid..! vi er et land der er kendt for disign og fremad tænkning og vi skal tjene vores penge på vores viden, så er det da noget pis når i alle der er ellers super akvarister tager skyklapper på, og lader jer styre af efterspørgslen. Row Målet er en måler der kommer i fototanken (eller på dykning) og styre dine farver/styrke på dit lys system og dit kamera ;) Der står ROW på den og min foto Guro kalder den en row måler..! ??
Mvh.
Du kan lige så godt glemme det. Jeg var engang forgangs-mand for led herinde. Jeg blev godt nok udblæst af de "gamle" rotter. :y Herinde, skal man helst kun have den mening, som alle de andre har. Og hvis ikke.. Så kan du vente dig. Det er så indspist så det halve kan være nok. :grouphug:

Jeg forstår godt hvad du siger med dine indlæg. Og netop efter ankomst af LED er det jo muligt, at individuelt belyse de forskellige individers behov meget bedre. Det er jo også helt naturligt i havene omkring os, at individerne finder sig til rette, der hvor forholdene er optimale. Det er på forskellige dybdelag, skygger, øst-vest-vendt og så videre. Satte man sig nok ind i tingene, er det jo også muligt at efterligne i akvariet. Men da der allerede er nok så mange ting man skal holde øje med i denne hobby, så tror jeg ikke man får mange med på den linie. Nu er jeg fotograf, og kender alt til EXIF data, og jeg forstår din hentydning til dette. MEN jeg tror absolut ikke, at man skal bruge det som andet end en guideline. Der er mange forstyrrende elementer for den lysmåler der er i kameraet.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

igen personlige meninger :wink:
det er ingen snyd at vide så meget som MULIGT,heller er det IKKE snyd at kopiere data til videre brug...og i de fleste tilfælde er det også andre som står i samme situation som gerne vil det du vil,så har du deres arbejde at bygge videre på,det sparer endel tid istedet for at prøve at opfinde hjulet fra nyt,selvom det er blevet lavet før så har DU ikke
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hey jeg ved ikke om det kan hjælpe noget men her er der også noget om lys behovet for koraller som vel er din tråds hensigt at belyse ellers må du præcisere ...noget mere

http://translate.google.dk/translate?sl ... 14&act=url
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

Tak Olsen for dine ord..! nu er jeg Akvarie opfinder og er nød til at holde mine kort helt ind til kroppen, så derfor for i ikke nogle info før vi har styr på hvad folk ved..! og alle de overestående der er så kloge, de har tabt muligheden for insikt..! og efter at være blevet overfaldet for de idere, der er lavet for 10 år siden og der er ophavsret på..! og fremstiller mig som troll..! af folk, som ikke er i stand til at lægge 2+2 sammen, og så sviner folk til, der laver et kæmpe arbejde for akvaristerne (Carsten) (Akvariesiden) for hjernedødt at han slipper godt fra det herinde..! ind til videre..!(Carsten du har lige hængt dig ud med en helt side! hvor klog er man så?)
Jeg havde tænkt mig at dele min viden med jer, men efter den behandling jeg har fået af alle de kloge og selvfede og utrolig søde "med akvarister" så fucking NEJ..! Det er ved at gå op for folk, de har fyldt folk med pis, og spillet klog om noget de ikke har hjerne nok til at udregne høøømm..! og jeg kan se, at det er noget der er blevet debatteret meget, med behandlingen af folk der ikke har jeres mening..! og som har gjort nogle erfaringer, som de ikke har mulighed for da de angivligt ikke er stort bemidlet..!
Nu svare jeg på de spørgsmål du er kommet med og så er jeg tilbage på mine fiskeforummer ude i verden, for det her er da for klamt..!
Hvert individ i vores tanke har sin optimale Spektrum/lysstyrke (ROW mål) og også den optimale flow/retning, det er et begreber alle de kloge her inde slet ikke kendet til..! (siger mest om deres Indsigt) og alle data findes..!
Du har næsten fattet det Olsen hurra en det kan tænke juhue..!
1 Ja jeg har haft 2 akvarie butikker og mine venner har de største akvaributikker i scandinavien..! der ud over er jeg opfinder af akvarie udstyr i samarbejde med Jan Granat,og i bruger sikkert alle sammen en af mine dimser ?? så har jeg bygget butikker op for mine venner senest 3000 liter saltudvidelse hos en forhandler..! de folk der har noget at skulle ha sagt i det her forum, ved hvem jeg er og jeg behøver ikke føre mig frem som visse andre her inde..!
2 det er der jo på statiske lys systemer du ser lys variation pga. opbygningen og en af fordelene ved dynamisk hvor man har en grund styrke/spektrum Som så bliver over bygget af fokus lamper. det virker super og tydelig meget bedre end statisk.!
3 Jo da du kan nemt lave spots af led og du kan også finde lamper med mekanisk prisme til at montere dem i, du skal også bruge en lys computer Til at styre Spektrun/styrke sRGB her bruger vi seneudstyr fra "Eskilsen" vi måler med ROW måleren og styre så lyset ind med den!!!
4 Prisen er det samme og du kan bruge både t5-t8 Hqi HPS gas og led og kombinere dem ;-)
5 det er stort set alle store anlæg i danmark..! derfor bliver de gamle stædige mega klog også totalt til grin..!få en tur bag norsø eller kattegat eller danmarks akvarium..! pinligt for de kloge (Carsten)
@ Amddurin du skal ind og læse før du skriver noget om nedbrydning i lys, det er ren volapyk du kommer med..!fra en svunden tid..!når jeg skriver på den måde går jeg ud fra at en "med akvarist" der sidder og lære fra sig herinde selfølgelig kan lægge 2+2 sammen og regne ud at der er alger man høster..! Hvis du tror der kun findes nitro der nedbryder så bør du også læse den nye bog der findes millioner af baktusser der nedbryder i lys og i mørke så der har du ikke ret..!
@ ole det ville jeg godt.! men dem der havde den viden, jeg har nu, er her ikke mere, og jeg tror ikke han ville ha det..! når folk herinde er nogle tåber..!
@ Tak Daniel du har så ret de er nogle dumme spassere, der sidder og kommer med deres samme gamle fraser og syntes de er så gode..! og så hælder de noget rent lort ud, i deres sevlfede ego rus..! hvor dum må man lige gøre sig på nettet ?? jeg har været så heldig at komme i mester lære som fiskefotograf desværre ikke her hjemme har været i gang i et år men når jeg er færdig bliver jeg dammarks eneste uddannet fiske og undervands fotograf med papire..!;-)
@Ole rigtigt..!
@demian som jeg skriver over, findes alle data om optimal Spektrum/styrke men de kloge her inde ved ikke en skid og sidder helt fast øv øv mennesker jeg havde respekt for før og regnede med at få opbakning fra og som jeg kender overfalder mig fordi de ikke ved jeg er på den profil her (kim) klamt.
Mvh.
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af aiszaxs »

Kongefisk - nu har du jo heller ikke selv den pæneste tonelejde herinde.

Men nok hetz i det her topic!

Men er det så ikke lidt "optimistisk" at tro OP (original poster) skal have statisk lys over 150 L bajle ?
Man vælger jo LED af 2 (måske 3) grunde
Pris
Varme
og (måske farvekombi)

Så vidt som jeg kan forstå (uden at være guru) så er statisk lys ikke ligefrem det billigste ?
( Hvis du skal have computer osv på )

---------------------

Men skal vi nu ikke alle prøve at holde det i et sobert tonelejde herinde ?

Folk skal hæve argumentet, ikke stemmen! :GO
Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Søger frag pusher, i Esbjerg

Simon M
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej ja det var noget af en smøre :wink: hehe jeg synes da det er synd med din viden at forståelsen af hvordan lys også kan kombineres.

som sagt er der vel ikke nogen her inde der er bange for forbedringer
men må nok indrømme at når din overskrift er (Hvilken farve Led) så må der nødvendigvis være noget mere kød på ellers bliver man måske misforstået,
men man skulle måske ikke gå så meget op i hvem der har ret :wink:
der er 100 måder at holde liv i koraller din måde er bare en af dem, er selv en af de nye på led og bygger det selv i det frave spektrum jeg kan lide :wink:
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

aiszaxs skrev:Kongefisk - nu har du jo heller ikke selv den pæneste tonelejde herinde.

Men er det så ikke lidt "optimistisk" at tro OP (original poster) skal have statisk lys over 150 L bajle ?
Pris
Varme
og (måske farvekombi)

Så vidt som jeg kan forstå (uden at være guru) så er statisk lys ikke ligefrem det billigste ?

---------------------

Det er dynamisk lys han vil have vores øjne op for, ikke statisk... :beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

kongefisk.

Lyset til koraler bliver målt i PAR. (photosynthetically active radiation)

Steen
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af dennis_ler »

Steen det er rigtigt at man for det meste bruger PAR målinger, men nok på grund af mangel på bedre. Som jeg har forstået det, er det kun et subset af det spectrum som PAR måler, som koraller udnytter.
Der er en glimragende side her http://www.americanaquariumproducts.com ... hting.html der beskrive en "lille" smule om lys.

Og hvad angår at kunne regulere lysets spectrum, så ville det da være kanon smart :smart: , da vi jo nok har en tendens til at blande koraller som lever på forskellige vanddybder = udsat for forskelligt lysspectrum

Dennis
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af aiszaxs »

amddurin skrev:
aiszaxs skrev:Kongefisk - nu har du jo heller ikke selv den pæneste tonelejde herinde.

Pris
Varme
og (måske farvekombi)

---------------------

Det er dynamisk lys han vil have vores øjne op for, ikke statisk... :beer:
Hov ja ;)
Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Søger frag pusher, i Esbjerg

Simon M
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Da jeg har tænkt at bestille en kinalampe og selv kan bestemme hvilke farver dioderne skal have, valgte jeg at spørge til råds da jeg er komplet nybegynder indenfor led....

Jeg er vist ikke blevet voldsomt meget klogere, synes debatten (hvis man kan kalde den det) er gået hen over hovedet på mig...håber at I andre er blevet klogere :-)

Kongefisk: Det lyder jo fint at man kan lægge lyset der hvor der er behov for det. Hvad er dit råd i praksis omkring min balje? Jeg har ikke computeresturing og alt muligt fancy.....

Og kan vi ikke holde dabatten både sober og RELEVANT....

Mvh Christian
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Fyensgade »

Kære kongefisk; et gratis råd: hvis du gerne vil tages alvorligt så lad være med at kalde folk for "dumme spassere" - det er et sprog på børnehaveniveau og så kan læseren ikke tro andet end at din viden er på et tilsvarende lavt niveau..

Jeg glæder mig til at du og dine 'guruer' tager hele saltvandsmiljøet med storm, når I engang er klar til at afsløre Jeres strålende revolutionære viden.. Indtil da må jeg nøjes med mit tåbelige, alt for statiske T5 lys :( øv!
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"