lega projekt ala snogen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
hæ hæ ,jeg var ikke klar over at du arbejdede i klovnfisken , Mads
men hva, siger dine kolegaer til mit projekt
han er binde gal, og burte have et rum for sig selv,
hvor der, på yder siden står.
MÅ IKKE FORSTYRES LIDT FOR MANGE SLAG AF SLANGEN
eller hva
der er lavet flere skummere, her på siden, der er mere effictive og pænere lavet, en de der er lavet på fabrik ,
tunze kopier ...osv
og var det den samme historie ,så var der ikke en forum del, der hedder DIY.
så havde vi alle sammen, et akv på 530 litter, med en iks box, en deltec skummer og tilhørende geismann hqi, med phillips rør i
og nej, det her er ikke en "smart" måde at spare på de levende sten på.
og jeg forventer,heller ikke at der kommer de vilde farver ,
men tilfeldigvis ,så er det således, at de få annemoner og kenyer ,
jeg har smit i lever ud over alt forventning .
så helt til grin er det ikke
men det var heller ikke ment som erstatning af levende sten men som suplement
og for at imøde gå ilt fattige stedder ,
jeg har sat en pumpe der suger fra bunden og bagsiden af stenene
som så via en dyse sprayer vandet op i overfladen
for at undgå at vandet kommer til at stå stille
det kan selvfølgeligt ikke undgås helt men så er der da prøvet
mvh snogen

men hva, siger dine kolegaer til mit projekt

han er binde gal, og burte have et rum for sig selv,
hvor der, på yder siden står.
MÅ IKKE FORSTYRES LIDT FOR MANGE SLAG AF SLANGEN

eller hva

jeg vil nu ikke give dig helt, ret CarstenH.Det er den samme historie, vi har hørt gang på gang, folk vil ikke betale det, det koster, og så finder de på "smart" løsninger.
problemet er bare at det fungere bare ikke, har set MANGE kreative forsøg, men aldrig et der var pænt, men der er det sædvanlige der spares på lys, sten, skummer osv, og så forventer man, mange farver og kraftig vækst.
Det er sku tilgrin..
der er lavet flere skummere, her på siden, der er mere effictive og pænere lavet, en de der er lavet på fabrik ,
tunze kopier ...osv
og var det den samme historie ,så var der ikke en forum del, der hedder DIY.
så havde vi alle sammen, et akv på 530 litter, med en iks box, en deltec skummer og tilhørende geismann hqi, med phillips rør i
og nej, det her er ikke en "smart" måde at spare på de levende sten på.
og jeg forventer,heller ikke at der kommer de vilde farver ,
men tilfeldigvis ,så er det således, at de få annemoner og kenyer ,
jeg har smit i lever ud over alt forventning .
så helt til grin er det ikke

ja det tror jeg også jtMen at erstatte levende sten helt med, lecablokke bliver nok et problem. Da leca blokkene har sammen luftige opbygning igenne hele stenen. Og derfor vil der nok ikke opstå iltfattige områder til nedbrydning af No3, som der sker i levende sten.
men det var heller ikke ment som erstatning af levende sten men som suplement
og for at imøde gå ilt fattige stedder ,
jeg har sat en pumpe der suger fra bunden og bagsiden af stenene
som så via en dyse sprayer vandet op i overfladen
for at undgå at vandet kommer til at stå stille
det kan selvfølgeligt ikke undgås helt men så er der da prøvet
mvh snogen
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Frederik jeg vil give dig lidt ret, alt for mange sten er store havefliser der findes alt for lidt kvaligtets sten. I mangetilfælde vil jeg mene at Legeblokke er lige så gode hvis ikke bedere.men nu skal vi huske at mads arbejder i klovnfisken og nok også har set mere end tre akvarie
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
NÅ hvordan går det???+
er det ikke snart på tide med nogle nye billeder
er det ikke snart på tide med nogle nye billeder

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Flere skummere - hmm, det mangler jeg vist lige at se..........snogen skrev:der er lavet flere skummere, her på siden, der er mere effictive og pænere lavet, en de der er lavet på fabrik ,
tunze kopier ...osv
Og mere effektive - hvordan det?
Der findes INGEN måde hvorpå man kan sammenligne skummeres effektivitet....
/Henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
så blev der lige renset ruder og knipset lidt med vores canon ixus 40
grunden til at ruden lige skulle renses ,er at jeg ikke har gjort det i 14 dage
og ,der er faktisk ! ikke sket noget. siden jeg har skrevet sidst
jooo... alting er vokset helt vildt .
akvarier er selvfølgelig efterset hver dag men der er ikke flyttet rundt på noget
(og måske er det derfor ,at hun klovnen er pænt agrasiv, når man så lige vil rense ruder
hun går i hvert fald på....)
der er på det første af billederne en forskeld i farven på lega stenene ,der hvor det er grå ,har der stået en levende sten ,
oven på legaen og har derfor ikke fået lys
alge forskeld

søpindsvin og rød tang

brun skive annemone

bicollor

hun tomat klovn

kaktus annemone i fuldt flor

mvh snogen
grunden til at ruden lige skulle renses ,er at jeg ikke har gjort det i 14 dage

og ,der er faktisk ! ikke sket noget. siden jeg har skrevet sidst

jooo... alting er vokset helt vildt .

akvarier er selvfølgelig efterset hver dag men der er ikke flyttet rundt på noget
(og måske er det derfor ,at hun klovnen er pænt agrasiv, når man så lige vil rense ruder

der er på det første af billederne en forskeld i farven på lega stenene ,der hvor det er grå ,har der stået en levende sten ,
oven på legaen og har derfor ikke fået lys
alge forskeld
søpindsvin og rød tang
brun skive annemone
bicollor
hun tomat klovn
kaktus annemone i fuldt flor
mvh snogen
jeg har læst hele tråden. er der nogen særlige invendinger du gerne vil gøre opmærksom på?snogen skrev:øøøø...... hva mener du lige med detOrv det var godt at du afprøvede det, nu ved jeg hvordan jeg skal indrette mit nye 128L
hvis det er fordi at du vil bruge lega blokke så læs endelig lige hele tråden inden du går i gang![]()
mvh snogen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
næ som end ikke kaan
da det er et projekt så er der ikke noget der sikkert
ja lidt ret har man til at hovere
se bare her

mvh snogen
da det er et projekt så er der ikke noget der sikkert
Carstenh
Skrevet: 3/9/2006, 21:51 Emne:
--------------------------------------------------------------------------------
Lad os sige det på den måde, du har odsene imod dig.
ja lidt ret har man til at hovere
se bare her
mvh snogen
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
det ser muntert ud! Må man se hele akvairet igen? HAr du tænkt at hygge dem til så de bliver lidt mere naturlige at se på eller ser det fint ud når tingene er begyndt at sætte sig?
Og tillykke med æggene
Og tillykke med æggene

retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
så kommer der lige et billede af akvariet som det ser ud lige nu
svar til Anders der skal flere sten i ,mange flere (men jeg kom lige til at bruge 30.000 kr mere på vores garage end beregnet shit happens !! )
så der går lige en uges tid eller to inden at der kommer de helt vilde tiltag til akvarierne "de kører jo godt nok "
og som man kan se på de forgående billeder så er klovnene lige glade med om de lægger æg på en "levende sten " eller en lega blok
# de gul halede damsler har som sevanligt også unger lige nu #
men man kan godt slå til stenene ,så de ikke har de skarpe kanter ,
men det venter jeg lige med, til engang i foråret .
da jeg aligeveld skal have lavet stenopsætningen om .

mvh snogen
svar til Anders der skal flere sten i ,mange flere (men jeg kom lige til at bruge 30.000 kr mere på vores garage end beregnet shit happens !! )
så der går lige en uges tid eller to inden at der kommer de helt vilde tiltag til akvarierne "de kører jo godt nok "
og som man kan se på de forgående billeder så er klovnene lige glade med om de lægger æg på en "levende sten " eller en lega blok
# de gul halede damsler har som sevanligt også unger lige nu #
men man kan godt slå til stenene ,så de ikke har de skarpe kanter ,
men det venter jeg lige med, til engang i foråret .
da jeg aligeveld skal have lavet stenopsætningen om .
mvh snogen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
mads det er fordi det er helveds besverligt at få barbermaskinen derned
nej akvariet har mere eller mindre passet sig selv siden det blev sat op
og de der alger er sådan noget græs ligende stas over hovedet ikke til at få bugt med
kirugerne inde i det andet akvarie får en tot engang i mellem
mvh snogen

og de der alger er sådan noget græs ligende stas over hovedet ikke til at få bugt med
mvh snogen
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Fjern næringskilden, så dør algerne ogsåsnogen skrev:mads det er fordi det er helveds besverligt at få barbermaskinen derned![]()
mvh snogen

Ellers sjovt med klovneleg og godt med nogle billeder af det

-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Snogen, har du egentlig prøvet at vurdere om dine legablokke virker som levende sten?
Måske kunne du tage lige størrelser lega og levende sten, komme dem over i små separate akvarier for så at tilsætte lidt "forurenet" vand og tage målinger over tid for at se hvor godt/dårligt lega'en virker i forhold til levende sten
De levende sten og lega'en skal selvfølgelig tages fra samme akvarie og det samme med saltvandet...
/Magnus
Måske kunne du tage lige størrelser lega og levende sten, komme dem over i små separate akvarier for så at tilsætte lidt "forurenet" vand og tage målinger over tid for at se hvor godt/dårligt lega'en virker i forhold til levende sten

De levende sten og lega'en skal selvfølgelig tages fra samme akvarie og det samme med saltvandet...
/Magnus
Senest rettet af mastou tirs 24. okt 2006 10:36, rettet i alt 1 gang.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
"I gamle dage" var det mere alminligt at bruge legablokke samt kalksten, det gjore min sviger far for 20 år siden, det skal lige siges hans ikke fungeret og blev lukket efter et år.
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Er der nogle der kan forklare mig det med saltsyren og afgasse de Leca sten, hvordan og hvorfor ?
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Cementen har en latterlig høj pH-værdi pga. rester af OH-ioner fra den læskede kalk.Lars S skrev:Er der nogle der kan forklare mig det med saltsyren og afgasse de Leca sten, hvordan og hvorfor ?
For at sænke pH-værdien skal disse rester neutraliseres. Saltsyre ligger i den anden ende af pH-skalaen og vil derfor virke som buffer. Først når stenene kan ligge i vand i et par dage uden at påvirke pH i vandet, er det ved tiden at smide dem i akvariet.
/Kim
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Forstår jeg det rigtigt at leca stenene skal lægge i en saltsyre opløsning ?
Jeg vil godt prøve at lave et nano salt akv. med disse Leca sten evt. som baggrund, derfor håber jeg på at der evt. kan kome en ''manual'' til dette, så andre også kan bruge dette.
Kan det tænkes at man f.eks. kan lave en væg ( baggrund evt. med et rørstystem bagved som bliver trukket af en powerhead pumpe, så vandet bliver tvunget igennem Leca stenene ?
Jeg vil godt prøve at lave et nano salt akv. med disse Leca sten evt. som baggrund, derfor håber jeg på at der evt. kan kome en ''manual'' til dette, så andre også kan bruge dette.
Kan det tænkes at man f.eks. kan lave en væg ( baggrund evt. med et rørstystem bagved som bliver trukket af en powerhead pumpe, så vandet bliver tvunget igennem Leca stenene ?
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Du lægger leca'en i en balje med vand og bruger saltsyren til at buffe vandet ned i pH. Det må ikke blive for surt, da kalken i cementen så vil blive opløst.Lars S skrev:Forstår jeg det rigtigt at leca stenene skal lægge i en saltsyre opløsning ?
...
Alternativt, så lader du dem ligge i ferskvand i en uge, måler pH, skifter vandet, lader dem lige en uge, måler pH..... osv. indtil pH-værdien ikke stiger mere. Det tager pi...lang tid.
Det er sådan de gør "over there", når de laver "levende" sten af cement, sand og østersskaller.
Kig evt. her:
http://saltaquarium.about.com/od/liverockandsandfilters/
/Kim
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Jeg ser et par sider af denne sag som ikke syntes at være til at overse !
Først og fremmest - HVIS og jeg siger HVIS dette skulle blive til "levende sten" i den forstand som man forstår en sten fra revet, med sin bakterie flora og mangfoldighed, vil der stadig være :
- De har en højst unaturlig facon der trods tilhugning ikke vil give meget naturligt præg af baljen samt sjove udspring til koraller og huler til fisk.
- Leca sten samt materialer til en modnings process løber jo nærmest op i det samme som brugte sten der ofte handles til 30-40 Kr kg i de rette mængder.
- Skulle man med tiden få problemer i baljen vil man til ENHVER tid tænke på de fordømte penge man sparede - altså er det de leca sten der skyldes alger, døde koraller osv osv osv....
Angående dit forsøg så syntes jeg at det er lidt underligt at du med så meget vand, så få fisk(2 ikke?) kan have så store alge problemer ? Det er i mine øjne ikke gode tegn uanset hvad det skyldes.
Min pointe er - udemærket forsøg, men hvis det var mig så kunne jeg i det store hele regnskab godt finde de penge der skulle til få at få the reel thing ! Om ikke andet så hvertfald nøjes med at lave enkelte sjove sten/søjler i skum/reekeramik/skaller+cement eller hvordan man syntes - og så masser af levende sten for resten !
Først og fremmest - HVIS og jeg siger HVIS dette skulle blive til "levende sten" i den forstand som man forstår en sten fra revet, med sin bakterie flora og mangfoldighed, vil der stadig være :
- De har en højst unaturlig facon der trods tilhugning ikke vil give meget naturligt præg af baljen samt sjove udspring til koraller og huler til fisk.
- Leca sten samt materialer til en modnings process løber jo nærmest op i det samme som brugte sten der ofte handles til 30-40 Kr kg i de rette mængder.
- Skulle man med tiden få problemer i baljen vil man til ENHVER tid tænke på de fordømte penge man sparede - altså er det de leca sten der skyldes alger, døde koraller osv osv osv....
Angående dit forsøg så syntes jeg at det er lidt underligt at du med så meget vand, så få fisk(2 ikke?) kan have så store alge problemer ? Det er i mine øjne ikke gode tegn uanset hvad det skyldes.
Min pointe er - udemærket forsøg, men hvis det var mig så kunne jeg i det store hele regnskab godt finde de penge der skulle til få at få the reel thing ! Om ikke andet så hvertfald nøjes med at lave enkelte sjove sten/søjler i skum/reekeramik/skaller+cement eller hvordan man syntes - og så masser af levende sten for resten !
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Det må testes før man ved om det virkermastou skrev:Snogen, har du egentlig prøvet at vurdere om dine legablokke virker som levende sten?
Måske kunne du tage lige størrelser lega og levende sten, komme dem over i små separate akvarier for så at tilsætte lidt "forurenet" vand og tage målinger over tid for at se hvor godt/dårligt lega'en virker i forhold til levende sten![]()
/Magnus

Selv om det skulle koste det samme ville det da være cool at vide om det virker

/Magnus