Carsten skrev:AndersGS skrev:Lige info til alle der har deltaget i denne tråd.
Jeg skrev til De Jong Marine Life og spurgte til hvilke fangstmetoder deres fiskere brugte. Her er svaret:
Citat fra mail:
Hi Anders,
Mandarin fish is collected 3 ways, one with net but this is extreme
difficult and maybe only 5% of the total collected by net, about 60% is
collected by small spear gun in their fins, but still about 35% is
collected by cyanide and we really try to avoid to buy this ones.
På dansk(oversat af mig):
Mandarinfisk fanges på tre forskellige måder; én er med net, men dette er ekstremt
svært og måske kun 5 % af totalen fanges sådan, omkring 65 %
fanges med en lille harpun i deres finner, men stadig omkring 35 %
fanges med cyanid og vi forsøger virkelig at undgå at købe disse.
Så selv De Jong kan blive nød til det... desværre..
(Skal da lige nævne, at det er direktøren selv der har svaret, hatten af for det!)
Og så er vi tilbage ved udganspunktet. Ingen kan vide sig sikker, selv ikke de helt store grossister.
Jeg har luret lidt på denne tråd, og vil gerne komme med nogen indskydelser.
Jeg vil som udgangspunkt starte med at sige at der har hersket meget tvivl om alt dette med håndfanget og cyanid fanget fisk fra Dejong.
I mine unge saltvandsdage, har jeg oplevet meget store frafald af fisk købt fra butikker, og inden jeg blev selvstændig har min største prioritet at opfylde mine egne ønsker om koncept og hvad jeg med god samvitighed ville have og sælge hvis jeg var kunde.
Jeg har selv haft mulighed for at få fisk hjem til 1/3 af de priser jeg sælger til men har nægtet det da jeg absolut ingen anelse har hvor disse kommer fra eller hvordan de er fanget. Da uheldigvis over 80 % af vores akvariefisk er cyanid fanget er der et meget begrænset udvalg ud fra hvad vi kan tillade os at få hjem uden at det koster det hvide ud af øjene.
Da jeg engang startede med at udvælge fisk som jeg ville sælge var det med det primære udgangspunkt at det skulle være cyanidfri, og den forsikring kunne Dejong give mig.
Arie dejong skrev til mig for 3 år siden.
Dear Moby.
We understand your concern and this is also the primary reason people we deal with hand caught fish. Our stations all over the world are selected very carefully under MAC certified supervision and close cooperation with us and also we have partner ownership with many of our stations abroad so our demand regarding hand caught fish is very strict. We are Europe’s biggest and most reliable Wholesaler of saltwater fish and corals because our selection may be more expensive but the quality is probably one of the best in the world. Our reputation is on stake and we would not jeopardize this. This is also a reason why our wholesale prices are much higher because it’s more demanding and expensive to catch fish this way.
Dette er det umiddelbare indtryk der gav mig tillid nok til at mene at det var fyldestgørende svr for mig, og jeg har med god samvittighed solgt fisk gennem de sidste år fra denne grossist og fravalgt andre. Min umiddelbare indtryk fra alle jeg har solgt har meget positiv og der er ofte kun meget få fisk der er faldet fra ud af flere hundrede fisk.
Ang Mandarin fisk der i visse omfang "35%" er fanget med Cyanid er meget nyt for mig, og jeg har ringet til Dejong idag og forhørt mig om dettesom sagt har jeg været lovet andet.
Som udgangs punkt er problemet med Mandarinfisken at den er for svær at fange og efterspørgslen er stor. Vi bliver derfor nødt til af alle fisk gøre en undtagelse med denne fisk i væreste nødstilfælde fordi vi heller ikke vil miste kunder. Dette skal understreget at det ikke er tilfældet med nogetn af vores andre fisk da vi ikke har problemer med at skaffe dem. Han mindede mig desudenom engang jeg skulle have nogle mandarinfisk som han ikke ville sælge mig, pga af de sandsynligvis var cyanidfanget (som han ikke fortalte mig ved det tidspunkt) at han frarådte at jeg købte dem da han ved hvilke krav jeg har.
Så min samvittighed er iorden og har fået et tilfredstilledende svar fra Dejong!
Hougaard skrev:AndersGS skrev:Mandarin fish is collected 3 ways, one with net but this is extreme
difficult and maybe only 5% of the total collected by net, about 60% is
collected by small spear gun in their fins, but still about 35% is
collected by cyanide and we really try to avoid to buy this ones.
Altså ud over jeg er rimelig imponeret over folk der kan ramme finnen på en mandarinfisk med en harpun

Så har jeg da heller aldrig set nogen påstande på DeJong's hjemmeside om at de ikke benytter cyanid og at alt skulle være håndfanget ?
Det er imponerende og tør egenlig ikke vide hvor mange der evt misser og rammer forkert.
Ud fra deres stockliste står der H (handcaught without poison) eller MAC (MAC certificeret) ud fra de individuelle fisk og de diverse koder kan tydes fra dette link.
http://stock.dejongmarinelife.nl/
Da jeg spurgte dem om ikke det var en ide om at reklamerer lidt mere med det, var det blandt andet et spørgsmål om tid, samt at det ikke var en større prioritering for dem pt da de ikke handler med private og alle forhandlere i verden stort set kender dem og deres ry for kvalitetsfisk.
Håber det var svar nok
Mvh Moby