ang bestillinger fra moby's hjemmeside?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: ang bestillinger fra moby's hjemmeside?

Indlæg af ronny.w »

Gzus.dk skrev:
ronny.w skrev:Det er nemlig rigtig Carsten ;)

Og til soreng så er det nemlig den helt rigtig beskrivelse af mandarin fiskens adfærd. men jeg kunne da godt tænke mig at hvis en Dansk Grossist ville deltage i debatten og i så fald hvis han / man kan fremskaffe mandariner i så stor stock som De jong sælger dem ud om alle så er håndfanget. ( Jeg tror bare ikke på det eller på julemanden )

For det svare nogenlunde til at finde en lus i en halm mark og handfange så mange mandariner.

Hold jer lige for øje at jeg ikke siger at nogen steder bliver de fanget med net eller lignede, men i det omfang er det 110 % umuligt at alle er håndfanget

Men det lyder jo altid godt at sige Handcaught istedet for caught with cyanid.
Ved du hvor mange De Jong sælger eller er det bare et gæt at de sælger mange ?

Hvis jeg kigger i deres stock liste pt. kan jeg ikke finde nogen (Pterosynchiropus splendidus)

/Morten N

Han sælger nu nok ikke kun et par stykker efter hans størrelse at bedømme og tyskland er nu noget størrer end bette danmark, men nu sælger han jo heller ikke kun i de 2 lande.

Men hvis folk vælger og tro på at ALLE hans mandariner er HANDCAUGT, ja så husk og hæng julesokken op i år og opfør jer ordenlig ellers får i ikke nogen besøg af manden i rødt ;) :hehe: :hehe:
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

De har da forstået at lave reklame for sig selv...hvor mange andre grosister er lige så kendte i udlandet som vi kender navne på. Personligt kender jeg sgu ikke mange da man altid bare har købt fra en sendning og fået navnet på et land.
De lever af at lave foretning og vil da også gerne prøve at leve op til vores ønsker og et af dem er at de skal være håndfanget, så prøver de vel også at leve op til dette. Men skulle der være nogle smuttere vil de da helt sikkert ikke oplyse om det. Da det kan skade deres foretning.

Superbest kommer jo heller ikke selv ud og siger at de sælger råddent kød men oplyser da gerne om hvor frisk det er .... haha

Steen
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

De Jong sælger også den dødgiftige Stenfisk Synanceia verrucosa ,, mon den også er fanget med hænderne ??
;-)

Billede
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Lige info til alle der har deltaget i denne tråd.

Jeg skrev til De Jong Marine Life og spurgte til hvilke fangstmetoder deres fiskere brugte. Her er svaret:

Citat fra mail:
Hi Anders,

Mandarin fish is collected 3 ways, one with net but this is extreme
difficult and maybe only 5% of the total collected by net, about 60% is
collected by small spear gun in their fins, but still about 35% is
collected by cyanide and we really try to avoid to buy this ones.

På dansk(oversat af mig):

Mandarinfisk fanges på tre forskellige måder; én er med net, men dette er ekstremt
svært og måske kun 5 % af totalen fanges sådan, omkring 65 %
fanges med en lille harpun i deres finner, men stadig omkring 35 %
fanges med cyanid og vi forsøger virkelig at undgå at købe disse.

Så selv De Jong kan blive nød til det... desværre..

(Skal da lige nævne, at det er direktøren selv der har svaret, hatten af for det!)
Senest rettet af AndersGS man 26. jul 2010 10:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Så der er vist nogen der ikke får besøg af julemanden i år :T
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

AndersGS skrev:Lige info til alle der har deltaget i denne tråd.

Jeg skrev til De Jong Marine Life og spurgte til hvilke fangstmetoder deres fiskere brugte. Her er svaret:

Citat fra mail:
Hi Anders,

Mandarinfisk fanges på tre forskellige måder; én er med net, men dette er ekstremt

(Skal da lige nævne, at det er direktøren selv der har svaret, hatten af for det!)

Og så er vi tilbage ved udganspunktet. Ingen kan vide sig sikker, selv ikke de helt store grossister.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

AndersGS skrev:Mandarin fish is collected 3 ways, one with net but this is extreme
Altså ud over jeg er rimelig imponeret over folk der kan ramme finnen på en mandarinfisk med en harpun :dizzy: Så har jeg da heller aldrig set nogen påstande på DeJong's hjemmeside om at de ikke benytter cyanid og at alt skulle være håndfanget ?
Brugeravatar
Deep Ocean
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 2625 Vallensbæk
Saltvand siden?: 1995
Geografisk sted: Vallensbæk
Kontakt:

Indlæg af Deep Ocean »

Carsten skrev:
AndersGS skrev:Lige info til alle der har deltaget i denne tråd.

Citat fra mail:
Hi Anders,

Og så er vi tilbage ved udganspunktet. Ingen kan vide sig sikker, selv ikke de helt store grossister.
Jeg har luret lidt på denne tråd, og vil gerne komme med nogen indskydelser.
Jeg vil som udgangspunkt starte med at sige at der har hersket meget tvivl om alt dette med håndfanget og cyanid fanget fisk fra Dejong.
I mine unge saltvandsdage, har jeg oplevet meget store frafald af fisk købt fra butikker, og inden jeg blev selvstændig har min største prioritet at opfylde mine egne ønsker om koncept og hvad jeg med god samvitighed ville have og sælge hvis jeg var kunde.
Jeg har selv haft mulighed for at få fisk hjem til 1/3 af de priser jeg sælger til men har nægtet det da jeg absolut ingen anelse har hvor disse kommer fra eller hvordan de er fanget. Da uheldigvis over 80 % af vores akvariefisk er cyanid fanget er der et meget begrænset udvalg ud fra hvad vi kan tillade os at få hjem uden at det koster det hvide ud af øjene.
Da jeg engang startede med at udvælge fisk som jeg ville sælge var det med det primære udgangspunkt at det skulle være cyanidfri, og den forsikring kunne Dejong give mig.

Arie dejong skrev til mig for 3 år siden.

Dear Moby.

We understand your concern and this is also the primary reason people we deal with hand caught fish. Our stations all over the world are selected very carefully under MAC certified supervision and close cooperation with us and also we have partner ownership with many of our stations abroad so our demand regarding hand caught fish is very strict. We are Europe’s biggest and most reliable Wholesaler of saltwater fish and corals because our selection may be more expensive but the quality is probably one of the best in the world. Our reputation is on stake and we would not jeopardize this. This is also a reason why our wholesale prices are much higher because it’s more demanding and expensive to catch fish this way.

Dette er det umiddelbare indtryk der gav mig tillid nok til at mene at det var fyldestgørende svr for mig, og jeg har med god samvittighed solgt fisk gennem de sidste år fra denne grossist og fravalgt andre. Min umiddelbare indtryk fra alle jeg har solgt har meget positiv og der er ofte kun meget få fisk der er faldet fra ud af flere hundrede fisk.

Ang Mandarin fisk der i visse omfang "35%" er fanget med Cyanid er meget nyt for mig, og jeg har ringet til Dejong idag og forhørt mig om dettesom sagt har jeg været lovet andet.
Som udgangs punkt er problemet med Mandarinfisken at den er for svær at fange og efterspørgslen er stor. Vi bliver derfor nødt til af alle fisk gøre en undtagelse med denne fisk i væreste nødstilfælde fordi vi heller ikke vil miste kunder. Dette skal understreget at det ikke er tilfældet med nogetn af vores andre fisk da vi ikke har problemer med at skaffe dem. Han mindede mig desudenom engang jeg skulle have nogle mandarinfisk som han ikke ville sælge mig, pga af de sandsynligvis var cyanidfanget (som han ikke fortalte mig ved det tidspunkt) at han frarådte at jeg købte dem da han ved hvilke krav jeg har.
Så min samvittighed er iorden og har fået et tilfredstilledende svar fra Dejong!
Hougaard skrev:
AndersGS skrev:Mandarin fish is collected 3 ways, one with net but this is extreme
Altså ud over jeg er rimelig imponeret over folk der kan ramme finnen på en mandarinfisk med en harpun :dizzy: Så har jeg da heller aldrig set nogen påstande på DeJong's hjemmeside om at de ikke benytter cyanid og at alt skulle være håndfanget ?
Det er imponerende og tør egenlig ikke vide hvor mange der evt misser og rammer forkert.
Ud fra deres stockliste står der H (handcaught without poison) eller MAC (MAC certificeret) ud fra de individuelle fisk og de diverse koder kan tydes fra dette link.
http://stock.dejongmarinelife.nl/
Da jeg spurgte dem om ikke det var en ide om at reklamerer lidt mere med det, var det blandt andet et spørgsmål om tid, samt at det ikke var en større prioritering for dem pt da de ikke handler med private og alle forhandlere i verden stort set kender dem og deres ry for kvalitetsfisk.

Håber det var svar nok

Mvh Moby
[center]http://www.deepoceanshop.dk[/center]
[center]Så er du ikke på Bar bund. Kom med på bølgen hos Deep Ocean[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Coral bladet, har haft nogle artikler hvor de gennemgår nogle fangsstationer, hvor man faktisk ser at nogle af dem har meget høje krav til fangst metoder. Hvor de blandt også gennemgår alle fisk for sygdomme og skader, og dem der ikke bliver godkendt bliver sat ud igen. Så det er altså muligt at have gode fangst stationer, der ikke driver rov drift, desvære findes der jo også altid folk der bare vil sælge lige meget hvad, sådan er det jo i alle fag.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Som bekendt har jeg jo været i hobbyen i mange år. Og problemet med cyanid fangede fisk, er slet ikke som det var tidligere. Idag hvor de har fundet ud af at det ikke bare er at hælde en tromle cyanid i vandet og så skumme overfladen for fisk, er det kun et lille problem i forhold til tidligere.
Vi skal passe på ikke at gøre noget til et problem, som slet ikke er et problem.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Som bekendt har jeg jo været i hobbyen i mange år. Og problemet med cyanid fangede fisk, er slet ikke som det var tidligere. Idag hvor de har fundet ud af at det ikke bare er at hælde en tromle cyanid i vandet og så skumme overfladen for fisk, er det kun et lille problem i forhold til tidligere.
Vi skal passe på ikke at gøre noget til et problem, som slet ikke er et problem.
Som tillægsspørgsmål - Ved du hvilke mængder Cyanid der bruges nu om stunder, og hvilken metode?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Var det ikke også Fosså der snakkede om en mave bakterie som han mente var den primære årsag til de fleste fiskedødsfald indenfor de første par uger - altså det symptom som man oftes giver cyanid skylden for ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Koncentrationen kender jeg intet til, men den er meget svag. Fisken skal jo overleve fangsten.
den bliver kun kortvarigt bedøvet.
På de billeder jeg har set, har de en opløsning i en flaske med spids på. Og så får fisken lige et lille tryk, og så er den bedøvet.

Det med Fosså husker jeg ikke, men kan huske at have set billeder at fisk som var sprættet op, og hvor hele bughulen var sort på indersiden. Det skulle være foranlediget af cyaniden, i for store doser.
Brugeravatar
Deep Ocean
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Deep Ocean »

Hougaard skrev:Var det ikke også Fosså der snakkede om en mave bakterie som han mente var den primære årsag til de fleste fiskedødsfald indenfor de første par uger - altså det symptom som man oftes giver cyanid skylden for ?
Det han sandsynligvis hentød til var fiskenes "tarmflora" som bliver ødelagt pga af cyanid. Dette er lidt det samme eksempel med mennesker, at deres tarmflora bliver også meget reduceret efter at havde indtaget pencillin som dræber de dårlige bakterier men også de gode i vores mavesæk. Mennesker er heldigvis bedre til at komme sig og får hurtigt etableret en sund tarmflora igen så vi kan optage næringen fra føde men fisk er meget mere sensitive når det kommer til dette tilfælde.
http://www.deepoceanshop.dk/cyanidfisk
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Ikke Destro mindre er det stadigvæg forkert at annoncerer for 100 % Hand Caugt fisk. Pointen med dette indlæg er ikke at skade nogen forhandler eller noget, men det er total forkert at sælge alle fisk som Hand Caugt når de ikke er det. 35 % er stadigvæk meget det er over hver 3 fisk der bliver solgt eller forhandlet.

Og ja der er rigtig mange som kan hænge julesokken ind i skabet igen. manden i rødt eksistere ikke. ligesom 100 % handcaugt mandariner heller ikke findes
Brugeravatar
Deep Ocean
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Deep Ocean »

ronny.w skrev:Ikke Destro mindre er det stadigvæg forkert at annoncerer for 100 % Hand Caugt fisk. Pointen med dette indlæg er ikke at skade nogen forhandler eller noget, men det er total forkert at sælge alle fisk som Hand Caugt når de ikke er det. 35 % er stadigvæk meget det er over hver 3 fisk der bliver solgt eller forhandlet.

Og ja der er rigtig mange som kan hænge julesokken ind i skabet igen. manden i rødt eksistere ikke. ligesom 100 % handcaugt mandariner heller ikke findes
Hvis du prøver at læse mit første indlæg i denne tråd ordenligt igennem vil du kunne se at jeg ikke har hentet cyanidfanget fisk hjem, i dette tilfælde mandarinfisken da grossisten ved hvilke der er håndfanget og hvilke er uvisse(potententielt cyanidfanget). Så jeg står stadig inde for hvad jeg reklamerer med håndfanget fisk
Når du nævner 35% får du det til at lyde som om at det er alle fisk fra dejong vi taler om. Men det er det jo ikke der har kun været tale om Mandarinfisken, og når der bliver angrebet andre forhandlers grundprincipper inden for hvad de sælger så er det desværre et forsøg på at skade en forhandler.
Som sagt hvis du ikke vil have at der står 100% handcaught , kunne man godt skrive 99.99999999% handcaught men jeg har valgt at runde det op!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"